Oppskrifter på mat/kaker for diabetikere

Så bra :D Den 1-2-3 pakken med sjokoladekake til Funksjonell mat er ikke dum :)

Jeg har brukt www.lindastuhaug.no en del. Har blant annet laget kransekakestenger og snickerskake som hun har oppskrift på, og det kan anbefales. Har lagret andre ting som mandelflarn, havreflarn og krokansnacks som blir testet til jul hvis jeg orker, og hun hadde enda flere julekaker der inne :)

Jeg har forresten også prøvd oppskriften hun har på "Sukkerfri, luftige fastelavensboller" med spelt og fiberfin. Smaker akkurat som vanlige boller (lagde en vanlig porsjon ved siden av til resten av familien, og til og med min kresne mann klarte ikke å kjenne forskjell). Disse kan jeg riktignok bare spise i helt små mengder, altså en liten bolle etter et større måltid. Men SÅ godt når man får akutt lyst på gjærbakst.

Slenger inn mer så fort jeg kommer på ting :)

Last edited:
Disse kan også anbefales for de som ikke får høy stigning av havregryn (jeg pleier å halvere den eller bruke hele og putte noen i frysen):

Proteinrundstykker:
4 egg
1 stor boks cottage cheese
400 gram havregryn
2 ts bakepulver
en klype salt
Eventuelt frø etter ønske

Mos egg og cottage cheese med stavmikser til en glatt røre. Bland inn havregryn, bakepulver og salt. Deigen blir ganske løs. Bruk en skje til å forme rundstykkene på bakepapir. Stekes på 200 grader i ca 20 min.

Okei, med fare for å være litt overivrig så slenger jeg inn mer jeg :oops::D

Kakao pleier vi å ha en del av i jula, men det er i hvertfall ikke blodsukkervennlig for mitt blodsukker. Så jeg testet en sukkerfri variant. Jeg reagerer på melkeprodukter, og når jeg drakk en kopp av denne sammen med en av de sukkerfrie bollene så ble det for mye for mitt blodsukker. Der var det nok kombinasjonen som var rimelig dårlig. Men en liten kopp ved siden av et mer fiberrikt måltid som ikke setter blodsukkeret på prøve så går det helt fint her i hvert fall. :)

2,5 dl ekstra lett melk (eller annen melk man foretrekker. Jeg har blant annet prøvd å bytte 1/2 mengde med kokosmelk)
2-3 ts 100% kakao
1 ss Sukrin Gold (eller annen søtning)
Bittelitt salt (fremhever sjokoladesmaken, men kan fint sløyfes)
Bittelitt kanel for de som liker det, kan også fint sløyfes

Kokes opp og justeres etter ønsket smak.

Okei, med fare for å være litt overivrig så slenger jeg inn mer jeg :oops::D

Kakao pleier vi å ha en del av i jula, men det er i hvertfall ikke blodsukkervennlig for mitt blodsukker. Så jeg testet en sukkerfri variant. Jeg reagerer på melkeprodukter, og når jeg drakk en kopp av denne sammen med en av de sukkerfrie bollene så ble det for mye for mitt blodsukker. Der var det nok kombinasjonen som var rimelig dårlig. Men en liten kopp ved siden av et mer fiberrikt måltid som ikke setter blodsukkeret på prøve så går det helt fint her i hvert fall. :)

2,5 dl ekstra lett melk (eller annen melk man foretrekker. Jeg har blant annet prøvd å bytte 1/2 mengde med kokosmelk)
2-3 ts 100% kakao
1 ss Sukrin Gold (eller annen søtning)
Bittelitt salt (fremhever sjokoladesmaken, men kan fint sløyfes)
Bittelitt kanel for de som liker det, kan også fint sløyfes

Kokes opp og justeres etter ønsket smak.

Her kan du være så ivrig du bare orker :-p

Disse kan også anbefales for de som ikke får høy stigning av havregryn (jeg pleier å halvere den eller bruke hele og putte noen i frysen):

Proteinrundstykker:
4 egg
1 stor boks cottage cheese
400 gram havregryn
2 ts bakepulver
en klype salt
Eventuelt frø etter ønske

Mos egg og cottage cheese med stavmikser til en glatt røre. Bland inn havregryn, bakepulver og salt. Deigen blir ganske løs. Bruk en skje til å forme rundstykkene på bakepapir. Stekes på 200 grader i ca 20 min.

Disse må prøves :-)

Lavkarbo oppskriftene er ofte meget bra... ;-)
Og vita eller sunnkost har oppskrift på sukkerfri marsipan ;-)

Fant sukkerfritt godtegodteri på Sparkjøp. Hadde flere varianter til en rimelig penge :)

Så genialt :) Har du smakt noen av de, og var de ok? Og vet du hvilke søtningsmiddel som er brukt? Ser det står på nettsiden at man må være obs på blodsukkerpåvirkningen, så da lurer jeg på om de har brukt de søtningsmidlene jeg ikke tåler. Men jeg finner ingen innholdsfortegnelse.

Så genialt :) Har du smakt noen av de, og var de ok? Og vet du hvilke søtningsmiddel som er brukt? Ser det står på nettsiden at man må være obs på blodsukkerpåvirkningen, så da lurer jeg på om de har brukt de søtningsmidlene jeg ikke tåler. Men jeg finner ingen innholdsfortegnelse.

Både fruktkaramellene og fløtekaramelldropsene var nydelige. Nå har jeg jo kastet posene....het de Bron karamelldropsa. Skal nok kjøpe mer,så kan fortelle det da :-)

Okey :) hvordan er de klutene? Er dem store nok?

De er 70x70 cm, så det er vel de største jeg har funnet tror jeg. Er de som har vært i "alle" år føler jeg, rett og slett gode gammeldagse flanellskluter :p (de heter vel flanellsbleier på Sparkjøp hvis jeg ikke husker feil). Bedre enn de tynne gazklutene man får andre steder i hvertfall :)

Og beklager avsporingen, nå handlet dette plutselig om helt andre ting enn oppskrifter :p

Men for å ikke ha et helt meningsløst innlegg, så kan jeg i samme slengen anbefale mandelgrøt til de som ikke tåler havregrøt. :D Jeg har slitt så lenge med å finne noe som funker til frokost og lunsj, og som ikke er knekkebrød. SÅ lei av knekkebrød. Men på morgenen tåler jeg ikke ren havregrøt pga mengden karbohydrater.

50 gr. mandelmel (jeg hadde ikke ferdigkjøpt, så jeg lagde selv i foodprosessoren)
2-3 dl valgfri melk
1/4 ts salt
Valgfri søtning (jeg brukte Sukrin Gold, men i oppskriften var det blant annet anbefalt Sukrin+

Valgfri topping, funker med alt fra bær og hakkede nøtter til kanel, sukrin og smørøye

Kokes opp og tykner etterhvert. Kan minne om semulegrynsgrøt eller havregrøt med finmalt havregryn. Fikk i hvert fall dekket grøt-lysten og det mettet godt :)

Last edited:
De er 70x70 cm, så det er vel de største jeg har funnet tror jeg. Er de som har vært i "alle" år føler jeg, rett og slett gode gammeldagse flanellskluter :p (de heter vel flanellsbleier på Sparkjøp hvis jeg ikke husker feil). Bedre enn de tynne gazklutene man får andre steder i hvertfall :)

Og beklager avsporingen, nå handlet dette plutselig om helt andre ting enn oppskrifter :p

Men for å ikke ha et helt meningsløst innlegg, så kan jeg i samme slengen anbefale mandelgrøt til de som ikke tåler havregrøt. :D Jeg har slitt så lenge med å finne noe som funker til frokost og lunsj, og som ikke er knekkebrød. SÅ lei av knekkebrød. Men på morgenen tåler jeg ikke ren havregrøt pga mengden karbohydrater.

50 gr. mandelmel (jeg hadde ikke ferdigkjøpt, så jeg lagde selv i foodprosessoren)
2-3 dl valgfri melk
1/4 ts salt
Valgfri søtning (jeg brukte Sukrin Gold, men i oppskriften var det blant annet anbefalt Sukrin+

Valgfri topping, funker med alt fra bær og hakkede nøtter til kanel, sukrin og smørøye

Kokes opp og tykner etterhvert. Kan minne om semulegrynsgrøt eller havregrøt med finmalt havregryn. Fikk i hvert fall dekket grøt-lysten og det mettet godt :)

Mmmmm....hørtes godt ut :-)...er lov med avsporing når man er gravid :-p
Skal jaggu teste ut de flanellklutene...og den grøten :-) Takk for tips :-)

Back
Topp