Oppsigelse/sykemeldt hjelp

• Trådstarter Trådstarter Kafarsken
  • Opprettet Opprettet
K

Kafarsken

Guest
Håper på litt hjelp...

Det har oppstått en situasjon som har gjort at jeg måtte si opp jobben min. Skrev oppsigelse og leverte! Isdag fikk jeg brev tilbake om at jeg var ferdig 31/12,ikke 1/2 som jeg trudde(jeg trudde jeg hadde 3mnd oppsigelse)

I kontrakten henvender de seg bare tilarbeidsmiljøloven,ikke noe mer om oppsigelsestiden ol

Da står jeg uten jobb i januar.....jeg er ikke ønsker der jeg er nå,så det er ikke hyggelig å dra på jobb hver dag kan du si. Men kan jeg sykemeldt meg på bakgrunn av at jeg blir ødelagt av stemningen på jobb(jeg gråter,er sint,lei meg,skuffet osv) og det går oktober familie og kunder.

Kan jeg dra sykemeldinger ut januar og få betalt vanlig da også? Selv om oppsigelsen er ferdig 31/12? Jeg har vært sykemeldt 1gang på nesten 10 år,så dette er noe jeg kan noe med.

Håper virkelig Noen kan hjelpe meg.

(Jeg blir ikke behandlet noe bra der og er nå så lei lei dritt lei)

Først må du finne ut hva kontrakten din sier i.f.t oppsigelsestid.

Jeg skal følge arbeidsmiljøloven,den sier minimum 2mnd hvis man ikke har 10år som ansatt

§ 15-3. Oppsigelsesfrister

(1) Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Før oppsigelse har funnet sted, kan avtale om kortere oppsigelsesfrist bare inngås mellom arbeidsgiveren og tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale. Departementet kan gi forskrift om kortere oppsigelsesfrist for deltakere i arbeidsmarkedstiltak.

(2) For arbeidstaker som har vært ansatt i minst fem år sammenhengende i samme virksomhet når oppsigelsen gis, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på minst to måneder. Har arbeidstakeren vært ansatt i minst 10 år sammenhengende i samme virksomhet, er den gjensidige oppsigelsesfristen minst tre måneder.

(3) Blir arbeidstaker sagt opp etter minst 10 års sammenhengende ansettelse i samme virksomhet, skal oppsigelsesfristen være minst fire måneder dersom den finner sted etter at arbeidstakeren er fylt 50 år, minst fem måneder etter fylte 55 år og minst seks måneder etter fylte 60 år. Arbeidstakeren kan si opp arbeidsavtalen med en oppsigelsesfrist på minst tre måneder.

Det er jo din egen feil at du ikke har sjekket oppsigelsestiden din.

Ang mistrivsel på jobb så kan du absolutt sykemelde deg. Men det kan hende legen setter krav til at du sier i fra på jobb om at du er sykemeldt siden du ikke blir behandlet bra. Slik at de kan gjøre arbeidsmiljøet bedre slik at du kan jobbe istedenfor å gå sykemeldt så lenge. Men snakk med legen din.

Vet ikke hvordan det er med sykemelding når du er arbeidsledig fra januar...

Sent from my iPhone using BV Forum

Når du har sagt opp så tenker kanskje arbeidsgiver å slippe deg snarest mulig. De fleste vil jo vekk fra jobben så fort som råd. Uten å kjenne saken din altfor godt så syns jeg det er umoralsk å sykemelde seg for å få penger når du selv har sagt opp.

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Vist man velger å slutte i jobb uten å ha noe å gå til, så får man takke seg selv dessverre.

Det er jo din egen feil at du ikke har sjekket oppsigelsestiden din.

Ang mistrivsel på jobb så kan du absolutt sykemelde deg. Men det kan hende legen setter krav til at du sier i fra på jobb om at du er sykemeldt siden du ikke blir behandlet bra. Slik at de kan gjøre arbeidsmiljøet bedre slik at du kan jobbe istedenfor å gå sykemeldt så lenge. Men snakk med legen din.

Vet ikke hvordan det er med sykemelding når du er arbeidsledig fra januar...

Man kan ikke sykemelde seg pga man ikke trives på jobb eller pga arbeidskonflikter, man kan kun sykemeldes pga egen sykdom. Om en konflikt eller mistrivsel går så langt at de gir seg utslag i reell sykdom da først kan det være aktuelt med sykepenger.. Man kan heller ikke få sykepenger av økonomiske årsaker (altså at du er en mnd uten lønn pga du har misforstått oppsigelsestiden)... Hvorvidt du oppfyller krav i forhold til sykdom må legen vurdere, men jeg synes det virker noe påfallende at du allerede nå tenker at du vil bli syk i mnd etter oppsigelse som ligger frem i tid - er du så syk ville du vel vært sykemeldt allerede?

Har du fått ny jobb? Om du ikke har jobb kan du registrere deg som arbeidssøker og motta dagpenger når du er ferdig med oppsigelsestiden - men ettersom du selv har sagt opp vil du få 8 ukers karantene før du får noen utbetaling..

Man kan ikke sykemelde seg pga man ikke trives på jobb eller pga arbeidskonflikter, man kan kun sykemeldes pga egen sykdom. Om en konflikt eller mistrivsel går så langt at de gir seg utslag i reell sykdom da først kan det være aktuelt med sykepenger.. Man kan heller ikke få sykepenger av økonomiske årsaker (altså at du er en mnd uten lønn pga du har misforstått oppsigelsestiden)... Hvorvidt du oppfyller krav i forhold til sykdom må legen vurdere, men jeg synes det virker noe påfallende at du allerede nå tenker at du vil bli syk i mnd etter oppsigelse som ligger frem i tid - er du så syk ville du vel vært sykemeldt allerede?

Har du fått ny jobb? Om du ikke har jobb kan du registrere deg som arbeidssøker og motta dagpenger når du er ferdig med oppsigelsestiden - men ettersom du selv har sagt opp vil du få 8 ukers karantene før du får noen utbetaling..
Jeg er enig i at man ikke kan sykemelde seg kun av at man ikke trives så godt, men hvis man blir behandlet så dårlig at det går utover psyken og familielivet så tenker jeg at hun blir syk av å være på jobb... Og som sagt så er ikke løsningen å sykemelde seg alene - legen vil nok stille mer krav.

Ikke 100 prosent sikker, men tror ikke man kan være sykemeldt i oppsigelsestida..

Dessverre har du bommet litt på oppsigelsestiden din ved å ikke lese arbeidskontrakten din før du leverte oppsigelse. Det at det er litt dårlig stemning på jobb syns jeg ikke er grunn til sykmelding når du har såpass kort tid igjen. Høres også litt ut som du ønsker å sykmelde deg av økonomiske grunner, men jeg ønsker deg lykke til. Snakk med legen din. Da får du best svar. :)

Back
Topp