Oppvarmet mat

Lille_84

Glad i forumet
Jeg leste et sted at man skal være forsiktig med matrester når man er gravid. Altså mat som har vært varmebehandlet.
Vi lagde en kyllingrett i går til middag, med kyllingfilet, og fikk en del igjen. Så jeg la restene i kjøleskapet, lurte på om vi skulle ha de restene i dag før vi drar bort i kveld. Men jeg er så usikker på om kyllingfilet er så lurt å varme opp igjen.
Er det noen som vet noe om dette?

Jeg spiser ofte oppvarmet mat, men sørger for at det blir skikkelig oppvarmet (tror det skal varmes opp til over 70 grader for å drepe bakterier). [:)] Og jeg varmer det bare opp en gang, blir det rester da så kaster jeg det.

Jeg har vel blitt litt vel overhysterisk i det siste på ting og tang [;)]
Men syns det er litt greit å forhøre seg litt rundt. Greit å slippe å kaste mat, som er helt fin! [:)]

Bakterier kan vokse i lunken mat. Varm mat skal derfor være rykende varm. Ved 75° C drepes de fleste bakterier. Er det lenge til maten skal serveres, er det bedre å kjøle maten raskt ned og varme den opp igjen. Når du bruker mikrobølgeovn til å lage mat, bør du røre om eller la retten stå noen minutter så varmen fordeler seg jevnt.

Dette er hentet fra http://matportalen.no/Emner/Gravide [:)]

Dette har jeg vært usikker på også . Takk;)

Back
Topp