Oppussing av gamle møbler?!? *bilder*

Ajja

Gift med forumet
Noen som er god på det og kan gi meg noen tips?????

Fant en gammel barneseng på loppemarked i går og den er Turkis[8|]
Men jeg vil ha den brun og gjerne sånn at den ser gammel og "slitt" ut....

Åsså har jeg et gammelt skap som jeg har lyst å gjøre noe med.... men vet ikke helt hva, det er trehvitt!!!

Kan legge ut bilder etterpå når ungan e lagt seg...

Dettan bordet og stolan tenkte eg at eg skulle male i mørkeblå og me selve bordplata skulle være
i tavlemaling...

aner ikkje heilt ka vi ska gjøre me dettan skapet... men nåkka vil eg gjøre.... tips?

Tja, jeg liker å gjøre en grundig jobb når jeg først skal pusse opp gammle møbler, så jeg begynner med å pusse dem ned....(om møblet er malt så trenger man ikke pusse vekk malingen helt, det viktigste er bare å matte det ned og sørge for at man får vekk nok maling så det ikke får en sånn lag på lag look, for det er ikke alltid like pent...)

Når det er gjort så grunner jeg, man MÅ faktisk ikke grunne, man får et fint resultat uten det også, men jeg liker som sagt å gjøre det ordentlig når jeg først er igang.

Når grunninga er ferdig så maler jeg et strøk, ganske tynt, og når det har tørket så pusser jeg møblet litt med fint sandpapir der det trengs (fibrene i treverket reiser seg når det er vått så da kan det være greit å pusse vekk dette så man får en fin, jevn og glatt flate...men husk å tørk over møblet med en fuktig klut så man får vekk støvet etter pussinga, hvis ikke blir resultate litt "rufsete"

Så er det bare å fortsette å male, man bør jo ha minst 2 strøk maling og eventuelt 3...men dette ser man ann.... Jeg tar som regel 2 strøk maling og et strøk med klarlakk....
Dette gjør jeg fordi jeg maler møblene mine hvite og hvis man kommer borti møblet med ringen eller nøkler osv så etterlater de en grå stripe, og det er jo ikke no pent....Men dette unngår jeg ved å ta lakk over malingen til slutt.... (jeg vet ikke hvordan det er hvis man bruker høyglans på malinga, men jeg vil ikke ha så veldig mye glans i møblene mine...Liker at de er litt midt på treet når det kommer til glans...[:D]

Om det møblet man skal pusse opp er f.eks ubehandla eller olja så bør man først vaske møblet med kraftvask eller lignende, deretter pusse ned overflatene litt, pga fibrene som har reist seg og deretter grunne osv...(husk, å bruk kvistlakk hvis du maler i lyse farger....spesielt hvis møblene ikke er så veldig gammle, for da er ikke kvistene uttørka enda...)

Man trenger nødvendigvis ikke gå så grundig til verks....Noen maler rett over og er førnøyd med det.

opptatert me bilder :)

Håpe noen kan hjelpe litt ;)
Ska pusse senga først... men eg vil ha den brun...

Back
Topp