Oppskrift Vognpose/evt salg av vognposer

Sylvia80

Gift med forumet
Innlegg 1/4

Vognpose

Du trenger:
• Stoff til utside ca 120x75 cm
• Stoff til innside ca 120x75 cm
+ stoff til lokket av både innside og utside og fôr: ca 35 x 75 cm.
• Dyne (eller annet fôr, et eller to lag alt etter hva du ønsker) ca 120x75 cm
• 2 lange delbare glidelåser, 60 eller 75 cm
• Stoff til løpegang 4-6cm x 90-110cm
• 2 stoppere
• 2 store perler/kuler
• Tykk solid strikk eller snor
• Evt. Stoff til bånd over posen 8-16cm x 70 cm, litt strikk og 2 knapper
• Sytråd, nål og stoppenål, ei god saks, knappenåler.


Kort forklart:
• Mål og klipp opp innside, utside og fôr etter tegning på ark 1.
• Klipp bort firkantene D. Obs mål på vognen, se forkl. Ark 1.
• Klipp en løpegang som er ca 4 cm bred eller mer om du ønsker en større (da blir den ofte litt lettere å snurpe) og som er så lang at den rekker rundt hodeenden på posen og til dit hvor glidelåsene skal starte.
• Legg utsiden på posen på bordet/gulvet med RETT side OPP, VRANG side NED.
• Legg på glidelåser og løpekant som vist på tegning ark 2. Pass på at det blir riktig i forhold til at den skal vrenges (hodebry)
• Legg innsiden på posen oppå med RETT side NED og VRANG side opp. De rette sidene skal altså ligge mot hverandre og glidelåsene skal vende inn mot de rette sidene.
• Fest med knappenåler rundt hele, bortsett fra nederste ende, som skal være åpen for vrenging.
• Sy langs knappenålene. OBS Pass på glidelåsene!
• Legg på fôret og sy langs samme søm igjen.
• Vreng posen
• Sy sammen hjørnene i fotende, det blir penest for hånd. Se tegning ark 3.
• Fotenden: kantene vendes inn og glidelås legges mellom og syes sammen. Starten på glidelåsene skal møtes på midten av fotenden.
• Så lager du lokket: Det skal måle det samme som innemål på vogna (f.eks 75 x 33 cm) + 2 cm til søm.
• Følg tegning ark 4. Samme framgangsmåte som posen. Pass på at glidelåsene møtes på midten av fotenden. Det må du måle før du syr dem fast siden du begynner å sy dem fast i andre enden!
• For eventuelt bånd over dyna for å holde bretten på plass, se tegning ark 5.
• Stoppere og kuler, se tegning ark.5 OBS barnesikre stopperne.

Masse lykke til!
 
Innlegg 3/4



Har ikke tatt så mange bilder underveis. Men de første to viser de ferdige delene hver for seg. Det går an å sy på glidelåsen etterpå. Det er enklere men blir ikke like fint. Så ser dere hvordan den ser ut i enden. De to siste er av en litt annen modell, og den legger jeg ikke ut oppskrift på for hodeenden er så komplisert å forklare, og mye mer arbeid å sy, men der ser dere hvordan man kan gjøre med båndet over dyna, og på siste bildet ser dere hvordan stopperen og kula som skal sikre den ser ut. Den første posen er kun ett lag fôr og til sommern, den andre er to lag til vintern. Vurderer nå å sy og selge så tenker på saken til etter påske. Men tror nok at jeg kommer til å gjøre det, så meld gjerne interesse om dere ikke vil sy selv. De vil være i annet stoff og annet mønster for tror ikke jeg får tak i det samme. Og med utstyr, postgang og en liten slump for arbeidet kommer de nok på 800-1000 kr. Gjør det mest for at jeg trenger noe å gjøre og syns det er gøy å sy. [:D]
 
SÅ SINNSYKT IMPONERT JEG ER!!! :O :O :O NYDELIGE!!!
 
mellom 800 og 1000 skriver ho at ho regner med
 
Takk for en fin "How-To"  [:D]

Jeg har sydd en vognpose til sportsdelen til Frøken Fryd, men jeg trenger jo en til bag-delen også, så det ser ut som om jeg har fått nok et prosjekt å tenke på  [:)]
 
Så søte dere er alle sammen! Tusen takk for all ros og oppmuntring! Det er pga noen av dere her inne at jeg nå mest sannsynlig kommer til å sy noen på bestilling.. Hadde nok ikke gjort det om det ikke var for dere! [:)]
Og masse lykke til til dere som syr selv!! [;)]
 
ORIGINAL: tullingen

ORIGINAL: undrendeigjen

mellom 800 og 1000 skriver ho at ho regner med



[8D]
så ikke d eg [:D]


gjør som meg....skylder aaaaalt på ammetåke etter Linda...selv om jeg ikke har ammet siden før jul....hlder på den unnskyldningen til jeg kan bruke den etter nestemann[:)]
 
Flott oppskrift. [:D]
 
Back
Topp