Oppussing på budsjett!

Elledille

Ønsker nr. 3
Vi har brukt nesten alle pengene våre (erhm... Bankens) på å kjøpe et rekkehus som trenger en god del oppgraderinger...

Vi har lyst til å ha mdf plater/ panel på 3 soverom, 3 dører skal byttes, gang, stue, kjøkken og tak må males, kjøkken skal byttes (blir nok Ikea), en liten vegg skal rives og vi skal innrede kjeller (når vi får råd, først må vi bare sette inn en do i vaskerommet. Hele kjelleren er i betong og delt inn i boder) + +. Phu!

Hvis noen har tips til billige (men bra!) materialer eller 'nyttige oppussingstriks' blir jeg kjempeglad!
Vi trenger mdf plater, lister, takmaling, veggmaling, trappemaling (trenger vi heftegrunning?) osv!

Står i startgropen på å bygge hus selv så følger gjerne denne tråden. Tenker dere å ha folk til å gjøre arbeidet eller fikse ting selv? Kan kanskje spare litt på å gjøre det en selv kan utføre selv..? Kjøpe maling på type byggmix butikk og gjøre det selv?

Vi pusset opp masse selv for 2år siden, og holder fortsatt på med noen små prosjekter ;) Er mye gode tilbud på Obs Bygg og byggmax og Jula. Vi sparte ihvertfall mye på å handle det vi trengte der i forhold til andre bygg butikker.

Står i startgropen på å bygge hus selv så følger gjerne denne tråden. Tenker dere å ha folk til å gjøre arbeidet eller fikse ting selv? Kan kanskje spare litt på å gjøre det en selv kan utføre selv..? Kjøpe maling på type byggmix butikk og gjøre det selv?

Hvis ikke familie melder seg frivillig til å hjelpe gratis eller til en billig penge setter vi nok noe ut... Ingen av oss har noe særlig kunnskap eller erfaring. Jeg har viljen men ikke nødvendigvis talentet (og sliter mer og mer med bekkenet og voksende mage) og sambo har mindreverdighetskomplekser når det gjelder slike ting :p Dette kam bli interessant! Helst vil jeg jo at sambo skal få lyst til å prøve selv, oppleve mestring og gyve løs på resten i høyt tempo! Men jeg tviler!

Hvis ikke familie melder seg frivillig til å hjelpe gratis eller til en billig penge setter vi nok noe ut... Ingen av oss har noe særlig kunnskap eller erfaring. Jeg har viljen men ikke nødvendigvis talentet (og sliter mer og mer med bekkenet og voksende mage) og sambo har mindreverdighetskomplekser når det gjelder slike ting :p Dette kam bli interessant! Helst vil jeg jo at sambo skal få lyst til å prøve selv, oppleve mestring og gyve løs på resten i høyt tempo! Men jeg tviler!
Gravid og oppussing er ikke alltid like lett:-P. Har 10 tommeltotter selv så ikke den flinkeste selv til slike ting med mindre noen detaljert forteller meg hva jeg skal gjøre. Kanskje jeg hadde klart å male en vegg:-D

Finn både gis bort og til salgs kan være mulighet ellers følge med på tilbud og prioritere, mulig å forhandle pris på butikker om dere binder dere opp til en kjede og få noe rabatter på varer:)

Ett rom av gangen, vær gode på å sjekke tilbud. Mdf-plater er billig på byggmax. Vi har benyttet oss av tilbud i stor grad i prosjekt oppussing og har spart masse penger på det. Lykke til :)

Vi har pusset opp leiligheten vår gradvis siden den ble kjøpt. Vi tok det verste først, byttet det elektriske og pusset opp badet. Så har vi egentlig bare tatt litt og litt. Holdt utkikk på kjøp og salg grupper på facebook etter relevante ting til oppussingen. Gjorde et kjempekupp på takplater blandt annet. Vi ønsket ikke ta mer lån for å pusse opp, så vi har brukt litt sparepenger, satt av litt et par mnd osv. Handlet mye material og maling på coop(medlemsbonus av det vi handler). Følg med på tilbud og ha litt is i magen med mindre det er noe som haster :)

Jeg kjøpte hele forrige kjøkkenet mitt på billigkroken på Ikea. Tok meg 4 mnd men sparte mange tusen :P

Ikke vær redd å spør folk om hjelp. Både i butikker og venner.
Ta et rom av ganga.
Hold dere unna fargerike osv, de er mye dyrere enn feks coop obs byggmix.
Google. Min mann er i utgangspunktet handy, men lærte via YouTube og Google å bygge terrasse med trapp og greier i fjor sommer. :p
Ikke vær redd for å prøve! Det er som regel ikke så vanskelig som det virker. Bortsett fra listing. :p

Gjør alt man kan selv! Følg med på tilbud og ta ett rom av gangen. Bli kundemedlem i rimelige kjeder, da får du både beskjed om tilbud og ekstra rabatt. Vi har fått mye bra medlemspris på maling f.eks. på coop bygg.
Vi pussa nettopp opp bad på budsjett (60 000 for nytt bad er ikke så verst synes jeg). Betalte proffe rørleggere fordi det er viktig ift forsikring. Alt annet gjorde vi selv, eller ba om vennetjenester fra noen med mer erfaring enn oss. Blir myyye billigere.
Vi benyttet også mittanbud.no og fikk prutet på pris på de tingene som krevde fagfolk :)

Finnes mange "lær å gjør det selv" videoer på YouTube.

Som andre sier, ta for guds skyld ett rom av gangen! :p Dere kan jo se etter kjøkken på finn, mulig å finne kupp der. Vi pusset opp kjøkkenet for noen måneder siden og solgte det "gamle" der. Det var nyoppusset og aldri brukt (de hadde kjøpt nytt for å selge), men litt for kjedelig for min del :p

Back
Topp