Oppskrift bollefrikasè

Grete71

Forumet er livet
Har jo egentlig ikke noen oppskrift... [8|][8D]

Sett poteter på kok.

Spe 1 pk kjøttdeig med melk, til den blir passe "deigete". 1 egg, 1 spiseskje potetmel og salt/pepper.

Skjær gulerøtter og kålrabi/kålrot i passe skiver/staver.

Når potetene koker, setter du på en GOD gryte med vann, med 1 eller 2 buljongterninger oppi. Når dette koker, tar du oppi grønnsakene. Når det har kokt opp igjen, lager du passe boller av kjøttdeigen og legger oppi.

Når potetene er ferdig kokt (eller rett før) lager du hvit saus med kraften av bollene/grønnsakene. Etterpå legger du bollene/grønnsakene oppi der for et oppkok. Smak til med evt. mer buljong/pepper/salt.

Hvit saus;

ca 2 spiseskjeer smør/smeltes
ca 2 spiseskjeer mel

Dette surres litt, og så spe med krafta fra det andre.

Men jeg lager så mye, og er så glad i saus, at jeg dobler dette. [8D]

Har jeg glemt noe, så redigerer jeg etter hvert! [8D]

Tror jeg også må teste denne! [:)]

ORIGINAL: *Mina min*

Husker du laget dette her tidligere i høst[:D] Har glemt ut at jeg skulle teste. Prøve meg i morgen kanskje[:D][;)]

Lager den "hele tiden" jeg! Billig og godt! Og Vetle spiser som en hest... [8|] En svæææær middagstallerken får han ned da. Lille gutten.. [8|]

Denne skal jeg jammen prøve! Også så hærlig navn; bollefrikassè! hehe!

Hehe ja dèt passer jo bra nå!

Kan også lage det med lammekjøtt, da blir det lammefrikasè... Og høne!!! [8D] Men den må koke i minst 1 time først.

Noen som har laga dette????? [;)]

Sniker litt her inne jeg [8D][:D]

Lurte på å prøve denne bollefrikaséen, men lurer bare på hvor lenge den skal stå å koke med bollene oppi? [:D]

Bare et lite oppkok, egentlig! [;)]

[8D]

Back
Topp