Oppkast eller gulp

Banana84

Forelsket i forumet
Aprillykke 2016
Hvordan vet en egentlig forskjellen?
Litja har egentlig aldri gulpa mye, men i dag er det mye. Lukter skikkelig sur melk med noen hvite klumper i pluss at hun hoster en del... Tydelig at hva enn det er så plager det henne litt... Noen som vet?

Lillemann her har hosta helt siden han ble født, så jeg dro til legen for å få sjekka det opp men han mente det var luftrøret som vokser med barnet?! :p

Gulp kommer det 1-2ss per dose ca (vanligvis). Ved oppkast kommer alt mageinnholdet opp, altså 1-1,5dl.
Babyens oppkast og gulp er helt likt da, er bare mengden som skiller de to. Gulp kan både være av fersk melk og være luktfri eller av gammel melk og lukte surt.

Er det lenge siden vaksinen? Kan bli litt ekstra gulp/ oppkast da.

Her gulper vi mye før under etter og lenge etter måltidet, utredet for refluks, men alt normalt, som skrevet over, kan luftrør og lukkemuskel være litt umodent i starten.

Pass på raping under og etter måltid så kanskje det hjelper.

Vi ble mye bedre (modne) rundt sånn 8 uker

Litja er snart 10 uker nå, men har aldri gulpa særlig som sagt pga hun får rapa mye.
Det som har kommet opp har aldri vært så mye som 1dl, så da slår jeg meg til ro med at det er gulping. Har heller ikke vært mer i dag, så sa har hun det fint ;-)

Back
Topp