Oppskrifter!!

*MissMe*

Gift med forumet
Hadde klubb tidligere i uka og gjorde det ganske enkelt, siden det nett har vært jul og sånnt.
Alle ville ha oppskrift, så siden jeg først har knatta de inn på dataen, så kan jeg jo dele med dere og!![;)]
Kanskje dere syns noen av forklaringene er veld selvsagte, men noen av disse damene baker ikke... I det hele tatt..[8D]

Horn/rundstykker

4 dl vann
8dl melk
50gr gjær
150 gr smør/margarin
2 ts salt
2ts sukker
3 egg
Ca. 2 kg hvetemel.

Smuldre gjæren i en stor bakebolle. Smelt smør, ha i vann og melk og varm opp til 37grader.(kjennes verken kaldt eller varmt ut om du har lillefingeren oppi)
Hell over i bakebollen og løs opp gjæren. Tilsett salt, sukker og egg. Deretter melet. Ha heller i for lite mel og tilsett mer enn å ha i alt på en gang. Da får du en hard deig, og harde horn.
Om du vil ha i grovt mel også så har du dette i først, deretter hvetemel til deigen blir myk og smidig.
Hev til dobbel størrelse i ca. 1 time.
Del opp i 6 emner, trill til 1cm tykke rundinger. Del i 6 og rull til horn.
Heves i ca. 30 min. Pensles med egg (pisk sammen 1 egg) og stekes på 220grader i 10-15min. Blir lysebrune på toppen.

Salater til å ha på brødet!!

Skinkesalat.

Bland sammen 1 pk. majones og 0,5 boks lett rømme. Ha i 1ts salt, 1 ts pepper og 1 ts aromat. Bland sammen.
Til sett 1 boks bog-skinke i terninger, 5 egg i terninger(del begge veier i eggedeleren) og 0,5 boks ananas i små biter og godt avrent(legg oppdelt ananas på tørkepapir eller kjøkken håndkle og klem ut saften.) Ellers blir salaten flytende.

Kyllingsalat.
Samme "majonesblanding" men med 1 teskje karry også. Eg brukte ca. 0.5 grilla kylling i småbiter og 4 egg

ÅÅå.. Nam nam.. Skal prøves ut!

Back
Topp