nu e det jo så mange som har lagt ut oppskrifta her, men kan vi ikke sammel alle på en tråd å legg de i topp-tråden??
vi har jo en gammel oppskrift-tråd men går ikke å føy nå tel den, for da havna det i termin i juli [>:]
ka dokk si?? [:)]
Jule oppskrifter.
MANDELSPRØTT
100 g skåldede mandler
4 ss sirup
25 g smør
1/4 ts salt
75 g lett knuste cornflakes
Hakk mandlene,bland med sirup,smør og salt.
Varm det i kjele til mandlene er gylne.
Ta kjelen fra varmen,og bland inn cornflakes!
Hell massen på ett smurt stekebrett, og form de til små topper med 2 ss!!
SERINAKAKER!
250 g hvetemel
150 g margarin
125 g sukker
1 1/2 ts vaniljesukker
1/4 ts hornsalt
1 egg
Smuldre margarin og melet.
Tilsett resten!
Pensle med egg og strø med sukker eller mandler.
stekes på øverste rille i ovnen på 90 grader i 10-12min!
[hr]
Kakemenn
Ingredienser100 gr smør
3 1/2 dl sukker
1 ts hornsalt
2 1/2 dl melk
ca 12 dl hvetemel
Slik gjør duSmelt og avkjøl smøret. Bland alt det tørre. Rør inn den smeltede avkjølte smøret + melken og arbeid deigen hurtig sammen. Legg plast over deigen og la deigen stå kjølig i 1-2 timer. Elt deigen lett sammen, og kjevl den til en 3-4 mm tykk leiv. Stikk ut kakemenn. Legg figurene på smurt plate og stek dem ved 200c i 7-10 min. De skal være hvite og porøse når de er ferdige. Avkjøl kakene på rist.
Pynt med konditorfarve blandet med litt vann, eller melisglasur iblandet litt kakao.
vi har jo en gammel oppskrift-tråd men går ikke å føy nå tel den, for da havna det i termin i juli [>:]
ka dokk si?? [:)]
Jule oppskrifter.
MANDELSPRØTT
100 g skåldede mandler
4 ss sirup
25 g smør
1/4 ts salt
75 g lett knuste cornflakes
Hakk mandlene,bland med sirup,smør og salt.
Varm det i kjele til mandlene er gylne.
Ta kjelen fra varmen,og bland inn cornflakes!
Hell massen på ett smurt stekebrett, og form de til små topper med 2 ss!!
SERINAKAKER!
250 g hvetemel
150 g margarin
125 g sukker
1 1/2 ts vaniljesukker
1/4 ts hornsalt
1 egg
Smuldre margarin og melet.
Tilsett resten!
Pensle med egg og strø med sukker eller mandler.
stekes på øverste rille i ovnen på 90 grader i 10-12min!
[hr]
Kakemenn
Ingredienser100 gr smør
3 1/2 dl sukker
1 ts hornsalt
2 1/2 dl melk
ca 12 dl hvetemel
Slik gjør duSmelt og avkjøl smøret. Bland alt det tørre. Rør inn den smeltede avkjølte smøret + melken og arbeid deigen hurtig sammen. Legg plast over deigen og la deigen stå kjølig i 1-2 timer. Elt deigen lett sammen, og kjevl den til en 3-4 mm tykk leiv. Stikk ut kakemenn. Legg figurene på smurt plate og stek dem ved 200c i 7-10 min. De skal være hvite og porøse når de er ferdige. Avkjøl kakene på rist.
Pynt med konditorfarve blandet med litt vann, eller melisglasur iblandet litt kakao.
Konfektkaker
Ingredienser200 gr smør
300 gr sukker
2 egg
300 gr hvetemel
1 ts bakepulver
litt hjortesalt
50 gr skolda hakka mandler
1 plate hakka kokesjokolade
Slik gjør duRør smør og sukker hvitt. Tilsett egg og resten av ingrediensene. Sett røra på plate med tesje til topper.
Nøttetopper
Ingredienser200 gr kokesjokolade
130 gr hasselnøtter
Slik gjør duSmelt sjokoladen over vannbad. Tilsett nøttene. La det avkjøle litt. Form små topper ved hjelp av 2 ts. La det stivne.
Sandkaker
Ingredienser250 g smør eller margarin
190 g melis
1 egg
60 g malte mandlar, skålda eller uskålda
375 g kveitemjøl
Slik gjør duRør smør/margarin og melis kvitt. Ha i egg, malte mandlar og kveitemjøl. La deigen stå kaldt natta over. Trykk deigen ut i usmurde sandkakeformer. Steik dei gyldne i ca 15 min ved 180 °C. Kvelv formene på ei plate. Når kakene er litt avkjølte dett dei ut av formene av seg sjølve. Dersom vi må hjelpe til, må vi berre trykkje lett på formene.