"Oppskrfter" på hjemmelaga grøt???

lille_piaff

Forelsket i forumet
Noen som har noe "oppskrifter" på hjemmelaga grøt å dele?

Kan man lage flere posjonere som de kan spise senere på dagen eller dagen etter?

Har ei lita frøken som begynner å bli lei de 2 hun har. Og får vondt i magen av grøt med havre i. Vet de har flere typer i Sverige, men hadde ikke tenkt meg dit før på nyåret[:)]

Har ikke prøvd å laga grøten selv enda, men skal jammen meg gjøre det! [:)] Fant litt på nettet, og hjemmelaget grøt kan for eksempel lages slik:

Hirseflakgrøt fra 6 mnd: 2 dl vann kokes opp, tilsettes 0,5 dl hirseflak, småkok et par minutter, tilsett morsmelk/erstatning til passe konsistens. Gir 1-2 porsj. Obs at så små barn ikke skal ha saltilsetning i grøten.

Havremelsgrøt fra 6 mnd: Rør 2-3 ss havremel i 1-1,5 dl vann. Kok opp under omrøring og la koke i 3-5 minutter mens du rører. Ingen salttilsetning. Tilsett morsmelk/erstatning til passe konsistens.

Havregrøt fra 8 mnd: 2 dl vann og 0,5 dl havregryn kokes i 5 min. Tilsett mer vann om ønskelig. Ingen salttilsetning. Gir 1-2 porsj. Når barnet er over ett år, kan du koke grøten på kumelk i stedet for vann.

Kilde for oppskrifter: Marit Vea. Lettlaget barnemat, Cappelen forlag.

Fant også disse:
Eplegrøt(fra 6 måneder, gir 1 porsjon)
Eplet bør ikke være for surt. Ønsker barnet noe variasjon, kan du bytte
eple ut med pære, plommer, eller annen frukt. Samme fremgangsmåte.

1 eple
1 ts maisenna
½ dl vann
evt litt sukker

· Vask og skrell eplet, fjern kjernehuset og skjær eplet i terninger.
· Gi dem et raskt oppkok i en liten kjele.
· Tilsett maisenna oppløst i vann når eplet koker.
· Tilsett litt sukker hvis grøten smaker surt.
· Den kan også serveres med litt morsmelk/ morsmelkerstatning.

Sviskegrøt
(fra 6 måneder, gir 2 porsjoner)

Svisker har en positiv virkning på hard mage. I denne fete adventstid med julebord og god fet mat, vil også andre familiemedlemmer ha nytte av denne desserten. Lag da en stor porsjon. Det finnes også økologiske svisker.
Nyper og aprikoser kan brukes på samme måte. Etter hvert er det også morsomt å blande flere fruktsorter i samme grøtblanding.

100 g svisker
(evt. 50 g svisker og 50 g aprikoser)
litt vann

Legg sviskene i bløt i kaldt vann et par timer før barnet skal kose seg med grøten.
Ha sviskene i en kjele med litt vann.
La dem koke til de har fått en fin og bløt konsistens.
Tilsett mer vann om grøten virker for fast og tykk.
Kokes det sviskegrøt til hele familien, kan du bruke litt jevning av potetmel og vann.
Bland da potetmel (start med 1 ss) med vann i en kopp, og rør det inn i sviskegrøten mens den koker.
Fjern kjelen fra platen når grøten har kokt opp på nytt.
Til større barn smaker grøten enda bedre med melk/fløtemelk.

Her lager jeg grøten selv stort sett hele tiden. Det var eneste måten jeg fikk Anna til å spise. Jeg bruker havremel. Tar litt vann og mel i en kjele og koker det i 3-4 min. Veldig enkelt og raskt. :) Nesten like kjapt som å bruke ferdig pulver. Så har jeg i litt fruktmos [:)]

Det ble anbefalt å kjøpe de ferdige pakkene, siden de inneholdt nok jern og vitaminer som vi ikke klarer å få til ved å lage selv..

Men du kan jo enkelt gi grøt smak selv ved å mose frukt og blande inn, får å kjøpt div fruktsmaker på glass som kan blandes lett inn.

Takk for svar. Da skal jeg prøve å lage litt grøt etter nyttår.

Fint_Lite_Juletre: Jeg skal gi snuppa hjemmelaga grøt 1 gang om dagen og grøt fra ferdigpakkene 1 gang om dagen[:)]

Back
Topp