Opplevelse av rier fra én fødsel til en annen

Peony86

Blir kjent med forumet
Dere som har født mer enn én gang - hvordan har dere opplevd riene fra fra gang til gang? Har dere følt at de har vært like, eller forskjellige?

Har to styrtfødsler bak meg, og opplevde riene ulikt. Første fødsel varte i 1t og 45 minutter og hadde stormrier hvor riene kom så tett at jeg ikke merket pausene. Andre fødsel varte i 20 minutter hvor riene hadde en tydelig oppbygning og opplevdes vondere, men med pauser mellom. :)

Dere som har født mer enn én gang - hvordan har dere opplevd riene fra fra gang til gang? Har dere følt at de har vært like, eller forskjellige?

Nei de har vært ulike :) såklart vondt, men synes opplevelsene, fremgang på åpning og pressefase har påvirket smerteopplevelsen. Og der har fødslene vært ulike.
Generelt synes jeg min siste fødsel nå var best. Gikk passe fort og hadde kontroll på pust hele tiden. Følte aldri at jeg hadde stått stille på samme cm åpning i 4 timer - fordi det aldri skjedde :hilarious: fødselen var 5 timer tror jeg, skikkelig vondt de siste 3 timene

@Lampeskjermen og @Veivalsa Takk for at dere deler! Jeg fødte for 3 uker siden. Det var min første fødsel og den tok riktignok lang tid før den endte i veldig rask forløsning, men underveis følte jeg at riene var overkommelige og hadde ikke behov for medikamentell smertelindring. Så jeg var nysgjerrig på om jeg kan håpe på at eventuelle fremtidige fødsler blir noenlunde like :) Men da er det vel som med svangerskap, at det er ingen selvfølge at de er det :)

3 forskjellige fødsler. Med første var smertesenteret i rygg og bak nedover beina. Med nr 2 var det i magen det meste var og litt bak på rygg. Med nr 3 hadde jeg veldig lite smerte, men det lille jeg hadde var fremme i magen som veldig kraftige menssmerter

Første var ille. Hadde ikke pauser mellom riene i det hele tatt, så jeg måtte få epidural for å slappe litt av. Kjente dem fortsatt, men det var ikke smertefullt lenger. Fødselen tok 13-14 timer til sammen.

Andre var styrtfødsel uten smertelindring av noe slag. Rakk knapt å kjenne smertefulle rier før han var ute. Det var mer som at jeg måtte drite. Så kom adrenalinet som gjorde at særlig beina mine begynte å riste. Han kom ut omtrent uten at jeg merket det.

Første var ille. Hadde ikke pauser mellom riene i det hele tatt, så jeg måtte få epidural for å slappe litt av. Kjente dem fortsatt, men det var ikke smertefullt lenger. Fødselen tok 13-14 timer til sammen.

Andre var styrtfødsel uten smertelindring av noe slag. Rakk knapt å kjenne smertefulle rier før han var ute. Det var mer som at jeg måtte drite. Så kom adrenalinet som gjorde at særlig beina mine begynte å riste. Han kom ut omtrent uten at jeg merket det.
Hvordan går det ant?! Å ikke merke at han kommer ut? Det er den verste smerten jeg har opplevd :p

Like, men rakk ikke så mange riene før nr. 3 endte i aks. De satt på samme sted som med de to første da, i ryggen og nedover lårene.

Hvordan går det ant?! Å ikke merke at han kommer ut? Det er den verste smerten jeg har opplevd :p
Merket det jo, men alt gikk så fort, og jeg hadde forventet mye større smerter med første fødsel i minne. Plutselig var han bare der, og jeg sa seriøst "hæ, er han ute!?"

Hadde fått epidural under første fødsel, så aner ikke hvor vond utpressingen hadde vært da. Sannsynligvis mye verre. Men tuller ikke når jeg sier at halsbrannen min var så ille at jeg nesten tenkte mer på den enn de andre smertene. Fikk medisin mot det i mitt andre svangerskap, så da hadde jeg liksom ikke det heller. Bare... Poff!

Nr1 hadde jeg kun rier i magen; det satt som "sterke kynnere" som ble mer og mer rier etterhvert.

Nr2, satt riene i ryggen og strålte ned mot beina (rier i lårene!!), og det er det verste jeg har vært med på.

Hadde litt frykt med nr3 mtp riene til nr2, men... Der satt det mest i mage; litt i rygg, men ingenting i lårene heldigvis.

Håndteringen av riene var dog best med nr3 pga god mental forberedelse, så de opplevdes ikke like vonde på noe vis. Hadde ingen medikamentell smertelindring da. (Lystgass med 1&2).

med nr 1 og 2 satt riene i magen mens med nr 3 hadde jeg rier både i magen, rygg og nedover bena (den fødselen var absolutt vondest). Det som har vært likt med alle tre er at jeg omtrent ikke har pauser mellom riene.

Veldig ulike. Med første tok det evigheter, og måtte til slutt få startetfødsel med riestimulerende drypp. Opplevde riene som overkommelige og i grunnen ikke så vonde. Fødselen tok nær sagt fire dager fra første rie og vannavgang, til han var født. Siden det gikk så sakte opplevde jeg ikke fødselen som så vondt.

Med andre gikk det fort. Hun ble født 7 timer etter første rie, og det opplevdes mye heftigere enn med første. Kjente med en gang at riene bygget seg opp og var produktive, mens med første var det konstante rier men kjente de ikke var sterke nok å få ut babyen. :-)

Så veldig ulikt mellom mine. En raskere fødsel kan nok ofte være mer smertefull enn en som tar lengre tid. Samtidig blir man ikke så sliten av en veldig rask fødsel. Heftig,men veldig kortvarig.

Med første hadde jeg rier i ryggen. Helt sinnssvakt vondt, selv med epidural. Enda verre ble det når jeg måtte ha drypp.

Med nummer to satt riene kun i magen. Det var så uforventet at jeg ikke skjønte at jeg var i aktiv fødsel før veldig sent i forløpet. Ikke i nærheten av like vondt som med første. Reiste inn fordi jeg ønsket noe å sove på, siden jeg trodde jeg hadde maserier, men kom altså inn med full åpning og fødte 15 minutter senere.

Med nummer tre satt riene i både rygg og mage. Da ble jeg helt sikker på at rier i ryggen er verst.

Med nummer fire var det ganske likt som nummer tre egentlig. Rier både mage og rygg, men etterrier fra H***

Igangsatt 4 ganger:
Husker ikke med første :laughing001
Med nr 2 hadde jeg menssmerter i 3-4 timer før de tok vannet. Stormrier i 50 min før han kom ut. Da satt riene i hele magen.
Nr 3 var definitivt verst. Etter de tok vannet ved 3-4 cm hadde jeg veldig uregelmessige rier i 3,5 timer, men de var sååå vonde. Som en knyttneve helt nederst i magen, klarte ikke konse eller puste eller noe. Fikk så panikk. Lystgass tok ikke toppene heller.
Med nr 4 hadde jeg ganske vonde rier lenge men ingen fremgang. Riene var da ganske like som med nr 3 men det hjalp å puste. Riene gav seg plutselig ved 4 cm. De tok vannet og stormrier fra helvete. Men lystgassen tok vekk all smerte nesten. Kjente det bare veldig i hoftene og litt sånn knyttneve. Men tok bare 32 min før han var ute så :laughing001:love017

Jeg hadde 2 veldig like fødsler. Varte tilogmed nesten like lenge :p satt på samme sted, samme smerter. Jeg håpte at andre skulle bli raskere men ble helt lik første. :)

Opplevde de egentlig likt, men med første mistet jeg meg selv oppi det hele fordi det gjorde så vondt. Klarte å jobbe mer med kroppen andre gangen og opplevde smerten helt annerledes da også. Det var riktig nok 21 timer forskjell på de to fødslene.

Jeg syns de var mye vondere gang nr 2.
Første gang hadde jeg regelmessige men ikke veldig sterke rier i rundt 18 timer før de tok vannet og det eskalerte. De satt hovedsakelig i korsryggen. Fikk da epidural og kjente dermed kun pressriene. Hele fødselen tok 25 timer med ca 5,5 timer aktiv fødsel.
Andre gang ble riene fort kraftigere og koblede. Kjente dem i korsryggen og ned mot symfysen. Mye mer «press» nedover fra start. Hele fødselen tok under 6 timer med litt over 1 times aktiv fødsel. Rakk ikke epidural.

Jeg syns de var mye vondere gang nr 2.
Første gang hadde jeg regelmessige men ikke veldig sterke rier i rundt 18 timer før de tok vannet og det eskalerte. De satt hovedsakelig i korsryggen. Fikk da epidural og kjente dermed kun pressriene. Hele fødselen tok 25 timer med ca 5,5 timer aktiv fødsel.
Andre gang ble riene fort kraftigere og koblede. Kjente dem i korsryggen og ned mot symfysen. Mye mer «press» nedover fra start. Hele fødselen tok under 6 timer med litt over 1 times aktiv fødsel. Rakk ikke epidural.
Oi, spennende. Jeg hadde lik erfaring som deg med fødsel nr.1, langdryg og rier kun i korsryggen. Fikk etterhvert Epidural og så tok de vannet etter noen timer, deretter gikk det nokså fort. Veldig spent på fødsel nr.2 nå og hvordan det blir å gå. Bor 1 time unna sykehuset og jm har bedt samboer bli med på neste kontroll for å snakke om hva han må gjøre dersom det går fort. Jeg synes faktisk også at fødselen sist var mindre smertefull enn hva jeg hadde sett for meg. Tenker at denne gangen kan det bli enda lettere, men jeg kan vel også ta grundig feil:dance018

Oi, spennende. Jeg hadde lik erfaring som deg med fødsel nr.1, langdryg og rier kun i korsryggen. Fikk etterhvert Epidural og så tok de vannet etter noen timer, deretter gikk det nokså fort. Veldig spent på fødsel nr.2 nå og hvordan det blir å gå. Bor 1 time unna sykehuset og jm har bedt samboer bli med på neste kontroll for å snakke om hva han må gjøre dersom det går fort. Jeg synes faktisk også at fødselen sist var mindre smertefull enn hva jeg hadde sett for meg. Tenker at denne gangen kan det bli enda lettere, men jeg kan vel også ta grundig feil:dance018
Det høres ganske så likt ut gang nr 1 ja!
Etter at jeg fikk epidural og slappet bedre av, gikk jeg fra 4 til 10 cm på 2 timer.
Jm var ganske klar på at det kunne gå fort denne gangen siden jeg var andregangsfødende og siden de første riene kom ganske tett og hadde ok varighet. Og hun fikk jo rett, det gikk ikke lang tid fra hun sa at jeg hadde 6 cm og at anestesien mest sannsynlig ikke rakk å komme til jeg fikk pressetrang.

Intenst, men «fort gjort» da :playful:

Back
Topp