Oppskrift tøybleiebukse

Småsnakk

Forelsket i forumet
*Aprilbaby 2018*
JuniJubel2021
Hei
Eg har tenkt å prøve meg med tøybleier til den nye lille. Sidan eg strikkar vil eg gjerne lage nokre ullbukser sjølv. Er det nokon som veit om gode oppskrifter på sperrelag i ull? Eg har nøstebarnboka, men finst det andre gode/fine? Har forstått det sånn at ein kan bruke all ull som er ubehandla og så tilsetje lanolin etterpå. Eller vil de anbefale å berre bruke lanolingarn? Synest det er så kjedeleg med berre kvitt som dei har hos nøstebarn. Innspel på kor mange bukser i kva for storleikar ein bør ha?

Last edited:
Jeg hadde vel 5 ullbukser, men foretrakk allinones. Syns det var vanskelig å få det tett når hun var så liten.

:)

Jeg hadde vel 5 ullbukser, men foretrakk allinones. Syns det var vanskelig å få det tett når hun var så liten.

:)

Takk for tips! Best å prøve litt av kvart då sikkert. Høyrer så mykje forskjellig rundt omkring. Nokon som seier at ull var det einaste som holdt tett [emoji75]

Sniker litt her inne. Bruker ikke ull selv, men har vurdert det til nattbleien. Hvor mange du trenger, avhenger vel litt av om du tenker bruke på dag og natt eller kun natt, hvor ofte du selv ser behovet for vask/relanolisering, hvor fort det tørker hjemme hos deg og hvor kjapp du er på å vaske når det først ligger til vask [emoji14]

Ellers, så kan du jo kikke på denne:
http://www.lillegullbleier.no/shop/...-til-toyblei-4?tm=&sm=toybleier/ull-sperrelag

Her ser du eksempel på form, og hvilke størrelser du kanskje bør sikte på [emoji4]

Personlig foretrekker jeg aio eller lommebleier. Men fikk masse lekkasjer i starten, bleiene begynte ikke passe skikkelig før hun passerte kanskje 5 kg, så brukte gjerne engangs før det.. Kjøpte formsydde nå først for å ha på natta, og bruker lommebleier som cover. Det er der jeg vurderer kanskje ha ullsperrelag [emoji28] hun får så merker av coveret.. [emoji849]

Du kan jo lanolinisere (eller hva det heter) etterpå, mener de har hos Nøstebarn, så får du de fargene du vil ha :)

Back
Topp