Oppstart barnehage - mindre søvn

Rose88

Betatt av forumet
Hei. Mini startet i barnehagen på mandag. Det har gått veldig fint. Men nå sover hen kun én dupp. I går sov hen der for første gang, da sov hen i 1 time, fra 11.00-12.00. Vi har lagt hen 17.20/17.30 etter vi gikk over til én dupp. I natt våknet hen hvert 10 min føltes det ut som. Det blir jo mange timer våkentid før natta, men vi kan jo ikke legge ungen kl 16.30 heller. Må vi bare tåle en turbulent periode nå før det går seg til eller må vi faktisk legge før??

Virker hun overtrøtt når hun skal legge seg? Er det aktuelt med en 20 minutters dupp når dere henter fra bhg? :)
Det er også lov å legge barnet ekstra tidlig hvis hun er trøtt! Barna bryr seg ikke så mye om klokken, hehe.

Dette er sikkert en overgangsfase! Det går seg til om et par uker, ville jeg tro. ❤️

Det går seg nok helt sikkert til når barnet blir mer vant til å sove i barnehagen og kanskje sover litt lengre dupp der.

I en overgangsperiode med et av mine barn, så tok jeg en ekstra kjøretur etter henting for å få til en powernap i bilen, berga ettermiddagene her. :p

Signerer de over her :)
Barn blir jo sliten på en hel annen måte av å være i barnehagen også :).
Når min snart 9 åring startet i barnehagen når hun var 14 mnd så tok hun en dupp så å si hver dag på bussen hjem :) (ca 20 -25 min) , fikk henne da til seng til normaltid ( ca klokken 19)

Virker hun overtrøtt når hun skal legge seg? Er det aktuelt med en 20 minutters dupp når dere henter fra bhg? :)
Det er også lov å legge barnet ekstra tidlig hvis hun er trøtt! Barna bryr seg ikke så mye om klokken, hehe.

Dette er sikkert en overgangsfase! Det går seg til om et par uker, ville jeg tro. ❤️
Hun er sikkert overtrøtt, det blir jo mange timer våkentid. Men hun har alltid vært vanskelig å legge. Før prøvde vi inn og ut metoden, men det var hylskrik med en gang, og det verken klarte eller ville jeg stå i. Nå sitter vi på rommet, prater rolig, legger ned, synger og trygger henne på at vi er der. Hun kaver og styrer på, sliter en del med luft i tillegg så det er nok også derfor hun ikke finner roen med en gang. Hva er ekstra tidlig da? Er bare redd for at hun er klar for morgenen 4-5 hvis vi legger tidligere :p

Det går seg nok helt sikkert til når barnet blir mer vant til å sove i barnehagen og kanskje sover litt lengre dupp der.

I en overgangsperiode med et av mine barn, så tok jeg en ekstra kjøretur etter henting for å få til en powernap i bilen, berga ettermiddagene her. :p
I dag sov hun 1,5 time. Men ble lagt tidligere, så fortsatt våken fra kl 12.00. Kunne sikkert tatt en powernap i bilen, problemet er bare at ungen skriker hvis hun er trøtt og sovner sjeldent :p Da må en av oss kose med henne, og det går ikke når det kun er pappaen som henter.

Signerer de over her :)
Barn blir jo sliten på en hel annen måte av å være i barnehagen også :).
Når min snart 9 åring startet i barnehagen når hun var 14 mnd så tok hun en dupp så å si hver dag på bussen hjem :) (ca 20 -25 min) , fikk henne da til seng til normaltid ( ca klokken 19)
Hvor sent var det hun sov da? Går jo ann å prøve. Evt bare la det gå noen dager til, å se om ting bedrer seg.

Hvor sent var det hun sov da? Går jo ann å prøve. Evt bare la det gå noen dager til, å se om ting bedrer seg.
Jeg tror jeg pleide hente henne ca 1445/1500 så hun sov vel da til ca 1520 :).

Min måtte sove etter henting i starten. Sov bare 30-40 min i barnehagen + da en dupp rundt kl 16. I seng rundt kl 19.

Gikk seg til etter en måneds tid, da sov han 1,5-2 i barnehagen normalt sett og ingen dupp hjemme før legging 18-19 tiden.

Hun er sikkert overtrøtt, det blir jo mange timer våkentid. Men hun har alltid vært vanskelig å legge. Før prøvde vi inn og ut metoden, men det var hylskrik med en gang, og det verken klarte eller ville jeg stå i. Nå sitter vi på rommet, prater rolig, legger ned, synger og trygger henne på at vi er der. Hun kaver og styrer på, sliter en del med luft i tillegg så det er nok også derfor hun ikke finner roen med en gang. Hva er ekstra tidlig da? Er bare redd for at hun er klar for morgenen 4-5 hvis vi legger tidligere :p
I min erfaring våkner de tidligere om de er overtrøtte når de legges, fremfor at de legges tidligere når de er trøtte. Søvn avler søvn, som de sier :) men barn er jo forskjellige, så skal ikke si at det helt sikkert skjer for deg altså. Men uavhengig, så pleier det å gå seg til når barnet venner seg til sin nye hverdag :)

Back
Topp