Oppskrift babymat

frkMina

Forumet er livet
Mailykke <3
VIP
❤Januarlykke 2022❤
Noen som har oppskrift på babymat dem vil dele? :) Har søkt en del på google, men de fleste oppskriftene der er fra babyer på 6mnd og oppover :( Veslemann er 5 mnd til uka og nekter å spise 4 mnd glassene fordi det blir for rennende :P Så har 3 oppskrifter på hjemmelaget babymat til han, men vil gjerne gi han litt mer variasjon i maten, så håper noen har noen gode oppskrifter :D

Jeg tenker at det er stor forskjell på barna ang konsistensen. Så om han spiser den maten som er fra 6mnd så ville jeg prøvd å gitt litt av det :) Storebror her i huset var ivrig på mat når han var liten, og spiste alt han fikk servert, men lillebror må ta det sakte :)

Jeg tenker at det er stor forskjell på barna ang konsistensen. Så om han spiser den maten som er fra 6mnd så ville jeg prøvd å gitt litt av det :) Storebror her i huset var ivrig på mat når han var liten, og spiste alt han fikk servert, men lillebror må ta det sakte :)

Ja har prøvd de 6 mnd glassene, og dem spiser han helt uten problemer :) Men har hørt at man ikke skal gi dem aldersbaserte mat før dem er så gamle som maten tilsier, pga dem kan få problemer med magen og tarmene senere :S

Har du sett på oppskrifter i boken man får på helsestasjonen? (Mat for spedbarn) :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Har du sett på oppskrifter i boken man får på helsestasjonen? (Mat for spedbarn) :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Nei der er det bare for babyer fra 6 mnd og oppover :(

Anbefaler facebook siden "hjemmelaget babymat". Fantastisk side der man får en haug med oppskrifter og kan spør om det er noe man lurer på:)

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Anbefaler facebook siden "hjemmelaget babymat". Fantastisk side der man får en haug med oppskrifter og kan spør om det er noe man lurer på:)

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Takk :D

Nå vet jeg ikke om du er ute etter veldig fancy oppskrifter men :p
Mini her er også 5 mnd og jeg lager moser av alle mulige frukt, bær og grønnsaker :) prøver med en ny ting om gangen og når jeg vet hun liker noe blir det mixing og trixing for å variere litt :)
Prøvde pære i dag og det var ikke så stas :p men hun digger bringebær - havregrøt med bringebær til kvelds går ned på høykant ;)

(Mini er forresten født 6 uker for tidlig så magen og tarmene hennes er egentlig bare 3,5 mnd. Overlegen på nyfødt sa til oss at vi bare kunne begynne med fast føde når hun var 4 mnd etter fødselen (2,5 mnd korrigert), kunne få litt startvansker pga umoden tarm som forstoppelse eller diare, men utover det gjorde det ingenting. Det viktigste var å "høre" på babyen og begynne med fast føde når babyen virker klar og å gi den maten babyen vil ha, eks ikke tvinge i ungen poteter hvis ungen brekker seg av det eller fortsatt spytter ut etter ei uke med prøving, da gir du heller gulrot hvis ungen liker det bedre :p ) så når vi får sånne råd til vår premature syns jeg det er litt rart at du ikke kan gi din baby 6 mnds mat hvis det er det ungen vil ha ;)
Fikk forresten et veldig godt råd til: når det gjelder babyen din så gjør du det som føles rett for deg/dere med alt fra leker til søvn :)

Oi dette ble langt :p

Ps. Oversikt over hva baby kan spise når helt nederst på sida. Kunne sikkert stått 4 til 6 mnd på 6 mnd, men er jo anbefalt å fullamme til da ;)
http://helsedirektoratet.no/folkehelse/ernering/kostholdsrad/spedbarn/Sider/default.aspx

Last edited:
Ja har prøvd de 6 mnd glassene, og dem spiser han helt uten problemer :) Men har hørt at man ikke skal gi dem aldersbaserte mat før dem er så gamle som maten tilsier, pga dem kan få problemer med magen og tarmene senere :S

Men bortsett fra at det er flere ingredienser og at maten har en grovere konsistens så er det ikke stor forskjell på hva som er i maten. Spiser ungen det, og at han ikke får vondt i magen av det så ser jeg ikke at det skulle være noen problemer :) Men gjør som du selv føler er best for barnet :)

Vi har en tråd på oktober-13 forumet som heter "oppskrifter på babymat" der ligger det mange fine oppskrifter. Håper du finner den :) den ligger nok veldig langt nede. Siste innlegg var i mars. Lykke til :)

Tusen takk for alle svar :D Nå fikk jeg litt tips, så da skal jeg prøve ut og sjekke ut alle tipsene :D

Back
Topp