Oppskirft på gode karameller?

Maur Asto

Gift med forumet
⭐️ Babyverden Stab ⭐️
Ja jeg hadde tenkt å lage fudge, men kommer ikke over noen oppskrifter uten angivelser i gram og uten kjøkkenvekt nytter det liksom ikke.

Så hva er din beste oppskrift på karameller eller fudge?

Ingen?

1 1/2 dl fløte
100 gr smør
250 gr sukker
1 1/2 dl sirup
50 gr mørk sjokolade (Hakkes)
50 gr lys sjokolade (Hakkes)
100 gr mandler (Grovhakkes)

Bland fløte, smør, sukker og sirup sammen og bring det til kokepunktet. (Det lønner seg og smelte smøret litt før du putter i det andre)
Tilsett hakket sjokolade, og kok videre uten lokk til massen tykner. (ca 15 min)
Tilsett mandler, og hell massen over i en langpanne foret med bakepapir, avkjøl, og skjær i passe store biter.
Leggbitene over i en tett boks. (Legg bitene lagvis, med  bakepapir mellom hvert lag, ellers vil de klistre seg sammen.)

Husk og røre hele tiden, og bruk en tykkbunnet kjele!!!

Bon apetit!!

Disse er knallgode![:)]

1 dl lys sirup
2 dl sukker
3 dl fløte

Tilberedning:
Ingrediensene blandes i en god kjele og kokes (så det bobler ordentlig) en times tid.
Test massens konsistens ved å dryppe noen dråper karamell i litt kaldt vann. Da avkjøles massen raskt og du skal kunne forme en liten kule

En boks lys sirup (jeg brukte eldorado)
En liten kartong kremfløte
3 dl sukker

Kokes i en time. Anbefaler wokgryte, for da brenner det seg ikke!
KNALLGODE!!!

ORIGINAL: Elin_

ORIGINAL: Hanna C

1 1/2 dl fløte
100 gr smør
250 gr sukker
1 1/2 dl sirup

Bland fløte, smør, sukker og sirup sammen og bring det til kokepunktet. (Det lønner seg og smelte smøret litt før du putter i det andre)
Tilsett hakket sjokolade, og kok videre uten lokk til massen tykner. (ca 15 min)
Tilsett mandler, og hell massen over i en langpanne foret med bakepapir, avkjøl, og skjær i passe store biter.
Leggbitene over i en tett boks. (Legg bitene lagvis, med  bakepapir mellom hvert lag, ellers vil de klistre seg sammen.)

Bon apetit!!

sier bare NAM!!! dette skal jeg lage i kveld[;)]

Vi måtte lage en ekstra porsjon...hadde vært noen små mus i kjøleskapet gitt...*plystrer og ser i taket*[;)]

ORIGINAL: Elin_

ORIGINAL: Hanna C

1 1/2 dl fløte
100 gr smør
250 gr sukker
1 1/2 dl sirup

Bon apetit!!

sier bare NAM!!! dette skal jeg lage i kveld[;)]

jeg også [:)]

2 kopper sukker
i liten katong kremfløte
1ts vaniljesukker
4 skiver brunost( ferdig skivet)

smelt sukkeret i en jernpanne, når massen er jevn og brun, tilsett fløten, rør hele tiden, tilsett resten, og la det koke ganske lenge.
må røres hele tiden.
sjekk med å dryppe noen dråper i kaldt vann, for å se om de har blitt seige.
når de er seige nok, helles det på bakepair, avkjøles og deles.
må oppbevares med bakepair mellom lagene, da de klistrer seg sammen..

Back
Topp