Oppskrift på god og frisk Waldorfsalat? :)

caracara

Forumet er livet
Jeg skal på julebord på en lokal gjeng med BV-jenter, og har funnet ut at jeg må lage waldorf-salaten selv. hadde tenkt å kjøpe, men kjøpe-waldorf smaker jo bais! og ikke alle hjemmelagede smaker helt optmialt heller synes jeg [&:] noen gode tips? [:)]

Eg bruker :

3 epler
3 stilker stanselleri
En liten boks ananas
1,5 dl pisket kremfløte
1,5 dl majones
Sitron
Spinat
Druer
Valnøtt kjerner

Skjær epler og stangselleri i biter. Bland majones og stivpiskdet kremfløte. Bland i epler, stangselleri og annanas.
Pynter med druer, valnøttene og sitron. Smak til med salt,pepper,sitron, spinat og ananas laken.

(Eg brukte ikke salt, pepper, sitron eller spinat .. sambo smakte på alt var blandet, og han ville bare ha ananas laken i)
Eg liker det ikke selv, lagde det på nyttår til samboer, så eg halvverte hele oppskiften. Han syns den var kjempe god [:)]

Rekner med at eg huska alt nå [;)] 

ORIGINAL: *Anne_M*

Eg bruker :

3 epler
3 stilker stanselleri
En liten boks ananas
1,5 dl pisket kremfløte
1,5 dl majones
Sitron
Spinat
Druer
Valnøtt kjerner

Skjær epler og stangselleri i biter. Bland majones og stivpiskdet kremfløte. Bland i epler, stangselleri og annanas.
Pynter med druer, valnøttene og sitron. Smak til med salt,pepper,sitron, spinat og ananas laken.

(Eg brukte ikke salt, pepper, sitron eller spinat .. sambo smakte på alt var blandet, og han ville bare ha ananas laken i)
Eg liker det ikke selv, lagde det på nyttår til samboer, så eg halvverte hele oppskiften. Han syns den var kjempe god [:)]

Spinat???
Eg bruker hovudkål (ca 150 gram riven med ostehøvel).og elles det same, men ikkje spinat. Har aldri høyrt om i waldorfsalat.
Kan jo søke på matprat også - veit søstera mi fann oppskrift der..

Eg bruker :

3 epler
3 stilker stanselleri
En liten boks ananas
1,5 dl pisket kremfløte
1,5 dl majones
Sitron
Spinat
Druer
Valnøtt kjerner

slik gjør jeg det og, men har ikke i spinat[:)]

ORIGINAL: baby i magen

Eg bruker :

3 epler
3 stilker stanselleri
En liten boks ananas
1,5 dl pisket kremfløte
1,5 dl majones
Sitron
Spinat
Druer
Valnøtt kjerner

Spinat???
Eg bruker hovudkål (ca 150 gram riven med ostehøvel).og elles det same, men ikkje spinat. Har aldri høyrt om i waldorfsalat.
Kan jo søke på matprat også - veit søstera mi fann oppskrift der..

hehe, eg bruker ikke spinaten [8D] 

Oppskrifta kommer fra Meny sitt reklameblad som ble sendt ut i romjula [;)]

3dl kremfløte piskes
1pk majones
2-3epler
2 stangselleri
1 liten box ananas
4gr blå druer (deles i 2 om di e store
4-5 ss ferdig oppdelt valnøtter

ha i mer av alt om du synst den e tynn

puntes med vallnøtter å druer på toppen

Jeg bruker purreløk istedet for stangselleri, ikke alle som liker den litt spisse smaken av selleri... Også må det være grønne epler, for litt ekstra syrlighet [:)]

Eg bruker :

3 epler
3 stilker stanselleri
En liten boks ananas
1,5 dl pisket kremfløte
1,5 dl majones
Sitron
Spinat
Druer
Valnøtt kjerner

Akkurat d samme som her, bare minus spinaten [;)] Har hodekål i stedet for.

Siden jeg kjenner kun en person som liker selleri så bruker jeg aldri det og får såååå mye skryt for Waldorfsalaten min. Folk som normalt ikke liker dette elsker min versjon. [:)]

Så slik lager jeg den: (ganger gjerne oppskriften litt opp hvis jeg har gjester)
100 g hodekål
100 g druer
1 dl valnøttkjerner
2 epler
2 ringer ananas

Dressing:
1 dl majones
1 dl pisket kremfløte
4 ts sitronsaft
2 ts sukker

ORIGINAL: Mikke

ORIGINAL: lille snegle

tusen takk til alle! tar nok tak i en, og lager! men, hodekål? [8|]

Jepp hodekål er faktisk veldig godt. Det er MYE søtt i denne salaten så dette er jo i stedet for selleri. Men anbefaler å finhakke den. Er ikke noe særlig å sitte med store kålbiter i munnen. [:D]

jeg har hodekål og selleri! + epler,druer,ananas og dessingen og valnøtter seff! er det som er waldorf. ;)

Jeg bruker :

3 epler
3 stilker stanselleri
En liten boks ananas
1,5 dl pisket kremfløte
1,5 dl remulade
Sitron
en halv isbergsalat
Druer
Valnøtt kjerner

Skjær epler og stangselleri og isbergsalat i biter og ha oppi ananas.Bland remulade og stivpisket kremfløte, smak til med sitron, salt og pepper.
Pynter med druer, valnøttene

seff er det best å kutte ut om mange ikke liker,det er jeg enig i! kjenenr ingen som ikek liker det her,hehe,så lager med. :)

ORIGINAL: Mikke

Siden jeg kjenner kun en person som liker selleri så bruker jeg aldri det og får såååå mye skryt for Waldorfsalaten min. Folk som normalt ikke liker dette elsker min versjon. [:)]

Så slik lager jeg den: (ganger gjerne oppskriften litt opp hvis jeg har gjester)
100 g hodekål
100 g druer
1 dl valnøttkjerner
2 epler
2 ringer ananas

Dressing:
1 dl majones
1 dl pisket kremfløte
4 ts sitronsaft
2 ts sukker

Slik lager jeg den også, den som står i MAT PÅ NORSK?! men jeg har selleri i, synes det er knallgodt[;)]

ORIGINAL: lille snegle

tusen takk til alle! tar nok tak i en, og lager! men, hodekål? [8|]

Trodde hodekål var den viktigste ingridiensen i en waldorfsalat jeg!? hmmm[8|]

ORIGINAL: *Eit stjerneskudd*

3dl kremfløte piskes
1pk majones
2-3epler
2 stangselleri
1 liten box ananas
4gr blå druer (deles i 2 om di e store
4-5 ss ferdig oppdelt valnøtter

ha i mer av alt om du synst den e tynn

puntes med vallnøtter å druer på toppen

Samme som jeg lager den, bare jeg har pressa sitron i og uten standselleri [;)] + 2ts sukker :)

Back
Topp