Har kun én erfaring foreløbig, men:
Tror opplevelsene er veldig individielle, både fysisk og psykisk. Noen får masse bivirkninger, andre merker så og si ingenting. Hvordan en reagerer, vet en ikke før en prøver. Og opplevelsen og bivirkningene kan bli ulik fra gang til gang, selv om en bruker samme protokoll osv.
Men, jeg personlig hadde lite bivirkninger under stimulering: Ble bare oppblåst og øm nederst i magen. Var ingen problem å kombinere det med jobb (jobber på laboratoriet på et sykehus). Jeg jobber også på samme sykehus som hvor jeg tok UL-oppfølging under stimulering, så kunne bare løpe ned fra jobb til kontroll og opp igjen etterpå. Merket ingen psykiske bivirkninger
Medisinen tok jeg bare på do på jobb hver dag, var heller ingen problem.
Egguttak var så og si smertefritt, var litt vondt å sette lokalbedøvelse, men etter det var det ikke vondt mer. Fikk mye medisiner, og var veldig tåkete i hodet, men ingen smerter. Fikk derimot sterke smerter ETTER uttak, og jeg besvimte x fler timene etterpå, antagelig pga. kombinasjonen av medisiner før uttaket. Det er IKKE normalt å reagere så kraftig
(Hilsen gynekologen, hehe). Endte med overstimulering, så jeg fikk ikke noe ferskinnsett.
Ting jeg skulle ønske jeg visste FØR jeg gikk i gang:
- Du kan ende med å måtte øke både dose og stimuleringslengde etter UL-kontroll. Så ha ekstra penger "i reserve" om en må kjøpe inn mer medisin.
- En KAN bli ganske dårlig etter uttak, så ikke planlegg kollektiv reise hjem om en ikke har prøvd det før
- Ha spypose i bilen etter egguttak. Hehe..
- Les deg opp på de viktigste symptomene på overstimulering FØR du faktisk står midt i en; Jeg skjønte ikke at jeg var det før innsettet ble avbrutt (trodde ikke jeg var så dårlig som jeg faktisk var).
- Egguttak er det ikke verdt å bruke tid på å grue seg til, eggene må ut uansett.
Jeg er ganske ny i IVF-verdenen, så tror andre vil kunne gi gode svar.
Lykke til!