oppskrift på sjokolade?

Stolt 2barns mamma

Gift med forumet
noen som har en god oppskrift? tenkte å lage sjokolade eller noe til besteforeldre osv..skulle egentlig lage karameller først,men er ikke så lett for de gamle å tygge[8D]

namm! her skal jeg og ei veninne på kurs hos pascal 20des! får lære å lage maaasse forskjellig konfekt,og en skål i sjokolade! :)

ellers går det i bountykuler og mintstenger her til jul.

Denne må jeg følge med på!

Jeg smelter kokesjokolade og har i salte cashewnøtter (går fint med peanøtter også). Lag små topper på bakepapir eller legg i konfektformer og sett i kjøleskapet. Nam!!

ORIGINAL: ohBaby!

namm! her skal jeg og ei veninne på kurs hos pascal 20des! får lære å lage maaasse forskjellig konfekt,og en skål i sjokolade! :)

Er det vanskelig å lage kokosmassen til bountykulene? Har aldri prøvd selv, men har hørt om mange som sliter med at det plutselig blir en hard klump av greiene... Tips?

ORIGINAL: Slappfisk med to små

Er det vanskelig å lage kokosmassen til bountykulene? Har aldri prøvd selv, men har hørt om mange som sliter med at det plutselig blir en hard klump av greiene... Tips?

synes det er ganske kliss,hehe,så alldri opplevd at det blir hardt! men triller kuler på ett vis,setter kaldt og så i sjokolade etterpå

synes det er ganske kliss,hehe,så alldri opplevd at det blir hardt! men triller kuler på ett vis,setter kaldt og så i sjokolade etterpå

hørtes snadder ut,hehe.. hvilken sjokolade bruker du? mørk eller lys?

hvordan gjør du det med kokosmassen?kokos,vann og melis eller?[X(]

må ha alt med t-skje ja,hehe...

Småsjokolader:
75g delfiafett
150g kokesjokolade
evt hvalnøtt/geletopper eller noe til pynt

Melt delfiafett på svak vame. Ha oppi sjokoladen (husk svak svak SVAK varme)
Hell røren i små søte former og putt en hvalnøtt eller geletopp til pynt på toppen.
Sett i kjøleskap til de er stivnet.

Sjoko cornflakes
(denne syns jeg er kjempe god. Men den er mektig, så ikke lag de for store)

250g delfiafett
250gmelis
100g kakao
100g cornflakes

Smelt delfiafett på svak varme.
Bland melis og kakao sammen.
Bland delfiafettet med kakao og melis, og ha i cornflakes.
Legg 1-2 ss i muffinsform, sett i kjøleskap til de er stivnet:-)

Peppermynte kuler

150 g melis
0,5 eggehvite
8-10 dråper peppermynteolje
100g kokesjokolade
1-2ss delfiafett

Rør sammen melis, eggehvite og pepermynteolje.
Trill små kuler.

Smelt sjokoladen. Og ha i 1-2ss delfiafett.
Dypp kulene i sjokoladen, og legg de på et brett.
Sett kulene kjølig.

Kokosbiter
Ingredienser
50 g smør
1 dl Sukker
2 dl kremfløte
200 g kokosmasse
200 g lys sjokolade
1-2ss delfiafett

Bland smør, sukker og fløte i en gryte og kok i 5 minutter.
Tilsett kokosmasse. Hell massen ut på bakepapir og sett den kaldt.
Skjær ut små biter.

Smelt sjokolade og delfiafett i vannbad eller på lav effekt i mikrobølgeovn.
Dypp kokosbitene i sjokoladen og la dem stivne på et nytt ark bakepapir.

ORIGINAL: stolt mamma 2008

hørtes snadder ut,hehe.. hvilken sjokolade bruker du? mørk eller lys?

hvordan gjør du det med kokosmassen?kokos,vann og melis eller?[X(]

må ha alt med t-skje ja,hehe...

haha,neeeeeei

oppskriften;
ingredienser:

50 g smør
0,5 dl lys sirup
0,5 dl melis
2 dl kremfløte
200 g kokos

Pynt:
200 g lys kokesjokolade/ elelr MØRK sjokolade

dette gir ca 50kuler

Fremgangsmåte:

Ha smør, sirup, melis og kremfløte i en kjele. La blandingen småkoke i et par minutter, til massen blir hvit og seig i konsistensen (pass nøye på at varmen ikke er for sterk, se tips). Ta kjelen av platen og bland inn kokos. Avkjøl blandingen til den blir fast nok til å kunne formes.

Form kokosmassen til små kuler med hendene (det kan lønne seg å fukte hendene med vann innimellom trillingen). Legg kokoskulene på et brett som er dekket med bakepapir. Sett brettet i kjøleskapet i et par timer, til kulene har stivnet.

Smelt kokesjokoladen i en metallbolle over vannbad. Dypp kokoskulene raskt i sjokoladen ved hjelp av to gafler og legg dem tilbake på brettet med bakepapir. Sett brettet med de glaserte kulene tilbake i kjøleskapet. La stå kaldt
til sjokoladen har stivnet.

Løsne "Bountykulene" fra bakepapiret og ha dem i en tett boks med matpapir mellom lagene. Oppbevares i kjøleskapet (se tips).

Tips:

Pass på at du ikke koker kokosmassen for lenge og på for sterk varme, ellers danner det seg brun og seig karamell. Kokosmassen skal fortsatt være så å si hvit i fargen (eventuelt bare med en litt gylden nyanse) også etter at den er kokt.

Konfekten er meget holdbar. Den bør absolutt oppbevares i kjøleskapet, ellers smelter sjokoladen og konfekten blir klissete.

Wow, her var det mye godt! Må teste ut noe av dette ja!

Vil bare informere om at den lyse Coop kokesjokoladen er noe herk å smelte! Den bare kokte opp til en ekkel deigsak og ble steinhard på ett-to-tre... [8D]

Back
Topp