Oppkast på jobben

Nillo

Forelsket i forumet
Juligull2021
Dette er like ekkelt som tittelen; i dag kom lønsjen opp etter ca. ti minutt. Jeg har hatt stadige brekninger i ca. halvannen uke, men ikke hatt oppkast før nå i dag. Hvordan håndterer dere når dette skjer? Går rett ut igjen og fortsetter å arbeide? Jeg brukte ca. et kvarter på å hente meg litt inn igjen, men jeg endte opp med å ta ut avspasering og gå tidlig. Jeg er 8 uker på vei, og foreløpig vet kun to sjefer og en kollega om graviditeten (selv om jeg vil anta at flere har mistanker) - og jeg vil gjerne fortsette å holde det hemmelig litt til...

Sykemelding er kansje på sin plass? Synes ikke en skal måtte gå på jobb hvis en driver å brekker seg og kaster opp..

Hei! Jeg tenker at det er helt naturlig at man bruker tid på å hente seg inn når det skjer. Kvalme og oppkast er slitsomt! Jeg vet ikke hvordan arbeidssituasjonen din er, men for meg hjelper det å ha hjemmekontor. Nå har jeg også vært hos lege og fikk gradert sykemelding. Jeg var helt utslitt av å jobbe fulltid med kvalme og oppkast. Gradert sykemelding gjør at jeg kan jobbe kortere dager og det hjelper veldig. Det er viktig at du får tilrettelagt jobbhverdagen slik at det fungerer for deg i den situasjonen du er i nå. Jeg ville tatt opp med sjefen hvordan de kan tilrettelegge for deg på jobb, og kontaktet lege for oppfølging (råd og evt. sykemelding hvis du trenger det).

Akkurat det samme skjedde meg på jobb i dag. Tok 10 min så var alt oppe igjen... Jeg har akkurat begynt 50% igjen etter å ha vært sykemeldt 100% grunnet kvalmen. Var uten oppkast i 5 dager og valgte og friskmelde meg 50% i går, og i dag kom oppkastet tilbake.

Jeg tenker å prøve 50% litt utover neste uke også.

Som det blir nevnt over, viktig at du får tilrettelagt arbeidsdagen slik at du fungerer så godt som mulig slik situasjonen er nå.

God bedring![emoji173]️

Tusen takk til dere som deler erfaringer og gir tips. Jeg endte hos legen i går, med resept på Afipran og 60 % sykemelding. Afipran har gjort at jeg har hatt mindre brekninger og jeg har ikke kastet opp siden jeg startet med den i går ettermiddag. Jeg hadde snakket med arbeidsgiver tidligere i uken og hadde avtalt hjemmekontor i dag (jeg er flyttet fra driftsoppgaver til mer administrative oppgaver), men jeg har sovet store deler av dagen, så jeg er glad legen min insisterte på sykemelding.

Back
Topp