Oppsigelsesfrist (jobb)

nussnøff

Gift med forumet
VIP
Hvis man har etter arb.miljø loven en oppsigelsfrist på 3mnd. Kan man få denne forkortet ned, pga manglende arbeidskontrakt?? Noen som har peiling??

om ikke du har arbeidskontrakt kan du gå på dagen..

litt-anonym skrev:

sign
samme som de kan si deg opp på dagen så lenge en ikke har kontrakt

Så siden det ikke foreligger en kontrakt så blir arb.miljø loven satt til side?

"Oppsigelsestid

Dersom ikke annet er skriftlig avtalt, er gjensidig oppsigelsestid én måned.

Kortere oppsigelsestid enn en måned er bare tillatt hvis tariffavtale eller skriftlig avtalt prøvetid åpner for det.

Når arbeidstaker har vært ansatt i mer enn fem år gjelder minstekrav om oppsigelsesfrister fra to til seks måneder, avhengig av arbeidstakerens ansettelsestid og alder.

Har du vært ansatt i samme virksomhet i minst fem år, men mindre enn ti år, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på minst to måneder. Der din arbeidsavtale gir en lengre oppsigelsestid, er det denne som gjelder. Hvis din arbeidsavtale gir deg en kortere oppsigelsesfrist en to måneder er det arbeidsmiljøloven som gjelder.

Ved ansettelse i samme virksomhet i minst ti år, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på minst tre måneder. Om du i henhold til arbeidsavtalen har en lengre oppsigelsestid, er det likevel den som gjelder. Hvis avtalen din gir deg en kortere oppsigelsesfrist enn tre måneder, er det arbeidsmiljøloven som gjelder.

Forutsatt at du har vært ansatt i samme virksomhet i minst ti år, vil alderen ha betydning for oppsigelsestiden. Er du fylt 50 år vil oppsigelsestiden være minst fire måneder, er du fylt 55 år vil den være minst fem måneder og er du fylt 60 år vil den være minst seks måneder. Det er ikke lov å ha kortere oppsigelsestid enn det som her er nevnt.

Normalt løper oppsigelsestiden fra den første dagen i måneden etter at oppsigelsen har funnet sted. Dersom for eksempel arbeidsgiver/arbeidstaker mottar oppsigelsen 15. mars løper oppsigelsestiden fra 1. april.

Er arbeidstaker ansatt med prøvetid gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager, med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale. Oppsigelsestiden løper fra datoen oppsigelsen er mottatt av den andre parten."

Kilde: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78229#4

Siden det ikke foreligger arbeidskontrakt så trer arbeidsmiljøloven i kraft vil nå jeg påstå. Loven er der for å sikre både arbeidstaker og arbeidsgiver, men du kan avtale med arbeidsgiver om å få gå på dagen.

Så da MÅ man følge det uansett da....... forvirret!!

Enda mer relevant:

Når skriftlig arbeidsavtale ikke er inngått

Selv om arbeidsgiver skal sørge for at det foreligger en skriftlig arbeidsavtale i ethvert arbeidsforhold, er det likevel en del arbeidstakere som ikke har arbeidsavtale.

En muntlig avtale er like gyldig som en skriftlig. Ved muntlige avtaler kan det imidlertid lett oppstå uenighet om hva som faktisk ble avtalt og om det i det hele tatt ble avtalt noe. Ofte blir det påstand mot påstand. Derfor er det en klar fordel, og et lovkrav, med skriftlige arbeidsavtaler.

Arbeidstaker kan ikke gå på dagen selv om det ikke foreligger noen skriftlig arbeidsavtale, og arbeidsgiver kan ikke si opp arbeidstaker på dagen. Når oppsigelsestid ikke er skriftlig avtalt gjelder oppsigelsesfristene i § 15-3 i arbeidsmiljøloven.

Kilde: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78173#Når_skriftlig_arbeidsavtale_ikke_er_inngått

Rosamunde skrev:
Enda mer relevant:

Når skriftlig arbeidsavtale ikke er inngått

Selv om arbeidsgiver skal sørge for at det foreligger en skriftlig arbeidsavtale i ethvert arbeidsforhold, er det likevel en del arbeidstakere som ikke har arbeidsavtale.

En muntlig avtale er like gyldig som en skriftlig. Ved muntlige avtaler kan det imidlertid lett oppstå uenighet om hva som faktisk ble avtalt og om det i det hele tatt ble avtalt noe. Ofte blir det påstand mot påstand. Derfor er det en klar fordel, og et lovkrav, med skriftlige arbeidsavtaler.

Arbeidstaker kan ikke gå på dagen selv om det ikke foreligger noen skriftlig arbeidsavtale, og arbeidsgiver kan ikke si opp arbeidstaker på dagen. Når oppsigelsestid ikke er skriftlig avtalt gjelder oppsigelsesfristene i § 15-3 i arbeidsmiljøloven.

Kilde: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78173#Når_skriftlig_arbeidsavtale_ikke_er_inngått

Der fikk vi vel svaret ja, takker :)

Kommer an på sjefen og om du har signert noe eller ei og også hvordan arbeids situasjonen er. Jeg sa selv opp i min forrige jobb og ga de to ukers varsel selv om det egentlig skulle være 3 mnd. 

Kriswizz skrev:
 Kommer an på sjefen og om du har signert noe eller ei og også hvordan arbeids situasjonen er. Jeg sa selv opp i min forrige jobb og ga de to ukers varsel selv om det egentlig skulle være 3 mnd. 

Håper det går med 1mnd her, men er litt redd for at det plutslig blir veldig viktig å følge lover og regler. :/

bondekone skrev:

litt-anonym skrev:

sign

Skulle ønske dere kunne vært litt mer forsiktig med å dele ut råd som sannheter når dere HELT TYDELIG ikke vet hva dere prater om! 
Og TAKK til Rosamunde som faktisk gadd å gjøre litt research før hun svarte!

Sannheten skrev:

bondekone skrev:

litt-anonym skrev:

sign

Skulle ønske dere kunne vært litt mer forsiktig med å dele ut råd som sannheter når dere HELT TYDELIG ikke vet hva dere prater om! 

Jeg har en viss peiling. 

Men skulle utdype mitt svar i går men ble med den ene setningen før jeg sovnet.
Ja arbeidsmiljølovens regler gjelder, men strengt tatt er du ikke bundet når du ikke har kontrakt. Er faktisk ulovlig å ikke ha kontrakt. Arbeidstilsynet tiltter jo.. Tro meg jeg vet, for de for venter nesten at sjåfører skal ha disse med til en hver tid..

Iflg arbeidsmiljøloven skal man også ha en  kontrakt som oppfyller minstekravene i forhold til denne..

Og har arbeidsgiver er da ikke så skrudd at han tvinger deg til å bli med å true med rettslige skritt når han ikke en gang oppfyller kravene samme lov pålegger han?

litt-anonym skrev:

Sannheten skrev:

bondekone skrev:

litt-anonym skrev:

sign

Jeg har en viss peiling. 

Ja arbeidsmiljølovens regler gjelder, men strengt tatt er du ikke bundet når du ikke har kontrakt. Er faktisk ulovlig å ikke ha kontrakt. Arbeidstilsynet tiltter jo.. Tro meg jeg vet, for de for venter nesten at sjåfører skal ha disse med til en hver tid..

Iflg arbeidsmiljøloven skal man også ha en  kontrakt som oppfyller minstekravene i forhold til denne..

Og har arbeidsgiver er da ikke så skrudd at han tvinger deg til å bli med å true med rettslige skritt når han ikke en gang oppfyller kravene samme lov pålegger han?

Men nå gjør du det igjen, til tross for at det foreligger paragrafer fra Arbeidsmiljøloven som sier at hun har en måneds oppsigelse så sier du at hun er fratatt disse fordi det er ulovlig å ikke ha kontrakt! "Ja arbeidsmiljølovens regler gjelder, nei de gjelder ikke"? Nå må du bestemme deg. 

At det muligens ikke hadde vært noen konsekvenser for TS om hun hadde gått på dagen er mulig, det blir bare spekulasjoner fra vår side.

Sannheten skrev:

litt-anonym skrev:

Sannheten skrev:

bondekone skrev:

litt-anonym skrev:

sign

Jeg har en viss peiling. 

Men nå gjør du det igjen, til tross for at det foreligger paragrafer fra Arbeidsmiljøloven som sier at hun har en måneds oppsigelse så sier du at hun er fratatt disse fordi det er ulovlig å ikke ha kontrakt! "Ja arbeidsmiljølovens regler gjelder, nei de gjelder ikke"? Nå må du bestemme deg. 

At det muligens ikke hadde vært noen konsekvenser for TS om hun hadde gått på dagen er mulig, det blir bare spekulasjoner fra vår side.

Jeg tror du missforstår meg..

Skal prøve å huske denne til jeg kommer hjem og formulerer meg på en ann måte..

Back
Topp