Oppsigelse i svangerskapspermisjon

Banoffie

Glad i forumet
Desemberskatter 2016
Januarlykke 2019
❤Januarlykke 2022❤
Hei! Jeg håper det er noen kloke hoder her som kan svare meg på følgende:
Jeg har 1 mnd oppsigelsestid, ønsker å si opp jobben min når jeg er i permisjon. Grunnen er lang reisevei (4t hver dag) som ikke er forenelig med familieliv når mini kommer.

Jeg vil ikke si opp før permisjonen min starter da jeg er redd for at det vil gå ut over inntekten min når jeg har permisjon (tjener over 6G og får full lønn i permisjonen av arbeidsgiver).

Jeg lurer derfor på følgende:
Når må jeg si opp? Kan jeg på noen måte unngå å jobbe i oppsigelsestiden?
Har jeg rett til dagpenger hvis jeg ikke får ny jobb etter permisjonstida?

På forhånd tusen takk for hjelpen hvis noen har greie på dette :)

Dersom oppsigelsestiden går ut mens du er i permisjon vil du få penger fra NAV resten av tiden og det vil bli redusert til 6G.
Du kan begynne å søke andre jobber mens du er i permisjon og si opp jobben 1 måned før permisjonen slutter.
Etter hva jeg vet så fratar ikke permisjonen deg retten til dagpenger, men sjekk det for sikkerhets skyld

Er vel endel uker du må gå uten dagpenger om du blir frivillig arbeidsledig (dvs sier opp selv).

Jeg sa opp jobben i permisjonen min. Gjorde det sånn at jeg sa opp 3 måneder før permisjonen min gikk ut ( som var oppsigelsestiden min)
Så når permisjonen var ferdig, var ansettelsesforholdet mitt over. Søkte dagpenger så fort jeg kunne. (Står om det på nav). Jeg fikk dagpenger med en gang, fordi nav mente grunnen til at jeg sa opp var god nok.
Men kan være de ikke anser grunnen din som god nok og du må vente de ukene før du får dagpenger.

Jeg sa opp jobben i permisjonen min. Gjorde det sånn at jeg sa opp 3 måneder før permisjonen min gikk ut ( som var oppsigelsestiden min)
Så når permisjonen var ferdig, var ansettelsesforholdet mitt over. Søkte dagpenger så fort jeg kunne. (Står om det på nav). Jeg fikk dagpenger med en gang, fordi nav mente grunnen til at jeg sa opp var god nok.
Men kan være de ikke anser grunnen din som god nok og du må vente de ukene før du får dagpenger.
Gjorde også dette. Utenom jeg gikk rett i ny jobb da permisjonen var ferdig :)

Si opp 1 måned før permisjonen slutter slik at du får fulle permisjonspenger. Når du har sluttet har ikke jobben noen plikt å betale deg det du tjener over 6 G.

Søk dermed dagpenger, men husk at du har karantenetid på 8 uker siden du sier opp selv.

Sa selv opp da det var 1 måned igjen av permisjonen (hadde 1 måned oppsigelsetid) og begynte rett i ny jobb når permisjonen var ferdig :)

Si opp 1 måned før permisjonen slutter slik at du får fulle permisjonspenger. Når du har sluttet har ikke jobben noen plikt å betale deg det du tjener over 6 G.

Søk dermed dagpenger, men husk at du har karantenetid på 8 uker siden du sier opp selv.

Det er faktisk 12 uker karantenetid nå, er blitt mye strengere.

Tusen takk for alle svar! Da sier jeg opp 1 mnd før permisjonen slutter også får vi høre med NAV hva de synes mtp om jeg får dagpenger fra start eller ikke :) da får jeg i verstefall gå uten lønn til jeg finner meg ny jobb eller til det har gått 12 uker :)

Tusen takk for alle svar! Da sier jeg opp 1 mnd før permisjonen slutter også får vi høre med NAV hva de synes mtp om jeg får dagpenger fra start eller ikke :) da får jeg i verstefall gå uten lønn til jeg finner meg ny jobb eller til det har gått 12 uker :)
Hvis du er skyld i oppsigelsen selv får du 12 ukers karantene uansett :) her er det samme regler for alle.

Hvis du er skyld i oppsigelsen selv får du 12 ukers karantene uansett :) her er det samme regler for alle.

Men er det da 12 uker fra oppsigelsen eller 12 uker fra jeg fysisk slutter (endt permisjon) ? Takk for svar :)

Vi har 3 mnd oppsigelsestid når vi er i jobb og 6 mnd om vi sier opp mens vi er i permisjon, jobber i kommune. Har ei venninne som gikk på en "smell" der. Så undersøk godt i permisjonsreglene for din arbeidsplass:)

Back
Topp