Oppkjøring

Rawyn

Elsker forumet
Jeg skal kjøre opp den 26.09 og lurer derfor på om det er noen her som har noen tips til meg? Ting jeg bør passe på og eventuelt unngå? Og er det noen som kan forklare meg hvordan det her med feil fungerer? Hva som er 1, 2, 3'er feil osv og hvor mange feil kan man egentlig ha? [8|]

Og hva er det vanlig å få på oppkjøringa? Må man lommeparkere? [&:]

Beste rådet jeg kan gi deg er: Slapp av!!
Ang feil, ser sensor litt ann hvordan du takler feilen. De sier at glemt vikeplikt er direkte stryk. Men, en jeg gikk i klasse med glemte vikeplikten sin da hun kjørte ut fra biltilsynet sånn at sensor måtte bråbremse. Han såg hvor flau hun var, lot henne kjøre videre og hun stod!

De varierer veldig med innholdet i oppkjøringa. Noen ganger får du beskjed om å parkere, ta da den letteste parkeringsplassen (du får uansett ikke ekstra poeng for å anstrenge deg ved en lukeparkering). Jeg fikk i oppgave om å rygge et par meter på en tom vei (var nervøs så det ble ikke særlig beint, men gikk fint.) Så husker jeg at sensor ba meg svinge til høyre midt i by'n, men den veien var skiltet med motorkjøretøy forbudt. Så det var bare for å se om jeg var observang på skiltene rundt meg...

Masse lykke til, og det går sikkert kjempe fint!! Når du er ferdig vil du forstå at det er lite/ingenting å være nervøs for.

Takk for tipsene =)

Får vel bare ta det som det kommer. Mitt store problem er vel egntlig at jeg blir så utrolig nervøs for ingenting. [&:]

Ville bare øsnke deg masse lykke til[:D][:D][:D] dette går såå bra[:D][:D][:D]

Er som regel ulike oppkjørings ruter, men bare ta det med ro og følg med på skilter ja,. det går så bra så! ikke tenk at det er oppkjøring bare at du er ute å kjører en tur[:)]
Lykke til![;)]

Tusen takk =)

Skal rapportere tilbake om hvordan det gikk nå det er overstått. [;)]

Det går så bra atte...

Jeg busa i 50 km/t gjennom 30-sona..
Hadde en bråbrems..
Var litt for hard på vikeplikten - burde ha sluppet bussen fram siden den er svær og det var et trangt kryss...
Klarte å ro meg ut av forfortkjøringa ved å bable om påskeferie og at fartsgrensa var der pga skolevei - og ingen er vel på skolen i ferien [8|]

Ang rygginga, så fikk jeg beskjed av kjørelæreren min om at jeg måtte belage meg på å rygge inn på parkeringsplassen når vi var ferdige med å kjøre, men hvis sensor bare sa "parker", så kunne jeg kjøre rett inn..
Hadde utrolig flaks, for skulle snu på en plass før vi kjørte tilbake igjen, og da rygget jeg der, så jeg kunne bare kjøre rett inn på p-plassen da vi var tilbake...
Jeg ble henta av kjørelæreren min 40 min. før oppkjøring, turen til der vi skulle tar 25 minutter, og så skulle resten av tiden brukes til papirarbeid.. Vi stoppet tre ganger på veien for å øve på rygging, da jeg minte lærern på at det hadde jeg fremdeles ikke lært meg [:D]

Men jeg sto! [8D]

Hmm.. apropos stopp skilt og sånne stoppe streker.. MÅ man stoppe hvis det er en sånn stoppelinje før en rundkjøring selv om det er klart? Og hva er forskjellen på en sånn heltrekt linje og en sånn 'hakkete' linje? [&:]

ORIGINAL: Luremus31

Se i speila!!![:D]

Dette går så bra så skal du se [:D] Her kommer noen tips fra meg ;
  •  Husk at stoppskiltet betyr stopp
  • At du nesten alltid får spørsmål om sikkerhetskontroll av bilen feks. spørsmål om mønsterdybde på dekk. ( trekker lapp m. spørsmål )
  • Bruk speilene
  • Husk vikeplikt og høyreregelen
  • Stø kurs, jevn fart ( riktig plassering i veibanen )

Lykke til

ORIGINAL: Luremus31

Men pass på så du ikke får vikepliktsbrudd, for da stryker du.....Dette klarer du med glans[:)]

Og husk at om busser blinker ut på veien fra en busslomme, så må man stoppe for dem [:D] (Under en viss fartsgrense da... Er det 50 km og under tro...?)

Men stoppskilter og vikeplikt er kjempe viktig ja [:)]

ORIGINAL: Overrasket83

Og husk at om busser blinker ut på veien fra en busslomme, så må man stoppe for dem [:D] (Under en viss fartsgrense da... Er det 50 km og under tro...?)

Men stoppskilter og vikeplikt er kjempe viktig ja [:)]

Under 60 kmt. Og så skal man alltid bremse ned når man kjører forbi en buss, fordi man vet aldri når den svinger ut. Om du har passert mer enn halve bussen FØR sjåføren setter på blinklyset, har han ikke lov å kjøre ut.
Det skader ikke å være "ålreit" mot yrkessjåfører i trafikken heller, da gjør du dagen lettere for mange mennesker. [;)]
Ikke stå på retten din uansett, hvis du ser det er mange biler bak deg, og en enslig bil som skal ut fra et kryss du ikke egentlig trenger å vike, så slipp inn bilen (ikke stopp opp, men brems rolig ned slik at luken blir stor nok til at bilen kan kjøre inn foran deg).
Da viser du at du har oversikt over trafikkbildet, og at du lar trafikken gå jevnt.
Ellers må du huske stopp-skiltene ja, husk at uansett om det ikke er en bil i syne, så SKAL du stå stille i tre sekunder før du kjører.

Hvis sensor er nødt til å tråkke på bremsen under oppkjøringen, er det vanligvis stryk (3'erfeil). Samme er brudd på vikeplikt.
Brudd på fartsgrenser kan også gi stryk, men som regel blir det 1'er og 2'erfeil litt avhengig av hvor fort du kjører.
Kjøre på rødt lys er i hvert fall en 2'er feil, om ikke 3'er. Kommer også an på om det oppstår noen situasjoner i etterkant.
Forbikjøring der det er heltrukne linjer er 2'er.
Om du kjører for fort forbi en buss som har stoppet, er det også en 2'er.

Ble visst masse det her.. Håper det er til hjelp..!

Dette klarer du så fint!! LYKKE TIL!! [:D]

En ting til....fikk beskjed fra min kjørelærer før jeg skulle kjøre opp, at når oppkjøringen er ferdig så spørr som regel sensor om hvordan du syns det gikk. Her fikk jeg beskjed om at hvis en vet at en har gjort en feil (kjørt for fort f.eks) så si det da. Bare si noe sånn som " hadde litt for stor fart i 50 sona" Da ser sensor at du selv er klar over feilen, og da er det ikke sikkert han er så streng på det punktet pga at du selv viser at du vat hva du har gjort feil.

Ønsker dæ lykke te,bere husk og bruk speilan,og dette går bere fint,æ va også veldig nervøs men det gikk bra[:D][:D]

MItt beste tips er å møte opp i god tid å ikke stresse!! Bruk blikket mye!! DE forlanger ikke at du er en perfekt bilfører, for det bllir man jo aldri§!!

Lykke til!! [:D]

[:D]MASSE LYKKE TIL!!!! DET GÅR SÅ BRA ATTE!![:D]

Back
Topp