Oppskrift på gulrotbrød? *oppdatert*

Lene_D

Betatt av forumet
lillesnuppa vil plutselig ikke spise noe, hun bare brekker seg.. vi har vært på kafè, å dær fikk hun smake gulrotbrød, å det gikk ned på høykant..[;)]
så er det noen som har en god oppskrift på det?

Brødet var kjempe godt.. Namnam..[:D] Skal prøve å gi det til lillemor i morgen.. Hun blir hentet av gudmora nå, de skal svømme litt..[:D]

jeg bare har ei el to raspa i brøddeigen min jeg,hehe

hehe..[:D] men jeg kan ikke bake brød, så må ha ei oppskrift å følge..[:-]

her er sånn jeg baker

1pk møllerens solsikkebrødblanding
1,5kg hvetemel
200g havregryn
100g linfrø
100g solsikkefrø
100g rugmel
2 raspede gulrøtter(0,5 liter ferdig rasp ca)
1 dl olje
1 liter havremelk(har melkeallergiker i hus,men du kan bruke vanlig melk.havremelken gjør dog brødet megasaftig)
1liter lunkent vann
1pk gjær
en dasj malt
en dasj salt

blander alt i kjøkkenmaskina,hvetemelet tilslutt til passe deig,altså man kan ha bruk for mer el mindre hvetemel...jeg kjører det til det slipper bollen. så hever det ett par timer,så deler jeg deigen i 6,veier så det er ca 800g hver,baker og legger 6små brød i ei vanlig dyp langpanne,to og to i lengden. du kan helt sikekrt lage 4 store motsatt vei,men 6 små brød er perfekt her,så tar vi heller opp oftere,ett stort brød ville blitt tørt her.. så etterhever jeg 1time,steker på 200g midt i oven ca en time. :)
ORIGINAL: Lene_D

hehe..[:D] men jeg kan ikke bake brød, så må ha ei oppskrift å følge..[:-]

Oh, takk for oppskrift! Denne skal jeg også prøve meg på [:D]

1 dæsj = ca 1 ts eller?

jeg har sikkert 1 ss malt i,og så sånn 4-5 dag emd saltkverna. erlitt på slump,hehe,men har måttet lære emg å måle opp melet,for ble for mye grovt ei stund,så det heva ikke ordentlig,eller ble for løst. :) åsså er det lurt å ha god tid,brøda bli bare bedre og bedre om man bruker lite gjær,og kalderer vann,og laaand tid til hevings.
ORIGINAL: Kaizer

Oh, takk for oppskrift! Denne skal jeg også prøve meg på [:D]

1 dæsj = ca 1 ts eller?

takk skal du ha..[:D] jeg skal prøve denne neste gang jeg baker.. nå har jeg prøvd meg, tok rett og slett det jeg hadde i skapet.. får håpe det blir bra.. står til heving nå..[:D]

Jeg er spent og vil ha oppdatering når du er ferdig [;)][8D]

(oppskrifta di er lagret, ohBaby!)

så bra!!!

MMMMMMMMMMMMMmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm [:)]

men skal prøve oppskrifta ohBaby! kom med i neste uke tenkte jeg..[:D]

ja,de aller fleste har det nå. vi kjøper på en velassortert rema 1000,de fører merket go green. da kjøper vi både havremelk,havrefløte og visp. havrefløte har jeg brukt i pastaretter og annet der det skal fløte,vispen har vi ikke prøvd enda,me ndet vispes til krem. er fantastisk at det finnes gode erstatninger for melk! og havremelka gjør baksten så go og myk og saftig! og imre digger å få en skvett havremelk i koppen istedenfor vann i blandt. :)

til nå har jeg bakt av havremelk
vaffler
brød
rundstykker
boller
tacosnurrer

laget med havrefløte
pasta pesto
moussaka

i følge næringsinnhold etc,er havremelk mere gunstig for kroppen enn soyamelk. og smaker mye bere!
ORIGINAL: Ragnhild79

Hvor får man kjøpt havremelk? Har de det i vanlig matbutikk?

Back
Topp