Oppskrift på bernaisesaus?

Heidi88

Glad i forumet
Lurer på om noen har en god oppskrift på bernaisesaus som ikke inneholder for mye "rare" ting?;) de jeg finner på nettet skal alle ha vin ol i seg og det ser jeg ikke for meg er så godt:)

Så, noen som har en god oppskrift som inneholder normale ting man vanligvis har på hus?:)

Lurer på om noen har en god oppskrift på bernaisesaus som ikke inneholder for mye "rare" ting?;) de jeg finner på nettet skal alle ha vin ol i seg og det ser jeg ikke for meg er så godt:)

Så, noen som har en god oppskrift som inneholder normale ting man vanligvis har på hus?:)

Bearnaise uten vin og rare ting? Da tror jeg ikke det er bearnaise du vil ha!

Hva skal du bruke sausen til? Smørsaus er godt til f.eks. fisk: http://www.melk.no/oppskrifter/sauser-dressinger-dipper/saus-til-fisk/smorsaus2/

Du kan som regel bruke vineddik, evt kanskje prøve med annen eddik? Det er jo det som gir den klassiske smaken, så blir ikke bearnaise uten det ;)

Last edited:
Det har jeg :)

Til 4 porsjoner:

2 eggeplommer
2 ss kremfløte
1 ss hvitvinseddik
Litt kajennepepper
75 g, (helst usaltet) smør
1 ss hakket frisk estragon
1 ss hakket frisk bladpersille (kan bruke kruspersille dersom du ikke får tak i)

Visp eggeplommer, kremfløten, eddik og en liten klype salt lett sammen i en ildfast bolle.
Sett bollen over en kjele med nesten kokende vann.
Pisk til det begynner å tykne litt og øker i volum.
Tilsett smøret, litt av gangen i treninger, la alt smøret smelte og piskes inn mellom hver gang.
Når alt smøret er tilsatt fortsett å piske til det tykner.
Kan ta opptil 15 minutter, men som regel mye kortere tid.
Ta bollen av og tilsett persillen og estragonen.
Smak til med eventuell salt

Back
Topp