Oppskrifter på middagsmat

Antronettesbaby

Betatt av forumet
Noen som vil dele oppskrifter på middagsmat til våre dyrbare små? :)
 
Jeg bruker potet, gulrot og kålrabi som basis. Og brokoli.. Skreller og koker det. Så bruker jeg kokt kyllingfarse eller karbonadedeig til å supplere med. Eller sau eller gris. Kommer an på hva vi skal ha til middag. Men alt kjøttet koker jeg. Har også tilsatt kokt pasta. Bruker stavmikser og kraft fra grønnsakene til å få riktig konsistens. Man kan lage hva som helst så lenge man bruker rene varer og ikke tilsetter salt.
 
Har ikke begynt med middag enda så jeg har ikke noe å komme med, men lurer på noe... Hvorfor koker du kjøttet? Og hvordan? Sikkert dumt spørsmål, men jeg har aldri kokt karbonadedeig så jeg skjønner det ikke helt.
 


venterpåjente skrev:
Har ikke begynt med middag enda så jeg har ikke noe å komme med, men lurer på noe... Hvorfor koker du kjøttet? Og hvordan? Sikkert dumt spørsmål, men jeg har aldri kokt karbonadedeig så jeg skjønner det ikke helt.



Det beholder en mykere konsistens når det kokes og blir dermed lettere å mose. Jeg fikk tipset fra helsesøster så da bare gjorde jeg det slik..
 
hvor lenge kokes det?
 


Antronette skrev:
hvor lenge kokes det?



Har ikke noe eksakt tid. Lager småe kjøttboller av farsen slik at jeg bare kan ta opp en å dele i to for å sjekke at den er ferdig. Alt på mitt kjøkken tas på en slump...
 
Jeg blandet også inn leverpostei sammen med poteter og grønnsaker.

Jeg lagde også "spaghetti" med ris/pasta, kjøttdeig, raspet gulrot og tomater.Moste alt sammen til en fin konsistens.
 
Har ingen oppskrifter med eksakt mengde, men her er noe av det jeg har laget.

Kokt laks + brokkoli + poteter.
Kokt svinekjøtt + poteter + gulrøtter.
Kokte fiskeboller (hjemmelagde) + poteter + gulrøtter.
Kokt kylling + gulrøtter + mais + tomat.
Kokt kjøttdeig + gulrøtter + poteter.

(Nå ser jeg at det blir mye poteter og gulrøtter - det må jeg få gjort noe med :p)

I morgen blir det ny omgang med fiskebolle middager, også lurer jeg på å lage noe med pasta.
Her er det også som Ho Mor skriver at ting blir laget på slump.
Prøvde kålrabi i middag tidligere, men det var han ikke så fornøyd med.

Alle rettene blir most med litt av kraften og smør.
 
er alle disse rettene populære hos mini? min er litt skeptisk til brokkoli,men kollerabi går fint :)
 
er alle disse rettene populære hos mini? min er litt skeptisk til brokkoli,men kollerabi går fint :)

Ja, disse middagene går ned! Nå har jeg gått over til å mose middagen med en sånn som man lager potetstappe med. Får en litt grovere konsistens da.
 
Eg lagde ein grei kyllingrett som min gutt likte godt i alle fall :)

1 dl vann
1 kyllingfilet
1 potet
1 gulrot
1 ring ananas (eller ½ eple)
1 ss olivenolje (ekstra virgin)
½ ts kardemomme

Kok opp vannet.
Skjær kyllingen i terninger.
Skjær poteten og gulroten i små biter.
Ha kyllingen i det kokende vannet sammen med potet- og gulrotbitene og la det koke forsiktig ca 10 minutter under lokk.
Ha i oppdelt ananas-ring rett før retten er ferdig kokt.
Hell i olivenolje og kardemomme.
Ta gryten av kokeplaten.
Mos maten til passe konsistens.


Oppskriften er henta frå http://barnemat.com/middag.html (eg hadde eple i). Eg har kun prøvd denne, men skal prøva dei andre og etterkvart.
 
Eg lagde ein grei kyllingrett som min gutt likte godt i alle fall :)

1 dl vann
1 kyllingfilet
1 potet
1 gulrot
1 ring ananas (eller ½ eple)
1 ss olivenolje (ekstra virgin)
½ ts kardemomme
Kok opp vannet.
Skjær kyllingen i terninger.
Skjær poteten og gulroten i små biter.
Ha kyllingen i det kokende vannet sammen med potet- og gulrotbitene og la det koke forsiktig ca 10 minutter under lokk.
Ha i oppdelt ananas-ring rett før retten er ferdig kokt.
Hell i olivenolje og kardemomme.
Ta gryten av kokeplaten.
Mos maten til passe konsistens.

Oppskriften er henta frå http://barnemat.com/middag.html (eg hadde eple i). Eg har kun prøvd denne, men skal prøva dei andre og etterkvart.

Den oppskriften falt ikke i smak her, men prøvde den som heter kykkelikokkos kylling i dag, og den likte hun!
 
Back
Topp