Oppsigelse av leilighet uten kontrakt..

Hei!
Jeg lurer på om det er noen som vet hvor lang oppsigelsestiden på en leilighet er, når vi ikke har kontrakt?

Takk for svar[:)][:)]

Da kan dere vel flytte på dagen, eller bli bedt om å flytte på dagen. Aldri i verden om jeg hadde turt å bo i en leilighet uten kontrakt .. Men som nevnt over, ville jeg sagt i fra minst en måned i forveien - av respekt for de man leier av [;)]

Husleieloven § 9-6:
Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.
For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.
For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag.
Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.

Husleieloven er fravikelig i leiers favør, slik at du kan flytte ut når du ønsker det dersom utleier går med på det, hvis ikke må du bo der/betale i 3 mnd (evt 1 mnd dersom utleier bor i samme bolig). Dersom huseier ønsker å "kaste deg ut", har du krav på 3/1 mnd oppsigelsestid, så fremt du ikke selv ønsker å flytte ut før.

Back
Topp