*Oppussing* Trepanel eller gips?

Ollebollene!

Glad i forumet
Har to soverom som hadde trengt en liten overhaling. Trepanel både på tak og vegger. Veggene er blitt beiset tidligere, helt ålreit farge, men drømmer om hvite/lyse soverom. Mannen mener vi liksågodt kan sette opp gipsplater, men jeg fabler om tanken om å male - da kan jeg nemlig fikse det selv de to ukene jeg har ferie alene her hjemme.
Men kan man male over beiset panel da tro? Leste noe om panellakk ? Altså at man måtte vaske veggene først, så panellakk i så mange lag man ville over. Men er det ikke en forferdelig vanskelig jobb å vaske vegger, når man må hele tiden sørge for at det ikke renner ned til gulvet?

(Kan jo være at mannen har rett og at det liksågodt er greiest med gipsplater altså.:P)

Etter litt googling ser jeg at man kan male over beiset panel - kvistlakk/evt sperregrunning med kvistlakk - grunning - male. Kaaanskje jeg skal begi meg ut på prosjektet. Jeg har malt panelet på gangen, så veit det er en møkkajobb med alle lagene og å få det pent. Hm hm.

Ser du har funnet ut at du kan male over.. det er iallefall det jeg ville gjort. Hater gipsvegger... De tåler jo ingenting og man skal være flink til å sparkle for at ikke skjøtene skal vises. Man kan jo legge strie eller duk over og da blir det bra, men det er jo enda mer jobb! Så jeg ville definitivt gått for malt panel, mye billigere og mer slitesterkt. Og lettere å henge opp ting. :)

Jeg hadde uten tvil malt panelet. Gips er pent i teorien, men det er mye jobb for å få det pent, og ikke så lenge etter vil det begynne å sprekke. Husk at tre lever og gips er ett dødt materiale. Å legge de to sammen vil ikke fungere. 

Jeg ville tatt ned panelen og satt opp gipsvegger. Men det er fordi jeg ikke er så glad i panelvegger, syns det er MYE finere med slette, fine gipsvegger! En del mer jobb, ja, men et mye finere resultat. Vi satt opp gipsvegger i stua, og jeg angrer ikke et sekund!! Men alt er jo selvfølgelig smak og behag.

Etter att sambo hadde gips i sin leilighet og jeg trepanel i min, vet jeg at jeg ALDRI mer skal ha gips!!

Rett å slett større dritt skal du leite lenge etter altså!!

Fikk i tillegg vannlekasje og gipsplatene sugde vann som om de aldri hadde gjort noe annet før! Vi hadde vel ca 5 cm vann på gulvet, men skader opp mot 35-45 cm opp på veggen...

Nei, jeg hadde valg malt panel, evt rive panelet som er der og satt opp ferdig panelplater :)

Panel kan bli veldig pent hvit.. Å gips er den største driten du finner..  En hel dagsjobb å få hengt opp nå på veggen som har litt tyngde på seg, å skal du en eller gang flytte tingen ja da kan du velge å enten ha et anker i veggen, eller starte med å dekke over et stort hull.. Ikke tåler de at man dunker borti dem heller..

1980 skrev:
Ser du har funnet ut at du kan male over.. det er iallefall det jeg ville gjort. Hater gipsvegger... De tåler jo ingenting og man skal være flink til å sparkle for at ikke skjøtene skal vises. Man kan jo legge strie eller duk over og da blir det bra, men det er jo enda mer jobb! Så jeg ville definitivt gått for malt panel, mye billigere og mer slitesterkt. Og lettere å henge opp ting. :)

Jeg begynner på minste soverommet på tirsdag - setter opp nye lister og tak, også maler jeg veggene i refleksjon. Får vi se om det blir bra eller ei! :) 

Åhh, Refleksjon er så nyyyhydelig. Blir sikkert dødsfint!

Lykke-Li skrev:
Åhh, Refleksjon er så nyyyhydelig. Blir sikkert dødsfint!

Hvis du klikker på blogglinken min så kan du se gangen som er blitt malt i refleksjon og eggehvite lister. VELDIG fint! MEN, det var en maler som gjorde, blir noe veldig annet når jeg får kosten i hånda.:P

Jeg synes panel er alleraller finest, så jeg sier tommel opp for sommerferiejobb 

1980 skrev:

Enig!

Back
Topp