Oppskrift på lett GOD hjemmelaget fløtekarameller?

Lirisi

Forumet er livet
jentene i juni13
Pleeease :) lyst til å lage det! :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Lett som i sunn eller lett som i enkel å lage?

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Har prøvd denne idag:

2dl lys sirup
2dl sukker
2dl fløte

Når det har kokt så lenge at det består kuleprøven tilsetter du 2ss smør, rører det godt ut og heller massen på ei plate :-) vi glemte smøret da, såååå... :P

Har prøvd denne idag:

2dl lys sirup
2dl sukker
2dl fløte

Når det har kokt så lenge at det består kuleprøven tilsetter du 2ss smør, rører det godt ut og heller massen på ei plate :-) vi glemte smøret da, såååå... :P

Hvordan plate brukte du ? :)

Har prøvd denne idag:

2dl lys sirup
2dl sukker
2dl fløte

Hva er kuleprøven? Sikkert dum jeg nå som ikke vet hva det er....

Kjøpte sirup i dag! Gleder meg til å prøve! :)

Rørte du for hånd eller mikser? :p og satte du det kjølig, eller kan den stå på benken ? :p

Et spørsmål til, kan man bruke melange eller må man bruke ekte smør?

Her er den jeg bruker : )

Fløtekarameller

Laga också en sats med lakrispulver i och en med mintdråpar + 50 gram vit choklad i så får man 3 olika Ingredienser ◦ 100 g smør ◦ 2 dl kremfløte ◦ 100 g sukker ◦ 1 dl lys sirup ( eller corn syrup) ◦ 1 ts vaniljesukker Fremgangsmåte

1 porsjon gir ca 50 stk fløtekarameller.

Alle ingrediensene has i en kjele og kokes opp. Det hele skal koke under omrøring i ca 10 - 15 minutter. Koketiden avhenger av koketopp og type kjele. Når det begynner å tykne og får en lysbrun farge sjekker man temperaturen på karamellmassen med et termometer. Temperaturen skal være 118 grader. Hvis man ikke har et steketermometer, kan man sjekke temperaturen med "karamelltesten". Da tar man en dråpe med karamellmasse og dypper i kaldt vann. Kan dråpen rulles til en kule er massen varm nok.

Hell massen over i en teflon belagt brødform eller lignende. Er ikke formen teflonbelagt må man dekke bunnen med bakepapir. La massen avkjøles i formen i noen timer og kutt den opp i passende biter og pakk de inn i cellofan papir.

Åneiiiii. Jeg glemte smøret også !! :/ ikke besto den kule testen heller :p brant meg, så ga opp. Spruta så fælt :p

Prøver meg jeg også. Utrolig kjedelig å stå å røre så lenge! !!

Vedlegg

• 1387368307176.jpg
    1387368307176.jpg
    58,7 KB · Visninger: 45
Back
Topp