Oppskrifter på hjemmelaget mat

Frk.Smedstad

Venter på lillesøster
Er litt interessert i å lage så og si all mat fra bunnen, men tyr ofte til halvfabrikata dessverre. Har du en god oppskrift? Gjerne noe som kan fryses.

Kine er jo flink vet jeg :p

Fyll på med oppskrifter og enkle retter. Er jo fint for oss alle det ;)

Mamma til Herman venter lillesøster 12.mars 2014
Taster på appen :-)

Bestemors kalvestek.

Lagde denne igår, og kjøttet er så mørt at du ikke trenger kniv. Aldri sett sønnen min spise så mye kjøtt og grønnsaker til samme måltid før jeg.

Krydre steken med salt og pepper. Legg i jerngryte eller lignende. Jeg bruker ultra plus fra tupperware. Stek i 1 time på 200 grader.

Så heller du over varmt vann. Jeg hadde en stek på 1,7 kg, uten bein, og brukte ca 1 liter vann. Hemmeligheten er at man bruker en halv boks fløte også oppi der :p og Steker 1 time til. Knallgod.

Krafta bruker du til å lage brun saus. Bruk gjerne en dæsj grov sennep og noen skiver brunost i sausen. Det blir knallgodt :):)

Nam det hørtes kjempe godt ut!

Det skal jeg prøve å lage neste helg, jeg elsker tradisjonsmat.

Kan slenge inn en enkel oppskrift på pizzasaus:
1 boks mutti hakket tomater
1-2 hvitløksfedd
1 chili med frø om du vil ha sterk smak
litt sukker
salt og pepper

La en boks med tomater renne av i en sil i ca 1 time. Bland tomater og de øvrige ingrendiensene sammen. Enkel og veldig godt pizzasaus.

Var det også. Er så innmari mett nå.. Igjen... :p

Taster på appen :)

Hva hadde du ved siden av steika?
Har tenkt å lage denne retten neste helg når mine foreldre kommer på besøk.

Både lasagne og chili con carne er supergodt hvis du lager det fra bunn. MYE bedre enn Toro. ;) Jeg pleier å bruke oppskriftene på trinesmatblogg.no. Og lasagne er jo genialt å fryse ned før du steker den, da blir den som nylaget når du tiner den og så steker.

Og denne tomatsuppen lagde jeg i går. Supergod og superrask.

Fres en løk, en fedd hvitløk og litt chili hvis du liker det, i olje. Hiv oppi to spiseskjeer tomatpure, la det steke med et minutt. Tilsett to bokser moste tomater (evt. hakkede e.l. som du moser med stavmikser slik at konsistensen blir bra) og 2,5 dl vann med en buljongterning i. Så er det bare å tilsette det du vil ha av krydder og la det koke 5 min.

Og så kan man jo tilsette det man vil, pasta, egg, skinke, parmesan...

Kyllingsuppe! Denne er en favoritt når det er kaldt og guffent ute, og/eller man merker at forkjølelsen kommer sniiiikende.

En pakke med kyllingfileter (stor /liten, avhengig av hvor mange dere er).
Karripulver
Fersk ingefær i bitte små biter
Så mange hvitløksfedd som man vil ha, 2-3 pleier å gjøre susen her.
En hel rød chilli
En halv til en hel gul løk i biter
En gulrot kuttet opp i små biter
En squash kuttet opp i små biter.
Fløte og kokende vann, samt en kyllingbuljongterning.
Salt og pepper. Må smakes til på slutten.

Brun karripulver, ingefær og chilli i olje i noen få minutter. Tilsett hvitløk og løk og la det "svette" i krydderblandingen. Tilsett kyllingen i biter og la de få en liten stekeskorpe før du tilsetter ca en halv liter kokende vann. Putt oppi en buljongterning, resten av grønnsakene og fløten. La det småkoke så lenge som mulig, og spe på med melk, fløte eller kokende vann etter hvert. For å få litt "gryte" preg over det, så kan man tilsette linser. Er godt med fersk koriander og lime når det serveres.

Kan godt serveres med ris.

kylling i karri.

en kyllingfile pr person
1 stor løk kan ha mye løk hvis man ønsker
2 bokser med creme fraiche
hvitløk kan sløfes
karrikrydder
ris og salat til tilbehør

stek kyllingfilen i biter i stekepanne, krydd med litt pepper og når kjøttet er gjennom stekt krydder du med karri. stek løken gjerne før du steker kjøttet. pytt dette oppi en kjele sammen og tilsett creme fraichen. så fyller man den ene tomme boksen fra creme fraiche med vann oppi gryta for å få mer saus. her bruker jwg å se an litt for å ikke å få for tynn saus. så tilsetter man smak. et psr tskjeer med salt og til settt hvitløk og karri. her smaker man seg frem til smaken man vil ha.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Hva hadde du ved siden av steika?
Har tenkt å lage denne retten neste helg når mine foreldre kommer på besøk.
Kokte poteter og grønnsaker, og lagde brun saus av Krafta. :-)

Laks med rotmos - fiskeretten barna elsker!
Laksen stekes i fileter på panna med havsalt og sitronpepper. En til to ss olje og en liten ss smør.
Rotmos: kok opp ønsket mengde poteter og selerirot og en gulrot. Mos med smør 1-2 ss og bland med melk til ønsket konsistens. Kryddre med aromat og pepper (ikke salt). Server!

Fisk i panne:
Kan lages med torsk, hyse, lange.
Kutt opp poteter og gulrøtter i tynne skiver. Legg lagvis i form uten smøring. Dryss over purreløk og legg fisken med sitronpeppef oppå og en dæsj rømme.
I en annen form som smøres med olivenolje kutter du hel gul løk og store tomater opp i passe tykke skiver. Tomatskivene skal være tykkere en løkskivene. Dryss provance krydder og drypp olivenolje over. Stekes på 125º i en time.

Når tomatene er ferdig setter du ovnen opp på 200 grader og tar av aluminiumsfolien av fiskeretten og lar stå i 20 minutter til. Dekk til tomatene slik at de er lunkne sammen med fisken :-)

Tips til hvordan Krydre entrecôte og indrefilet av elg? Skal ha til helga.

Lagde oksestek i går, lagde sandwich av restene i dag.

Lagde rundstykker av:
1 dl melk
1 dl vann
En dæsj flytende smør
Salt
250g hvetemel
1ss tørr gjær

Bland alt sammen og la det heve i 30 min, trill 5 boller som du presser flat. La de heve i 30 min til. Stekes på 225g i 8-10min.

Hadde slicer av oksesteken, avokado, salat, agurk, tomat og litt chili dressing (heinz). Veldig godt!

Sent from my iPhone using BV Forum

I dag lagde jeg noe kjempe godt og enkelt til middag, til to personer:

1 pakke Findus tors (eller fersk)
1 pakke spekeskinke

Surr spekeskinke rundt torsken og sett fisken inn i ovnen på 180g i ca 15min.

2 pakker Byggris
1/2 granateple
1/2 lime
1/2 løk
Noen cherrytomater

Kok byggrisen i 12 min i litt buljong.
Skjær opp løk, cherrytomater, "pelle" granateple, bland alt sammen, skvis 1/2 lim over "salaten", bland tilslutt i byggrisen.

God, sunt og enkelt!

Her var det mange gode oppskrifter, liker at det er enkelt men samtidig laget fra bunn.

Her er feks en av de rettene jeg lager ofte (mannen "må" ha kjøtt):
Her kan du selv velge hvor mye grønnsaker, jeg stapper MYE grønnsaker i alt jeg lager. Alt nesten finhakket.

Poteter
Karbonadedeig
2-3 Gul løk
1 Squash (kan evt ha sopp i)
1 Paprika
2-3 Revet gulrot
1 1/2 Creme fraiche
Tøket oregano , basilikun, rosmarin

Skrell og kok poteter. Stek karbonadedeig brun, så stek løk, deretter heller du i creme fraiche og resten av grønnsakene + krydder. Bland det, og hell over i ildfast form. Mos potetene (med litt melk, salt og smør) og legg det over kjøttdeig-blandinga. Ha revet ost på toppen. Stekes i ovn 200 grader til osten er gylden.

Her er ellers en supergod salat som jeg elsker når det bare er meg, blir kjempemett:
Babyleaf blanding
Isbergsalat
Agurk (skrell agurkskallet med potetskreller, det har mye sprøytemidler på seg)
Tomater
Avokado
Fetaost
Svart og grønn oliven
Svarte bønner, linser o.l
Litt gelé-balsamico
Litt jomfru olivenolje

Tilslutt tsatziki:
Agurk
Naturell yoghurt
Rømme
Salt&pepper
Finhakket hvitløk eller presset

Skrell skallet av agurk og rasp det. Ha det i en sil og dryss over salt. Da renner det vann ut av agurken, 5 min. Bland mest yoghurt og litt rømme. Ha i pepper og hvitløk.

Det er fettet i avokadoen, fetaost og olivenolje, pluss proteinene i bønnene/linsene som gjør dette mettende

Back
Topp