Oppskrifter fra Ravelry

Litt vanskelig å svare uten og lese oppskriften.
Den ser ikke vanskelig ut.
 
Så fin den var! Nå fikk jeg lyst til å starte nytt strikkeprosjekt selv... Hvor godt oppskriften er skrevet er vanskelig å si uten å lese den eller andre oppskrifter fra samme designer. Hun sier selv den er lett. Hvis du søker opp #pøbelromper på Instagram finner du en god del poster av folk som har strikket den. Tilbakemeldingene virker å være samstemte om at det en lett og rask oppskrift så så lenge du klarer rette og vrange masker synes jeg du skal gi den et forsøk :)
 
Jeg ble også forelsket i den da jeg så at en annen på terminforumet hadde laget den <3

Jeg greide ikke vente og har startet på den idag.
Oppskriften er helt grei, så lenge man har kontroll på vrangstrikk og glattstrikk. Bruker en del yt videoer når jeg blir forvirret. Skulle ønske jeg hadde kjøpt sånne markører også for da vet man hvilken type strikk som starter hvor, men man blir klokere av erfaring. Oppskriften er helt ok i starten ihvertfall.

Hvis jeg som er så dårlig på strikking klarer det, så tror jeg de aller fleste greier det da jeg i utgangspunktet er veldig dårlig på strikk i forhold til mye annet.
 
Jeg ble også forelsket i den da jeg så at en annen på terminforumet hadde laget den <3

Jeg greide ikke vente og har startet på den idag.
Oppskriften er helt grei, så lenge man har kontroll på vrangstrikk og glattstrikk. Bruker en del yt videoer når jeg blir forvirret. Skulle ønske jeg hadde kjøpt sånne markører også for da vet man hvilken type strikk som starter hvor, men man blir klokere av erfaring. Oppskriften er helt ok i starten ihvertfall.

Hvis jeg som er så dårlig på strikking klarer det, så tror jeg de aller fleste greier det da jeg i utgangspunktet er veldig dårlig på strikk i forhold til mye annet.

Så moro at du ga deg i kast med oppskriften :)
Hvis du ikke har markører, kan du lage dine av en kort trådstubb som du knyter sammen til en løkke, så blir en en markør :)
 
Så moro at du ga deg i kast med oppskriften :)
Hvis du ikke har markører, kan du lage dine av en kort trådstubb som du knyter sammen til en løkke, så blir en en markør :)

Takk for tipset, det var smart. Skal bruke ideen :)
 
Jeg er nybegynner og som sitter fast og håper noen kan hjelpe meg :)

Det står sånn i oppskriften:
På neste runde merker du opp og strikke mønster slik: strikk 32m merk, strikk 15m mønster, merk, strikk 32m tilbake til start. Nå skal du strikke mønster og glattstrikk.Mønster skal strikkes mellom merkene(15m).


* = rett på retten, vrang på vrangen
- = Vrang på retten, rett på vrangen

Mønster:

*************
-*-*-*-*-*-*-*


Jeg har merket av 32m, 15m og 32 tilbake men forstår ikke mønsterets framgangsmåte. Hittil har jeg glattstrikket rundt for det var det jeg skulle gjøre for så å merke av de antall maskene og fortsette på denne måten som de beskriver her, men jeg forstår ikke mønsterets framgangsmåte.
Jeg har skjønt at det blir glattstrikk rundt bortsett fra i de 15 manskene, men hvordan skal jeg utføre disse 15 maskene ifølge beskrivelsen?
 
Jeg er nybegynner og som sitter fast og håper noen kan hjelpe meg :)

Det står sånn i oppskriften:
På neste runde merker du opp og strikke mønster slik: strikk 32m merk, strikk 15m mønster, merk, strikk 32m tilbake til start. Nå skal du strikke mønster og glattstrikk.Mønster skal strikkes mellom merkene(15m).


* = rett på retten, vrang på vrangen
- = Vrang på retten, rett på vrangen

Mønster:

*************
-*-*-*-*-*-*-*


Jeg har merket av 32m, 15m og 32 tilbake men forstår ikke mønsterets framgangsmåte. Hittil har jeg glattstrikket rundt for det var det jeg skulle gjøre for så å merke av de antall maskene og fortsette på denne måten som de beskriver her, men jeg forstår ikke mønsterets framgangsmåte.
Jeg har skjønt at det blir glattstrikk rundt bortsett fra i de 15 manskene, men hvordan skal jeg utføre disse 15 maskene ifølge beskrivelsen?
Strikker du på rundpinne eller frem og tilbake?

********* - glattstrikk. Rette masker hele tiden hvis du strikker rundt på rundpinner.

_*_*_*_*_* - rillestrikk, annenhver rett og vrang. Pass på at de vrange maskene kommer på en rett linje. Starter du med vrang på andre rad skal du starte med vrang på fjerde rad også.
 
Strikker du på rundpinne eller frem og tilbake?

********* - glattstrikk. Rette masker hele tiden hvis du strikker rundt på rundpinner.

_*_*_*_*_* - rillestrikk, annenhver rett og vrang. Pass på at de vrange maskene kommer på en rett linje. Starter du med vrang på andre rad skal du starte med vrang på fjerde rad også.

Takk for svar. Jeg strikker på runde pinner.

Tenker du på at vrang maske skal komme under vrang maske, er det det?
Eller tenker du på at når rad 1 starter med rett maske også annenhver rett og vrang, og når jeg har strikket rundt så skal andre rad starte med vrang maske og man fortsetter med rett og vrang til, for deretter å starte rad 3 med rett maske igjen?

Beklager for mine dumme spm men er helt bland innen feltet...

Edit: Tror jeg fant svaret, skal teste det ut nå og får jeg det ikke til kan jeg spørre igjen :)
 
Last edited:
Takk for svar. Jeg strikker på runde pinner.

Tenker du på at vrang maske skal komme under vrang maske, er det det?
Eller tenker du på at når rad 1 starter med rett maske også annenhver rett og vrang, og når jeg har strikket rundt så skal andre rad starte med vrang maske og man fortsetter med rett og vrang til, for deretter å starte rad 3 med rett maske igjen?

Beklager for mine dumme spm men er helt bland innen feltet...

Edit: Tror jeg fant svaret, skal teste det ut nå og får jeg det ikke til kan jeg spørre igjen :)
Lykke til! I tilfelle noen andre lurte: mente vrang maske under vrang maske, men med en rad i mellom slik som mønsteret viser :)
 
Nytt spørsmål :/
Når det står: til arbeidet måler 6 cm; 1) er det da fra man startet med et nytt mønster og at strikker til dette nye mønsteret er 6 cm langt?
2) Eller er det at plagget måles fra topp (som er i et annet mønster + det nye mønsteret man holder på) til det er 6 cm langt totalt?
 
Back
Topp