opptrening av delte magemuskler...

solstråla

Gift med forumet
hei!
er det noen her som har klart å trene sammen oppdelte magemuskler etter svangerskap??
jeg begynte med mageøvelser for dette da minsta var 8 mnd, etter instrukser fra fysioterapaut..
øvelsene hjalp mye, men jeg har fortsatt litt sprekk nederst på magen pluss dårlig kontakt med disse musklene...

dette begynner å bli et stort problem for meg, da jeg jobber hardt for å "bygge kropp", eller bygge opp helsa mi om du vil..
og siden musklene ikke virker som de skal, får jeg ikke det støtten jeg trenger under trening, og ryggen værker nå værre og værre for hver uke...

dytt

Jeg vet ikke mye om det annet enn at man får operasjon sponset når man har muskler som ikke trekker seg sammen igjen. Hvor lang tid man må vente, vet jeg ikke. Hør med fastlegen din.

Man får IKKE operasjon dekket på dette grunnlaget. Tro meg, jeg har samme problem.
Jeg driver også å "bygger kropp" (høhø), men magen er det ikke noe å gjøre med desverre.
Kan jo være mulig å trene det bedre, alt etter utgangspunkt, da særlig trening av skrå magemuskler.
Hos meg er eneste løsningen operasjon, venter bare på en passende tid. Har jo 3 små, så er avhengig av å ha noen her etterpå.

Merkelig. Legen min sier at det dekkes dersom musklene ikke trekker seg sammen, og magen med innhold tyter gjennom.

Kleo79 skrev:
Merkelig. Legen min sier at det dekkes dersom musklene ikke trekker seg sammen, og magen med innhold tyter gjennom.

Desverre. Men jo, søsteren min fikk det faktisk igjennom. Hun hadde brokk i tillegg.
Men det var bare såvidt det også, hun fikk avslag først. Ble så skuffa og overraska at hun begynte å grine.. så legen sa jaja, det er grenseland - så greit..
Men det var pga brokket. Man må ha fysiske plager av det, hvilket man egentlig ikke har.
Jeg prøvde å få det igjennom på grunnlag av dårlig holdning, og derav ryggproblemer, men ikke..
Får man det dekket pga heng, så tar de magemusklene i samme slengen hvis det trengs, men det er da altså pga henget man får det dekket.

©Smartass skrev:

Kleo79 skrev:

Desverre. Men jo, søsteren min fikk det faktisk igjennom. Hun hadde brokk i tillegg.
Men det var bare såvidt det også, hun fikk avslag først. Ble så skuffa og overraska at hun begynte å grine.. så legen sa jaja, det er grenseland - så greit..
Men det var pga brokket. Man må ha fysiske plager av det, hvilket man egentlig ikke har.
Jeg prøvde å få det igjennom på grunnlag av dårlig holdning, og derav ryggproblemer, men ikke..
Får man det dekket pga heng, så tar de magemusklene i samme slengen hvis det trengs, men det er da altså pga henget man får det dekket.

Jo, mange har det. Mange kan ikke løfte tyngre enn et par kg uten å få store hevelser og smerter i magen/muskulaturen. En kan også bli plaget av ryggsmerter som følge av at musklene i ryggen utsettes for unaturlig mye belastning for å kompensere for magemusklene som ikke fungerer lenger osv osv.
Er en skam at dette ikke blir dekket, når heng som følge av hudfolder blir det. Sopp og eksem er liksom mere medisinsk enn plager som følge av separerte magemuskler i følge Staten...

En får nok ikke dekket opr pga delte magemuskler.  En kan nok stramme det en kan, men er de delt, så forblir de delt også. Kunn en opperasjon vil hjelpe der..

Selv sydd mine magemuskler, men ikke forde at de var delt, men såpass tøyd etter 3 svangerskap at de hang som en ball på magen! Legen sa at det ville en aldri kunne få strammet opp.. så de ble sydd 8 cm :o

Jeg tok jo det under bukplastikk, men det hjalp VELDIG på ryggproblemene jeg hadde før opperasjonen. Å få sydd musklene sammen igjen.

MammaOkt skrev:

©Smartass skrev:

Kleo79 skrev:

Jo, mange har det. Mange kan ikke løfte tyngre enn et par kg uten å få store hevelser og smerter i magen/muskulaturen. En kan også bli plaget av ryggsmerter som følge av at musklene i ryggen utsettes for unaturlig mye belastning for å kompensere for magemusklene som ikke fungerer lenger osv osv.
Er en skam at dette ikke blir dekket, når heng som følge av hudfolder blir det. Sopp og eksem er liksom mere medisinsk enn plager som følge av separerte magemuskler i følge Staten...

Ser jeg ordla meg litt klønete, klart mange har plager med det.
Jeg sier jo selv at jeg sliter med rygg, pga. dårlig holdning - og ryggen som må kompensere for magemusklene.
Er forøvrig helt enig med deg. :)

Tren opp kroppens kjernemuskler! :) 
Det er gull verdt for en kropp som har vært gjennom svangerskap:) 
Knallhard trening, men det gir resultater og er verdt det:) 
Er du medlem av treningsenter, så hør med de om de har gruppetimer for dette?
Kalles ofte core-training:) Hvis du ikke er medlem av treningsenter kan du søke opp på youtube, så ligger det noen bra instruks videoer inne der:) 
En treningsform som også fokuserer på kjernemusklatur er pilates:)

Lykke til:)

ja, her var det mange svar...
dessverre ikke så mye nytt!!
hehe...

ja, det er virkelig synd at delte magemuskler bare ansees som kosmetisk, for det er ikke ryggen min enig i, hvertfall!!

jeg trener mye core-trening, somregel 2 saltimer i uka, pluss endel ganger her hjemme selv...
 de skrå musklene og sidemusklene begynner å bli ganske sterke, men de rette derimot...
-det er for meg nå mye lettere å stå i sideplanken, enn i vanlig planke!

og henget mitt blir bare mindre og mindre, noe som jo egentlig er kjempebra, bortsett fra at da får jeg ikke brukt henget som inngangsdør for magemusklene heller...

Rockering funka som fy! =D

immababy skrev:
Rockering funka som fy! =D

ja, kanskje jeg skal blåse støv av den!!
den hadde jeg glemt... hehe...

jeg fikk beskjed om at det alltid vil være litt glippe (det er aldri helt fra hverandre, men de strekkes til siden, og overlapper hverandre). sliter etter ks og fikk beskjed om at pastisk kirurgi var veien å gå dersom det ikke rettet seg... aner ikke!

jeg hadde en glippe jeg fikk minst 3 fingre i mellom ca 5 mnd etter fødselen, men nå ligger de nesten inntill hverandre...

men, man får ikke dekt operasjon, og jeg har IKKE råd til å betale selv, derfor jeg kjemper for å klare det ved opptrening...

får bare jobbe videre...

Jeg fikk hele hånden mellom musklene da storebror var 6 mnd. Fikk litt panikk, og begynte å trene. Før han var året hadde jeg redusert glipen til en liten cm. Var nøye med å trene magen gjennom hele svangerskapet med lillesøster, og begynte å trene mage noen få timer etter at hun var født. Nå er musklene så godt som samlet. :)

Vær litt obs på at selv om mange mener at du bør trene de skrå magemusklene, så er det noen som mener at det kan gjøre det verre. Jeg holdt meg på den sikre siden, og trente kun tverrgående magemuskler da jeg hadde størst glipe, og i den første tiden etter fødsel. 

Du er sikkert nøye på at du gjør alle øvelser helt riktig, og at du ikke presser deg til øvelser som du ikke er sterk nok til? Fysioterapeuten har sikkert messet om det, men du må aldri gjøre noen som helst form for trening der du ikke greier å hindre at magen buler. 

Back
Topp