Opptrening etter fødselen

Noe bør man jo vente med til sånn 12 uker etterpå, men.. vil likevel bare slenge inn et tips om å sjekke ut hypopressiv trening. Handler mye om å styrke kjernen og bekkenbunnen, og kan hjelpe med å lukke diastase og redusere andre plager/skader i forbindelse med fødsel og graviditet.
 
Jeg skal prøve hypopressiv trening denne gangen. Syntes det så litt tøysete ut så jeg gjorde ikke det sist og gikk for vanlig trening med jogging etc, men har slitt veldig med rygg/bekken etter forrige graviditet og ser at de øvelsene som fungerer best mot dette er de typiske hypopressive.. så går all in på det denne gangen :)
 
Jeg anbeflaer også Hypopressiv trening men i kombinasjon med annen trening. Trenger ikke være veldig fancy eller avansert. Kan godt gjøre Hypopressiv trening de første månedene etter fødsel også gradvis begynne med litt andre ting, som feks en 20 minutters yogaøkt man finner på YouTube eller litt enkel styrketrening. Jeg har hengt meg litt opp i at man må trene så «riktig» at terskelen for å gjøre det ble så stor st jeg ikke gjorde noen ting :hilarious: Jeg fikk ordentlig fremgang når jeg kombinerte annen trening/styrkeøvelser med opplegget fra Hypopressiv.
Nå gjør jeg litt random greier, søker opp nye øvelser eller treningsøkter om jeg blir lei og vil ha tips. Er som oftest rebell og gjør sjelden akkurat nøyaktig helt likt det man finner i en treningsøkt på nettet.
Den beste treningen, er den som det faktisk blir noe av. Og særlig etter fødsel er bittelitt flere ganger i uka mye bedre enn hardtrening annenhver uke. Kjenn etter at du ikke får veldig vondt etter treningen (utenom stølhet), så går det ofte bra.
Jeg har gått til osteopat kort tid etter fødsel også noen måneder etterpå for å vite at bekkenet kommer best mulig på plass igjen. Det har hjulpet veldig synes jeg.
 
Back
Topp