Opplever dere det samme? Ang amming!

Agnete

Forumet er livet
Jeg har ammet alle mine barn, og opplever at det har blitt vanskeligere å amme offentlig for hvert barn jeg har fått.
Med førstemann ammet jeg offentlig hele tiden, koste meg i permisjonen, gikk lange turer og ammet der jeg måtte. Var slik med andremann også men følte jeg gjorde noe galt om jeg satt på cafe å ammet. Nå tør jeg nesten ikke å sette meg på cafe, gå turer der det er folk, ta buss, tog osv for det er så mye skriverier om amming og hvor forferdelig det er med offentlig amming. Jeg føler jeg gjør noe "ulovlig" med å amme min baby og jeg velger ofte å ikke gå steder der det innebærer offentlig amming! Det er jo så feil å føle det slik, men med slike holdninger vi har nå i vårt samfunn der min pupp forbindes kun med sex så blir jeg usikker og egentlig litt kvalm om den på nabobordet tenker seksuelt om min pupp. Jeg mener jo at man skal amme hvor som helst og nei det blir så feil at jeg skal dekke meg til, legge ungen under ett teppe eller sitte på do fordi jeg gir babyen min mat.
Men jeg tar meg selv i å sjekke om jeg er dekket til nok, om babyen beveger hode bort så er jeg kjapp med å legge genseren over. Jeg går uansett hvor varmt det er med bh, singlete som jeg drar ned og en vid genser jeg drar opp for å få dekket mest mulig! Slik som dette skal det da ikke være i 2015? Jeg skal vel ikke føle at jeg gjør noe galt når jeg gir babyen min mat? Hvordan er det for dere?

Jeg ga flaske, og fikk kommentarer på at jeg ikke ammet..

Jeg kjente også litt på den da jeg ammet. Men måtte bare drite i det til slutt. For det er babyen det går ut over, (og en selv,) og alle andre vil bare finne noe annet å syte for om det ikke skal være min amming. Synes den debatten har gått alt for langt.
Det er ikke alltid "bare" å amme under et teppe feks, fir hvem i all verden vil spise under et teppe? Eller på do? Alle vil nok ikke forstå det, men det får være deres problem til syvende og sist :p
Jeg Ammet ikke foran familie, det ble for rart for meg. Men venner og fremmede var noe annet.

Er helt enig med deg, og synes du skal heve hodet når du ammer ute :) Selv om deler av samfunnet er helt på bærtur ;)

Jeg kjente også litt på den da jeg ammet. Men måtte bare drite i det til slutt. For det er babyen det går ut over, (og en selv,) og alle andre vil bare finne noe annet å syte for om det ikke skal være min amming. Synes den debatten har gått alt for langt.
Det er ikke alltid "bare" å amme under et teppe feks, fir hvem i all verden vil spise under et teppe? Eller på do? Alle vil nok ikke forstå det, men det får være deres problem til syvende og sist :p
Jeg Ammet ikke foran familie, det ble for rart for meg. Men venner og fremmede var noe annet.

Er helt enig med deg, og synes du skal heve hodet når du ammer ute :) Selv om deler av samfunnet er helt på bærtur ;)

Synd at slikt skal påvirke deg selv når man er i mot slike holdninger!
Jeg lar meg sjelden påvirke lett, men nå kjenner jeg litt på det når det er så mye snakk om oss forferdelige småbarnsmødre som setter oss på cafe med babyene våre, drar frem puppen ammer, bråker og er ikke velkommene. Så jeg har begynt å føle på at det er så mange som mener amming er "ekkelt":o

Last edited:
Jeg ammer nå tredjemann og må bare si at jeg driter i hva folk tenker. Jeg ammer og hvis noen plages med det så får de gå, barnet mitt trenger mat!

Jeg hadde ikke problemer med det med de første to i alle fall, vi får se neste år, men tror nok jeg ammer der det trengs.

Nå er ikke jeg en som er på kafe hvert år da, så det er ikke der jeg ammer mest. Bleier skifter jeg på stellerom, og om noen bryr seg om at jeg ammer offentlig er det deres problem

Jeg har ammet over alt i byen, og aldri opplevd stygge blikk eller negative kommentarer. Tvert imot. På butikk og kjøpesenter har jeg følt meg som en magnet på eldre mennesker. Nesten hver gang har jeg fått selskap av noen som syns dette er så koselig og vil slå av en prat.

Og om jeg så hadde fått negative kommentarer hadde det virkelig ikke brydd meg, det er i så fall vedkommendes problem. Ikke mitt.

Har aldri opplevd det slik, ammer hvor som helst og når som helst :-) hvis noen har sendt stygge blikk gikk det meg forbi :-P

Jeg ble litt nedfor når jeg leste alle kommentarene på pappahjertebloggen, og leste alle de stygge kommentarene. MEN jeg får til å amme og gidder ikke pumpe meg(som er noe dritt) for å gå med morsmelk som må varmes opp for så å gi flaske hvis babyen er sulten når jeg er offentlig.
Noen ganger er det ubehagelig, for jeg føler andre ikke liker at jeg ammer, men tenker bare at de er utrolig umodene.

Synes i grunn det er helt utrolig, uansett hva man gjør er det feil. Gir man mme er man dårlig mor som ikke ammer, ammer man er man ekkel og skaper ubehag for resten av befolkningen. Babyer bør helt ikke få melk i det hele tatt, bare gå rett på grøt, så blir alle glad. Bortsett fra babyen.... Nei, amm i vei, og vreng frem begge puppene om du vil :D og amm så lenge du vil!
Har mange venninner som synes det er så ekkelt med babyer på 6mnd til 1 år som ammes. Noen må bare ta seg en bolle og se på sitt eget liv :P

Ble litt inspirert til å skrive denne posten etter alle kommentarene på pappahjertet ja. Jeg hadde ingen aning om at det var så mange som så på amming som noe ekkelt før disse diskusjonene har blitt satt igang. Jeg klarer ikke å forstå hva som er ekkelt med å bruke puppene til det de er til.
Mannfolk kan gå ute uten t-skjorte noen av de har større pupper enn meg og jeg bør egentlig holde meg hjemme for å ikke støte noen. Jeg har ikke brydd meg om sånt før, men har nå etter å ha ammet min tredje begynt å føle ubehag, en skam for å ta frem puppen for å gi mat. Jeg ammer offentlig, men tar meg oftere til å sette meg i bilen, dra hjem eller holde meg hjemme for å slippe. Synd at det skal være slik og synes de som slenger ut slike kommentarer bør tenke seg om både en og to ganger! Det er jo ikke meg det er en feil med :(

Jeg ammer hvor som helst, men ja, jeg ser litt rundt meg og nesten bare venter på stygge blikk fordi noen syns det er så fryktelig at en mater babyen sin utenfor husets fire vegger...
Jeg har aldri fått noen kommentarer, da, og helt ærlig kan neppe noen få meg til å slutte å amme offentlig. Puppene henger ikke til tørk, akkurat. Folk får heller bruke energien sin på å fjerne pupper fra reklame på tv og på plakater! :P Det er da mye verre det.

Ble litt inspirert til å skrive denne posten etter alle kommentarene på pappahjertet ja. Jeg hadde ingen aning om at det var så mange som så på amming som noe ekkelt før disse diskusjonene har blitt satt igang. Jeg klarer ikke å forstå hva som er ekkelt med å bruke puppene til det de er til.
Mannfolk kan gå ute uten t-skjorte noen av de har større pupper enn meg og jeg bør egentlig holde meg hjemme for å ikke støte noen. Jeg har ikke brydd meg om sånt før, men har nå etter å ha ammet min tredje begynt å føle ubehag, en skam for å ta frem puppen for å gi mat. Jeg ammer offentlig, men tar meg oftere til å sette meg i bilen, dra hjem eller holde meg hjemme for å slippe. Synd at det skal være slik og synes de som slenger ut slike kommentarer bør tenke seg om både en og to ganger! Det er jo ikke meg det er en feil med :(

Det er jo helt feil at en skal føle det slik! Folk burde virkelig tenke seg om, ja!

Bryr meg lite om hva andre tenker om det, og ammer der jeg føler for. Men jeg er/kommer aldri til å være komfortabel med å slenge ut puppen så det blir på en litt diskret måte. Satt i en sofa på møbelringen her om dagen og ammet:D

Jeg ammet hvor som helst når som helst. Jeg ga babyen min mat og nærheten den trengte. Jeg ammer ennå offentlig, men føler litt mer på det nå. Siden han er 13 mnd. Prøver å skjule det litt mer. Synes det er skikkelig deprimerende å lese sånne kommentar-felt. Sier så mye om hva slags samfunn vi lever i. Trist er det. Har heldigvis ikke møtt noe negativitet in real life.

Jeg ammer hvor som helst, men ja, jeg ser litt rundt meg og nesten bare venter på stygge blikk fordi noen syns det er så fryktelig at en mater babyen sin utenfor husets fire vegger...
Jeg har aldri fått noen kommentarer, da, og helt ærlig kan neppe noen få meg til å slutte å amme offentlig. Puppene henger ikke til tørk, akkurat. Folk får heller bruke energien sin på å fjerne pupper fra reklame på tv og på plakater! :p Det er da mye verre det.
Helt enig, for en dobbeltmoral - det er helt uproblematisk med pupper og naken kvinnekropp i reklame, filmer, musikkvideoer osv, men straks en mor forsiktig prøver å gi sitt barn mat ute i det offentlige rom skal det plutselig skambelegges? Jeg har ikke lest saken det refereres til over, men må jo si at jeg av og til har følt på at det ikke har passet å ta ut puppen, selv om jeg ikke har hatt noe stort problem med det sånn generelt. Jeg har brukt mye ammeklær fordi det er praktisk, og er nok rask med å dekke til puppen noe når junior snur hodet vekk, men å ikke amme ute har aldri vært et alternativ! De som ikke tåler det, får holde seg hjemme selv ;) må jo si at det her er forskjell på å være på kafé og på en fin restaurant da, men hvor ofte går man egentlig på restaurant med baby haha :p

Jeg merker at d er mer "stigmatiserende" å amme i offentligheten nå enn med første barnet for 6,5 år siden.

Jeg har ammet mine "overalt" og aldri tenkt at det opplevelse støtende eller noe for andre. Har ikke blottet meg helt, men gjort det litt diskré. Har aldri vært på cafe da..

Jeg er ikke så sikker på at det er mer skriverier nå enn da vi fikk vår eldste - vi har bare lest mer om det og det har kommet flere blogger siden den gang. Ikke sikkert holdningene hos folk (enten de uttaler seg på nett eller ikke) har endret seg så mye. Man er bare nå mer bevisst på andres mulige meninger siden vi har lest om det.

Jeg driter i det! Jeg er diskret nok til at det ikke skal være noe problem. Om folk allikevel plages så synd for dem, jeg gjør det ikke vanskelig for dem å la være å se. Nå er datra mi 1,5 år og ammer fremdeles innimellom offentlig. Veldig praktisk når ting tar litt lengre tid en man trodde og ikke har med noe mat. Jeg tenker heller at det bidrar til å normalisere offentlig amming og amming av større barn (allikevel under anbefalt ammeslutt). Og det bidrar jeg gjerne med :)

Last edited:
Back
Topp