Oppskrifter med kyllingfilet?

~lykkelig med barn~

Elsker forumet
Juli13-jentene
Sambo har vært i Sverige og kjøpt kyllingfilet.
Noen som har noen gode oppskrifter, som ikke krever så veldig mye?
Enkel og grei middag med kyllingfilet.
Og er det best å steke i ovn, eller i panne?
tom for ideer idag... :p

Sambo har vært i Sverige og kjøpt kyllingfilet.
Noen som har noen gode oppskrifter, som ikke krever så veldig mye?
Enkel og grei middag med kyllingfilet.
Og er det best å steke i ovn, eller i panne?
tom for ideer idag... :p
Hmmm....jeg og oppskrifter....

Det jeg noen ganger gjør, er å lage snitt i fileene, og putte hvitløk inni snittene. Deretter krydrer jeg de med diverse (oregano er jo godt med kylling).
Så steker jeg de bare vanlig i panna.
Ved siden av kan jeg ha ris, stekte grønnsaker, soppsaus eller annen saus...

Her går det stort sett i pommesfrites og bearnaise saus til kyllingfillet.
Men vi voksne liker bedre ris og sopp og løkstuing til kyllingen.

Vi steker filleten i panna først så du får en brun fin hinne, så pakkes den i folie og inn i ovnen så den blir saftig og god ;)

Her går det stort sett i pommesfrites og bearnaise saus til kyllingfillet.
Men vi voksne liker bedre ris og sopp og løkstuing til kyllingen.

Vi steker filleten i panna først så du får en brun fin hinne, så pakkes den i folie og inn i ovnen så den blir saftig og god ;)

Løkstuing? Hvordan lager man det?
Løk er jo fantastisk godt! :-)

Pleier og surre bacon rundt de å ta de i ovnen :-) blir sånn saftig god baconsmak i kyllingen :-)

Bank filetene flate, fordel mozzarella og pesto utover, rull sammen og knytt med hyssing. Stek på medium varme på pannen og la dem kjøle seg litt ned før du deler dem. Kjempegodt som tapas med ovnsstekte poteter, aioli, salat og godt brød :)

Løk og soppstuing lages slik:

Lettest er å bare ha shampingogn og løk, men du kan også bruke andre sopp typer.
Først skjæres løken i skiver som så igjen skjæres i to.
Stekes i olje (ikke i smør) på middels varme.
I mellomtiden skjæres soppen opp i skiver.
Stekes sammen med løken.
Nå settes varmen opp på fult.
Følg godt med og rør.
Når soppen er stekt krydres det med salt og pepper og tøm fløte rett i den varme pannen.
Husk å røre godt.
La det koke i 1-2 min.
Ferdig :D

Til to pers:
ca 0.5 kg champignong
1 stor løk
2-3 dl fløte (bruk gjerne matfløte)
Ikke vær redd for å krydre godt med salt og pepper.

Smaker himmelsk ;)

Del kyllingfileeten i to (ikke skjær hel igjennom), smør tine krydder kremost inni den, fordel cremefrech oppå det, strø kyllingkrydder over og legg en ostskive der før du lukker den igjen. Surr 2-3 baconskiver rundt og brun den i panna på hver side før du legger den i en ildfastform i stekovnen på 225 grader i 30-40 minutter :) Ved siden av er det kjempegodt med fløtepoteter, brokkoli og bernesaus!

Kyllingfilet kan brukes til det meste, her blir den ofte skjært i småbiter og stekt sammen med grønnsaker og kanskje en kryddermix/saus til.
Vi bruker mange oppskrifter fra rema1000 sin middagsplanlegger - sjekk ut satayspydene, de er fantastisk gode!
(de lages med kyllingkjøttdeig i oppskriften, men du kan helt sikkert bruke kyllingfilet)

Jeg også bruker å fylle med diverse, og surre bacon rundt. Ellers så nærmer det seg jo etterhvert grillsesong, og da er jo kylling perfekt.

Ellers lager jeg kyllingspyd og sterker i stekeovn. Deilig.

Har også et par kyllinggryter jeg pleier å lage ;)

Marinerer i honning og soya i en time og steker i ovnen på 220 grader ca 15 min. Serverer med tagliatelle og pastasaus laget av hakket chili, hvitløk, basilikum, olivenolje og havsalt. Legges på en seng av ruccolasalat og strør ristede pinjekjerner over. Med nybakt foccacia brød ved siden av ;) Det er skikkelig snaddermat!!

Ellers lager jeg kyllingform med kyllingfilet i biter, hakket purre, sprøstekt bacon, hakket hvitløk, fløte, kyllingbuljong og ost på toppen. Kaloribombe, men skikkelig snaddermat det også ;)

Kyllingwok er også popoulært her i hus hvis man tenker på bruk av kyllingfilet.

Kylling stekt i biter med løk og paprika, creme fraiche, tacokrydder , ha det i pitabrød og salat ved siden :) nammee

Back
Topp