Oppskrifter (kaker, matretter osv.)

Hønemor <3

Forumet er livet
Desemberglede 2015
Jeg tenkte kanskje det kunne vært lurt å hatt en tråd hvor vi kan dele våre beste oppskrifter med hverandre :)

Mamma skal hjelpe meg å bake barsel kaker som kan fryses i fryseren.. Noen som har forslag til gode langpanne oppskrifter?

Trines matblogg har mange gode oppskrifter. Gulrotkaka med sjokoladebiter er en favoritt her, den er god etter den har vært fryst også.

Jeg synes vaniljesauskake i langpanne er kjempegod :) Pleier å søke opp oppskrift på google :)

Har du prøvd å bake noen av dem? Hvis ja, hvilken av langpannekakene likte du best?
Tenker jeg bør ha en sjokoladekake og en annen en.. :)
Ja, jeg prøvde denne krydderkaka:
http://www.detsoteliv.no/oppskrift/krydderkake-i-langpanne
Veldig god, og holdt seg saftig lenge!:-) Sjokoladekake har jeg mamma sin oppskrift på som passer i en liten langpanne eller rund form, kan skrive inn oppskrift i morra hvis du vil, har ikke nok energi til å begynne med det nå:-P

6 kopper mel
4 kopper sukker
2 ts kanel
2-3 ss kakaopulver
1 l kulturmjølk
2 ts natron (ha det i en kopp med litt av kulturmjølka)
100 g smør (smeltes)
Blandes sammen.
Stekes på 180 grader i 30-35 min :)

Til glassur
100 g smeltet smør
4 ss kaffe
2 ss kakaopulver
Melis etter behov

Svigemors oppskrift, laget den så sent som i dag og kjæresten elsker kaka :-D den blir svingod!

Får vann i munn av alle disse oppskriftene :D Jeg blir ikke overrasket om vi ender opp med å lage flere enn to kaker nå :D

Bolledeig

• 950-1000 g hvetemel
  • 5 dl melk (ca. 25 grader)
  • 25 g fersk gjær (eller 1/2 pose tørrgjær)
  • 125-150 g sukker
  • 1 ts malt kardemomme
  • 1/4-1/2 ts salt
  • 1 egg
  • 150 g smør, i terninger

Kanelfyll

• 125 g mykt smør
  • 2 ss kanel
  • 6 ss (brunt) sukker
Til pensling

• 1 egg, sammenvispet
  • perlesukker (kan sløyfes)
Deigen;

Smelt smøret i en kjele, og hell deretter i melken, pass på at blandingen er lunket, ikke kald og ikke varm. Smuldre opp ferske gjæren og rør til den har løsnet helt i smørblandingen. hell så i alt som er tørt til det blir en jevn og fin deig.

Lå så heve i 40 min på et lunt sted.

Smør krem;

La smøret være i romtemperatur, bland så sukker med smøret til en hvit krem. Så smaker du til med Kanelen, slik at du synes den er god.

Knutene;

Kna deigen og kjevl den den ut til en stor firkant, det er godt å ha et bredt bord til dette. Så smører du på smørkremen på den ene halvdelen. Brett så firkant halvdelen uten smør over den med smør. Skjær så strimler ut av deigen. Dette blir ca 22 strimler.

Så lager du en knute og plasserer på bakepapir. Så la dem heve i 40 på et lunt sted igjen. visp sammen et egg og pensle dem godt. Dryss så over med Perlesukker.

Settes i ovnen på 200 °C i 20 min.

https://im0gen.wordpress.com/category/matoppskrifter/

Nei som regel kan du fryse ned både gjærbagst og kaker. Husk å pakke det inn godt og at kaka og gjærbakst er kald før du fryser ned. Som regel blir gjærbakst tørt om du tiner det for fort samme med noen typer kake. Jeg tiner alltid opp på en tre fjel (gamle vanen) eller i kjøleskapet om jeg har tid til det.

Back
Topp