Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
ORIGINAL: Kirin
Jeg fant, jeg fant...............
PS! Det er viktig at du har en mikro med god effekt. ( slike veldig billige microer har ofte en for lav effekt) Prøv deg fram ut i fra forklaringen.
Fløtekarameller.
4 dl farin.
3 dl fløte
1 dl lys sirup
2ss margarin.
1 ts vaniljesukker
1 knivsodd salt. ( saltet er viktig , for det er den som gjør massen seig)
Du må ha en glass bolle på vel 2 liter. Eller en annen bolle som tåler vel 130 grader.
1. Du skal ha alt sammen i en bolle og sett dette i en micro . ( 850/max effekt)
la det hele stå i 3 minutter.
ta det ut og rør godt rundt ( pass deg slik at du ikke brenner deg)
2. Gjenta dette 4 ganger til. ( altså skal du koke totalt 3 minutter , 5 ganger)
Ettersom effekten på en del micrer er forskjellig er det en ide å ta en vanntest. Ta et glass med kaldt vann og hell oppi en skje med karamellmassen. Stivner karamellen i vannet med an gang, har du nådd målet.
3. Når massen er klar, tar du å heller massen ut på en form. Gjerne ovnsform kledd med bakepapir. Så fort den begynner å stivne tar du vekk platen, ettersom den kan gi egen varme i karamellene, kan den gjøre at massen sprekker. ( korner seg)
Når massen har stivnet klipper du opp karamellene i passende biter. Jeg vil råde deg til å p+akke hver enkel bit i mellomleggspapir. Da holder de godt og det ser fint ut.
4. Med mine barn har jeg latt de dekorere papirer som jeg har laget kremmer hus av. Pakket ca 10 karameller i hver pakke.
Ønsker dere lykke til!![:)]
husk å ta tiden på alt du gjør første gang, da får du en stabil og god oppskrift for ettertiden og din micro.
Prøvde oppskriften på en slik nille micro til 199 kroner, det ble aldri bra......[&:]
ORIGINAL: anahen
Nå har jeg funnet en PERFEKT oppskrift på fløtekarameller!!
50 g smør
200 g farin
2 1/2 dl fløte
2 dl sirup
1 ts vanijesukker
Alt helles i en kasserolle, bland hele tiden. Kokes på middels varme til den blir lys brun. Ha det på en langpanne, og del opp i terninger. Ha melis i et norges glass, putt karamellene i, og rist.
NAM!!![:D]
ORIGINAL: LilleLina
50 g smør
200 g farin
2 1/2 dl fløte
2 dl sirup
1 ts vanijesukker
Alt helles i en kasserolle, bland hele tiden. Kokes på middels varme til den blir lys brun. Ha det på en langpanne, og del opp i terninger. Ha melis i et norges glass, putt karamellene i, og rist.
*slafs* [8D]
det skal jeg jammen lage imorgen [:)]
du får legge oppskriften i oppskrift tråden våres [:)]
ORIGINAL: mcae
ORIGINAL: Kirin
Jeg fant, jeg fant...............
PS! Det er viktig at du har en mikro med god effekt. ( slike veldig billige microer har ofte en for lav effekt) Prøv deg fram ut i fra forklaringen.
Fløtekarameller.
4 dl farin.
3 dl fløte
1 dl lys sirup
2ss margarin.
1 ts vaniljesukker
1 knivsodd salt. ( saltet er viktig , for det er den som gjør massen seig)
Du må ha en glass bolle på vel 2 liter. Eller en annen bolle som tåler vel 130 grader.
1. Du skal ha alt sammen i en bolle og sett dette i en micro . ( 850/max effekt)
la det hele stå i 3 minutter.
ta det ut og rør godt rundt ( pass deg slik at du ikke brenner deg)
2. Gjenta dette 4 ganger til. ( altså skal du koke totalt 3 minutter , 5 ganger)
Ettersom effekten på en del micrer er forskjellig er det en ide å ta en vanntest. Ta et glass med kaldt vann og hell oppi en skje med karamellmassen. Stivner karamellen i vannet med an gang, har du nådd målet.
3. Når massen er klar, tar du å heller massen ut på en form. Gjerne ovnsform kledd med bakepapir. Så fort den begynner å stivne tar du vekk platen, ettersom den kan gi egen varme i karamellene, kan den gjøre at massen sprekker. ( korner seg)
Når massen har stivnet klipper du opp karamellene i passende biter. Jeg vil råde deg til å p+akke hver enkel bit i mellomleggspapir. Da holder de godt og det ser fint ut.
4. Med mine barn har jeg latt de dekorere papirer som jeg har laget kremmer hus av. Pakket ca 10 karameller i hver pakke.
Ønsker dere lykke til!![:)]
husk å ta tiden på alt du gjør første gang, da får du en stabil og god oppskrift for ettertiden og din micro.
Prøvde oppskriften på en slik nille micro til 199 kroner, det ble aldri bra......[&:]
prøver nå denne bare i kjele
ORIGINAL: LilleLina
50 g smør
200 g farin
2 1/2 dl fløte
2 dl sirup
1 ts vanijesukker
*slafs* [8D]
det skal jeg jammen lage imorgen [:)]
du får legge oppskriften i oppskrift tråden våres [:)]
Pass på at du koker lenge NOK. Jeg koker over 1 time, og ikke på for høy varme[:)]