Oppussing av gang!

polkagris

Forelsket i forumet
Vi skal pusse opp en ytterganggang og innergang med panelvegger og lurer på om veggen trenger å pusses ned før vi starter å male?
Ellers, noen tips for å gjøre det fint? noen fine lyse farger dere kan anbefale?
Linker til nyttige sider på nett?

[:)]

Aner ikke om det må pusses men blir kanskje finest[:)]

Jeg syntes fargen sjøsand er veldig fin[:)]

Det spørs jo hva panelveggen er behandlet med i utgangspunktet. Som oftest vil det være nok å vaske over veggene og så ta et strøk med heftegrunning før dere begynner med oljemaling oppå.. Vi malte en gang med gammelt lakket panel og brukte denne "oppskriften" og det ble kjempeflott. Kan være lurt å ta med et bilde av panelet til en malerforretning og be om råd! Lykke til med oppussing!!

Du bør vel vaska veggane først, so ta kvistlakk på, deretter grunning og tilslutt måling[:D]

Takker[:)]
Googla sjøsand og den var fin den, sammen med marrakesh hadde det sikkert blitt knall!
Er ganske sikker på at panelet ikke er behandlet med hverken lakk eller annet fra før, husker ikke såå godt fra da vi var på visning..
Trenger vi heftegrunning likevel da?

ORIGINAL: jeurao

Du bør vel vaska veggane først, so ta kvistlakk på, deretter grunning og tilslutt måling[:D]

Kvistlakk og ja, ser du det er lurt å spørre, det hadde aldri jeg tenkt på..! [;)]

ORIGINAL: polkagris

ORIGINAL: jeurao

Kvistlakk og ja, ser du det er lurt å spørre, det hadde aldri jeg tenkt på..! [;)]

Hihi, e ikkje so greitt å hugsa på alt[;)] Men, grunning vil eg tru du bør ha på uansett[:)] 

Jeg har nettopp malt panel, men det er sånn gammelt gran panel, som ikke lages lengre, jeg pusset ikke før jeg malte.

Du må for all del huske kvistlakk. Det er en drittjobb, men lønner seg i lengden. Kjipt hvis kvistene begynner å "blø" igjennom malinga og gi mørkere flekker her og der. Vi pusset ikke noe særlig før vi begynte, men gikk over med pussepapir etter å ha grunnet og sparklet kvisthullene. Det er lettere å se hvilke "skavanker" som kommer til å vises etter at man har grunnet, nemlig [:D]

Aha, da blir det både kvistlakk, grunning og maling skjønner jeg! [:D] Mer arbeid enn jeg hadde håpa på[8|] Velvel!

Back
Topp