Oppskrift med sei eller torsk...

gutt09jente11

Forumet er livet
Noe enkelt :P Jeg liker ikke fisk, så får aldri smake meg frem heller!
Men bruker å ha fisk et par ganger i uka, men som regel laks eller ørret..

Noen som har tips om en enkel og god sei eller torkeoppskrift? Ikke kokt..

På godfisk er det mange fine oppskrifter! Jeg lager gjerne fiskepinner når det var vært tilbud på torsk:)

Legg skinn- og benfrie fileter av torsk eller sei i en ildfast form og krydre med salt og pepper før du presser litt sitronsaft over. Skjær purreløk i ringer og finhakkhvitløk og strø over. Strø så over grønnsaker i passe store biter. (Brokkoli, gulrot, blomkål evt. andre grønnsaker du liker.)Kan evt. bruke en pakke frossen grønnsaksblanding i stedet for å kutte opp ferske grønnsaker. Tøm over fløte så det ca dekker og strø litt ost på toppen. Inn i ovnen på 200 grader i ca 15 min, og server med kokte poteter.

Seibiff er også veldig godt. Bland mel, salt og pepper i en skål og vend seifileten i denne blandingen før du steker den på stekepanna. Serveres med kokte poteter, stekt løk, raspa gulerøtter og letterømme.

Pannestekt torsk krydret med salt og peppermix er også godt med kokte poteter, kokte gulerøtter, "hvitløkstomater" og sprøstekt bacon. "Hvitløkstomater" lager jeg ved å skjære opp noen tomater i terninger, hakke litt hvitløk og steke dette på stekepanna krydret med litt salt og peppermix. Får litt sånn bacalaofeeling av denne retten :-)

Stekte fileter, sammen med potet, grønnsaker og hollandaisesaus.

Stekte fileter med potetstappe, kokt gulrot og stekt bacon.

Denne smaker lite av fisken, og er rask å lage:

Hakk og stek en løk. Skjær en aubergin og 3 gulrøtter i biter, stek raskt sammen med løken. Hell over 2 bokser hermetiske tomater, og 1 terning grønnsaksbuljong rørt ut i 1 dl vann. La det koke noen minutter før du har i 500 g torsk i terninger. Kok til fisken er gjennomvarm. (5 minutter bør være trygt.) Serveres med kokt ris.

Denne er også rask:

Hakk og stek en løk og en chili. Hell over en boks kokosmelk. Smak til med litt ingefær og salt. Skjær to paprika i terninger, og ca 500 g torsk. Kok til torsken er gjennomvarm. Serveres med ris og salat.

Denne oppskriften fra Mexico tar litt lengre tid (ca 40 minutter), men til gjengjeld bruker alle som «ikke liker fisk» å like denne:

Smelt 25g smør / melange, og ha i en teskje sitronsaft og en klype pepper. Pensel ca 500 g torskefilet med blandingen, og legge fiskestykkene i en ildfast form. Bland en halv boks hermetiske tomater, en liten hakket løk, en spiseskje tomatpure, en halv teskje spisskumen, en halv teskje koriander, og eventuelt noen dråper tabascosaus. Ha blandingen over fisken. Til slutt tar du litt revet ost på toppen. Stekes i ovn på ca 180 grader, til osten er smeltet og fisken «løs». (Ca 15-20 minutter?) Serveres med ris kokt med en terning grønnsaksbuljong og resten av de hermetiske tomatene. Guacamole og salat smaker godt til.

Denne smaker sei, men jeg tar den med likevel. Ungene elsker den:

Hakk og stek en purreløk. Del en halv kålrot, 3 gulrøtter og 2 poteter i terninger. Stek raskt med purren, og hell over 1 liter fiskebuljong. Skjær 500 g sei i terninger, og ha oppi gryten mot slutten av koketiden. Kok til grønnsakene er møre.

Legg skinn- og benfrie fileter av torsk eller sei i en ildfast form og krydre med salt og pepper før du presser litt sitronsaft over. Skjær purreløk i ringer og finhakkhvitløk og strø over. Strø så over grønnsaker i passe store biter. (Brokkoli, gulrot, blomkål evt. andre grønnsaker du liker.)Kan evt. bruke en pakke frossen grønnsaksblanding i stedet for å kutte opp ferske grønnsaker. Tøm over fløte så det ca dekker og strø litt ost på toppen. Inn i ovnen på 200 grader i ca 15 min, og server med kokte poteter.

Skal prøves, hørtes enkelt ut, og noe som ungene liker ;) De er glade i fisk heldigvis ;)

Fishfingers: rør om eg i en Skål og knus kjeks/hardt brød eller bruk grilljermel dypp fisken først i mel så egg også i smulene. Hjemmelaga fiskekaker som alle liker :)

Dypp fisken i egg og deretter i grilliermel som du har salt og pepper i. Dette blir da hjemmelagde fiskepinner. Godt med grønnsaker og ris eller poteter og hollandaise saus. Husk å ha sitron over fisken når den er ferdig. Det er digg. Kan absolutt ha raspa gulerøtter med bittelitt sukker og sitron på til også. Nam!

Denne følger jeg med på! :)

Her lager vi fiskegrateng, fish and chips eller currygryter med fisk i stedet for kylling. Mannen er ikke noe glad i fisk, så er stadig på utkikk etter middager med fisk som han liker. :)

Back
Topp