Oppskrifter på sunn middag, ukesutfordring uke 2

TUNFISKSALAT MED PASTA

Koker pastaskruer.

Skjærer opp vanlig grønn salat av isberg, tomat, paprika, agurk, (vår)løk og sukkererter.

Renner av vannet av en boks med tunfisk. Blander den tørre tunfisken med litt olje/marinade fra en boks fetasnack, pluss et par fedd hvitløk, salt, pepper, chilipulver og evt litt krydderurter (Smak til så det blir salt nok). Dette blandes sammen til en slags "grøt". Når pasten er kokt og avkjølt marineres den med tunfiskmølja :p
(Høres forferdelig ut når jeg skriver det sånn, men det er faktisk veldig godt.)

Pasta, salat og fetaost blandes. Strø lettsaltede, ristede gresskarkjerner over salaten ved servering. Her er det såpass mye smak, så jeg trenger ingen dressing. Holder i massevis med olja fra fetaostpakken.
Denne skal jeg prøve. Har lett etter en god oppskrift med tunfisk. :)
 
Middag onsdag:
Kyllingform.
Kyllingfileter snittes opp, smøres med pesto. Fra den hjemmelagede pestoen på tirsdag. :) skjærer opp tomatskiver og maiskolber. Bakes i ovnen på 180 grader i en halvtime. I dag serveres den med fullkornsris. :)
 
Onsdag:
Kyllingsalat igjen.:)
 
Fiskegrateng, potet og masse gulerot :)
Hvordan lager du fiskegratengen? Hvilken fisk bruker du? Har tenkt på å lage selv, men har liksom ikke fått slengt meg rundt. :)
 
Pasta med karbonadedeig.

Smartkarb pasta fra Fedon Lindberg, med stekt karbonadedeig, litt ketchup uten sukker og parmesan over.
 
Hvordan lager du fiskegratengen? Hvilken fisk bruker du? Har tenkt på å lage selv, men har liksom ikke fått slengt meg rundt. :)

Nå var det en fra frysedisken.. Men jeg har lagd selv i flere varianter, men vet hvertfall jeg har brukt Toro hvit saus. Mulig jeg tilsatte ett egg for å få den luftigere.
Åhh jeg savner permisjonstiden da jeg hadde tid til å lage hjemmelaget!! :)
 
Onsdag :

Nakkekotelett med masse stekte grønnsaker :)
Steke kotelett i panna med krydder selvsagt;)
Steke minimais, asparges, tomat, squash, purre, paprika og sopp..... Nammmmm:)
 
Nå var det en fra frysedisken.. Men jeg har lagd selv i flere varianter, men vet hvertfall jeg har brukt Toro hvit saus. Mulig jeg tilsatte ett egg for å få den luftigere.
Åhh jeg savner permisjonstiden da jeg hadde tid til å lage hjemmelaget!! :)

Da skulle den vel strengt tatt ikke registreres her. ;) Takk for inspirasjon til å lage hjemmelaget fiskegrateng uansett. Kanskje det blir det neste uke her i huset. ;)
 
Tirsdag : bogskinke og fullkorn nudler

1 ss vita flytende i stekepannen . Ha i 1 løk , 1 / 2 squash , 2 sjampinjonger . Ha over 1 boks bogskinke - 325 gram .

Krydder etter smak : oregano , pepper , chili , hvitløk .

Damp 1 / 2 brokkoli . Kok 170 gram fullkorn nudler .

Dette er 3 porsjoner og hver porsjon er 400 kalorier .
 
Onsdag : omelett

1 ss vita flytende i stekepannen . Fres 1 løk . Ha over 100 g kyllingfilet pålegg .

Visp sammen 6 egg , 4 ss lett melk og salt . Hell over løken og kyllingen .

Legg over 2 tomater i biter og 2 never spinat i mindre biter .

Etterhvert strø over 100 g ost ( bruker norvegia )

Dette er 3 porsjoner og hver porsjon er 390 kalorier .
 
Hvordan lager du fiskegratengen? Hvilken fisk bruker du? Har tenkt på å lage selv, men har liksom ikke fått slengt meg rundt. :)

Jeg svarer på spørsmålet ditt selv om det ikke var til meg. Men jeg testet ut hjemmelaget fiskegrateng for første gang for noen mnd siden. Den ble supergod og var superenkel å lage. Følgte oppskriften fra trinesmatblogg og tilsatte makaroni i tillegg. Brukte findus frosenfisk, da slapp jeg å renske fisken først :)

http://trinesmatblogg.no/2013/01/15/fiskegrateng-med-torsk-varlok-og-basilikum/
 
I går hadde vi lavkarbo lasagne for første gang og det ble knallgodt. Her veies alt så blir en meget detaljert oppskrift:p

400 g kjøttdeig
142 g løk
150 g paprika
68 g sjampinjong
134 g squash
158 g hakkede tomater
2 tubeost, feks baconost

kutt opp løk, paprika og sjampinjong i biter. Stek kjøttdeigen nesten ferdig, ha i grønnsakene og stek ferdig. Hell over tomatene. Krydre med salt, pepper, basilikum og oregano.
Kok opp tubeostene. Skjær squashen med ostehøvel på langs. Smør en ildfast form og legg lagvis kjøttdeig, ostesaus og squash. Stek ca 20 min på 200 grader før du har på revet ost. Stek videre i 10-15 minutter. Total mengde karbo 27,9 g. Per 100 g 1,95 g karbo.
 
Middag torsdag:

Stekt laks:

Kutt opp brokkoli, purreløk, paprika, shampingjong, squash
Ha dette i en ildfast form sammen med mais.
Ta salt, pepper og sitronsaft på laksefileen og legg den over grønnsakene.
Stekes på 200 grader i 30 min.

Kutt opp grønnsalat og agurk. Bland dette med rømme, litt sukker og sitronsaft.

Server sammen med potet.
 
Onsdag :

Svinekoteletter med stekte grønnsaker

Samme som i går egentlig, bare at svinekoteletten ble surra inn i serranoskinke:)

Squash, minimais, asparges, tomat, purre, erter og gulrot freses i panna... ;)
 
Torsdag:

Lakseburger med salat og grønnsaker. (De andre hadde hamburgerbrød)

-Del opp laks i biter.
-Bland inn salt, pepper, gressløk og egg.
-Miks alt til til det blir en medisterkakelignenede deig og stek på middels varme :)
 
Torsdag:
Fullkornspasta og karbonadedeig med hjemmelaget tomatsaus
(tomat, løk, gulrot, spinat, paprika og krydder)
 
Torsdag:
Seibiff med gulrøtter, brokkoli og poteter.
 
Formlaks med grønnsaker.
Squash,
Brokkoli og vårløk fordeles i en ildfast form. Legg laksefiletene oppå grønnsakene. Krydre laksen med raspet ingefær, en hel chilli kuttet i biter og saften av en lime. Strø sesamfrø over og sett den i ovnen på 175 grader i 25 min. :) serverte retten med krydret coscous og en dæsj rømme.
 
Back
Topp