Oppsigelse og ferie

Kristin :)

Forumet er livet
Aprillykke 2017
Sommerfuglene
Mannen min har sagt opp jobben sin, for å starte eget firma. Han har fått beskjed om at han har 3 måneder oppsigelsestid, noe som i og for seg er greit nok. Men det vil jo også si at han må starte det nye året i gammel jobb. Har han da krav på 5 uker ferie?(som han evt kan bruke de 5 siste ukene av oppsigelsestiden) Eller har han bare krav på feriepengene som er opptjent?

Ferie i oppsigelsestiden
Ved oppsigelse fra arbeidsgiver kan ikke arbeidsgiver legge ferien i oppsigelsestiden uten arbeidstakers samtykke. Unntaket er der hvor oppsigelsesfristen er på tre måneder eller lenger. Da kan ferie kreves avviklet i oppsigelsestiden innenfor rammene i ferieloven.

Arbeidstaker kan motsette seg at allerede fastsatt ferie avvikles i oppsigelsestiden.

I og med at arbeidsgiver har siste ordet om når ferien skal avvikles, kan arbeidstaker i utgangspunktet ikke kreve å få avvikle ferien i oppsigelsestiden. Arbeidstaker kan likevel kreve at ferie avvikles før oppsigelsesfristens utløp dersom det ellers ikke vil være tid til å avvikle ferie innenfor hovedferieperioden (1. juni - 30. september) eller innenfor ferieåret.

Du har krav på å få avviklet ferie hos eventuell ny arbeidsgiver dersom du ikke får avviklet ferie inneværende år før du avslutter et arbeidsforhold. Dette gjelder dersom du tiltrer innen 30. september samme år.

----

Hentet fra arbeidstilsynets hjemmeside.

Ferie i oppsigelsestiden
Ved oppsigelse fra arbeidsgiver kan ikke arbeidsgiver legge ferien i oppsigelsestiden uten arbeidstakers samtykke. Unntaket er der hvor oppsigelsesfristen er på tre måneder eller lenger. Da kan ferie kreves avviklet i oppsigelsestiden innenfor rammene i ferieloven.

Arbeidstaker kan motsette seg at allerede fastsatt ferie avvikles i oppsigelsestiden.

I og med at arbeidsgiver har siste ordet om når ferien skal avvikles, kan arbeidstaker i utgangspunktet ikke kreve å få avvikle ferien i oppsigelsestiden. Arbeidstaker kan likevel kreve at ferie avvikles før oppsigelsesfristens utløp dersom det ellers ikke vil være tid til å avvikle ferie innenfor hovedferieperioden (1. juni - 30. september) eller innenfor ferieåret.

Du har krav på å få avviklet ferie hos eventuell ny arbeidsgiver dersom du ikke får avviklet ferie inneværende år før du avslutter et arbeidsforhold. Dette gjelder dersom du tiltrer innen 30. september samme år.

----

Hentet fra arbeidstilsynets hjemmeside.
Dette var ting jwg visste fra før... Mulig jeg formulerte meg litt vanskelig, får prøve en gang til... Har man automatisk krav på 5 nye uker ferie straks man bikker nytt kalenderår? Eller må man jobbe der hele kommende år for å kunne si at man har krav på 5 uker ferie det året?

Man har krav på ferie uansett, men ikke på betalt ferie, såfremt man ikke har tjent opp rett til feriepenger året i forveien.
Mannen din vil få jo dog få feriepenger fra sin gamle jobb det påfølgende året, selv om han jobber i ny jobb.

Jeg vet ikke hvor lenge man må jobbe "pr" uke man skal tjene seg opp av ferie, men han kan avtale med arbeidsgiver om å ta ut ferie dersom han har noe til gode.
Han kan også avtale at oppsigelsestiden kan kortes ned, dersom arbeidsgiver er villig til å gå med på det.

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78190

Du opparbeider feriepenger uansett hvor mange timer du jobber. Det er fort gjort å misforstå dette og blande ferie med feriepenger.

Alle har krav på 25 dagers ferie i inneværende år. Hva du får i feriepenger er derimot avhengig av hvor mye du har jobbet foregående år. Det du jobber i 2016, får du utbetalt i 2017 når du avvikler ferie. Basert på stillingsprosenten kan man regne på hvor mange dagers feriepenger man har opparbeidet seg - resten av ferien avvikles uten lønn. Hvis du jobber 50 prosent får du feriepenger "for" 12,5 feriedager. Velger du å ta 16 dager ferie, får du ikke feriepenger/lønn for 3,5 dager.
Litt vanskelig å forklare merket jeg.

For å svare på de spørsmålene du stiller i ditt andre innlegg:
Ja, du har automatisk krav på 5 ukers ferie når det nye året inntrer. Nei, du behøver ikke å jobbe hele kommende året for å få ferie.

Du opparbeider feriepenger uansett hvor mange timer du jobber. Det er fort gjort å misforstå dette og blande ferie med feriepenger.

Alle har krav på 25 dagers ferie i inneværende år. Hva du får i feriepenger er derimot avhengig av hvor mye du har jobbet foregående år. Det du jobber i 2016, får du utbetalt i 2017 når du avvikler ferie. Basert på stillingsprosenten kan man regne på hvor mange dagers feriepenger man har opparbeidet seg - resten av ferien avvikles uten lønn. Hvis du jobber 50 prosent får du feriepenger "for" 12,5 feriedager. Velger du å ta 16 dager ferie, får du ikke feriepenger/lønn for 3,5 dager.
Litt vanskelig å forklare merket jeg.

For å svare på de spørsmålene du stiller i ditt andre innlegg:
Ja, du har automatisk krav på 5 ukers ferie når det nye året inntrer. Nei, du behøver ikke å jobbe hele kommende året for å få ferie.

Takk for svar på spørsmålet mitt :)

Hos oss ville man ikke fått dette, mulig pga det ikke er privat bedrift. Vi får feriepengene i juni, og de trekker oss alltid for ferien i Juni. Selv om jeg tar ferie i februar så er det Juni lønnen om forsvinner og ikke når man har ferien som mange steder. Så hvor jeg jobber har man vell bare ikke gitt feriedagene dersom jeg hadde sluttet så tidlig som i Januar, og heller aldri trukket for ferie.

Back
Topp