Oppsigelse av forsikring på bil

august11

Betatt av forumet
Det er mange jenter her inne, men noen må ha peiling på bil.

Bilen min skal selges, den står på min mor, min mor har ikke råd til å betale på forsikringen lengre selv om den opphører automatisk ved salg.

Altså. Hun fikk beskjed om at hun ikke kunne si opp forsikringen i banken på bilen før skiltene var levert og bilen registrert avskiltet.......!!!

Jeg er 100% sikker på at man kan ha en bil, med skilter, uten forsikring. Men banken mener tydligvis at hvis den ikke er forsikret må den avskiltes, og da ikke kan kjøres... Bullshit?

Stemmer nok det banken sier..
For å ha skilter MÅ du ha forsikring, ellers er det avskiltning, ja..

EDIT: Skal den selges, må den såklart omregistreres FØR du kan ta av forsikringen...

IdaLolita skrev:
Stemmer nok det banken sier..
For å ha skilter MÅ du ha forsikring, ellers er det avskiltning, ja..

EDIT: Skal den selges, må den såklart omregistreres FØR du kan ta av forsikringen...

Vel... det stemmer ikke helt. Vi sa opp forsikringene på begge våre biler før vi hadde ny, og ingen som sa noe på det.

Hm,  vi har hatt førti biler de siste 2 årene, og har gang på gang fått beskjed om at vi får ikke ta av forsikringen før skiltene er innlevert, eller bilen er registrert på ny eier...
Rart.
Velger å tro at vegvesenet da har gjort en glipp hos dere, for biler i dag skal være forsikret for å kunne brukes på veien.. Akkurat som årsavgifta skal betales hvert år så lenge du har skilter på bilen.

IdaLolita skrev:
Hm,  vi har hatt førti biler de siste 2 årene, og har gang på gang fått beskjed om at vi får ikke ta av forsikringen før skiltene er innlevert, eller bilen er registrert på ny eier...
Rart.
Velger å tro at vegvesenet da har gjort en glipp hos dere, for biler i dag skal være forsikret for å kunne brukes på veien.. Akkurat som årsavgifta skal betales hvert år så lenge du har skilter på bilen.

Ikke vegvesenet vi hadde noe med, var forsikringsselskapet... Var null problem.
Og vet du hva, som bileier så vet jeg at en bil m ha forsikring, og at veiavgiften må betales. Tenke seg til...

Jeg jobbet i forsikringsbransjen for noen år siden. Prøver å huske tilbake...

Vi fikk ikke lov til å ta vekk forsikringen på en bil før det var registrert ny eier i Autosys eller det kom melding om at skiltene var levert inn.

Forsikringen opphører IKKE automatisk ved salg. Hvertfall ikke der jeg jobbet.

Ansvarsforsikring er lovpålagt å ha på alle biler. Dersom bilen har kasko eller delkasko kan dere jo fjerne dette sånn at dere kun står igjen med det som er pålagt. Da blir det hvertfall litt billigere.

:-)

FrøkenDings78 skrev:
Jeg jobbet i forsikringsbransjen for noen år siden. Prøver å huske tilbake...

Vi fikk ikke lov til å ta vekk forsikringen på en bil før det var registrert ny eier i Autosys eller det kom melding om at skiltene var levert inn.

Ansvarsforsikring er lovpålagt å ha på alle biler. Dersom bilen har kasko eller delkasko kan dere jo fjerne dette sånn at dere står igjen med det som er pålagt. Da blir det hvertfall litt billigre.

:-)

Det samme jeg hadde tenkt til å foreslå :)

Ja, men hadde du brukt bilen, og blitt stoppa, hadde du blitt avskiltet.. Tenke seg til.. ;)
Det var vel det som var spørsmålet i HI, var det ikke?
Quotet fra HI "Men banken mener tydligvis at hvis den ikke er forsikret må den avskiltes, og da ikke kan kjøres... Bullshit?"

Vel, jeg antok at bilen kunne kjøres og ikke avskiltes selv om man ikke har forsikring da jeg har maaange venner som driver å bytter biler å kjøper, fikser bilen, og selger og da kan ha hatt 50 biler på 3mnd... og de forsikrer ikke bilene, men har fremdeles skilter...
muligens har de ikke fortalt meg at de kjører med skiltene ulovlig, og hadde blitt avskiltet hvis de hadde blitt stoppet :)

Nå forsto  jeg det slik på bankdamen at det var slik ansvarsforsikring som var pålagt for å kunne kjøre med skilter, men det finnes jo en haug med andre forsikringer man kan betale seg i hel på hvis man er redd nok for bilen sin.

Men det ble nok til at jeg kjører rundt i skranglekassa ut denne måneden, og legger den ut for salg når jeg er ferdig på jobb (trenger ikke bil lengre da) og får den solgt og DA kan si opp forsikringen.

Så hvis noen i rogaland trenger ny bil... ;P Har en toyota corolla XL 87mod 3dørs til salgs!

Så var det bare å spare spare til en ny STØRRE bil som jeg virkelig trenger for å komme meg til og fra BF og annen familie når lillegull kommer til verden...

Back
Topp