Oppkalling

Seawave

Elsker forumet
hvis man ønsker å kalle barnet opp etter noen i familien, er det da vanlig å spørre familien om det er greit? Eller bare gi navnet også si det til familien når det er bestemt?
 
Hvis det er oppkalling etter en avdød person ser jeg ingen grunn til at man må spørre noen i familien om det er greit. Er det en nålevende person ville jeg kanskje snakket med vedkommende, evt informert vedkommende alene før navnet ble offentliggjort.
 
Har aldri møtt problemstillingen selv, tenker på en side at oppkalling er en ‘gave’ å gi noen så må ikke få godkjenning før, men på den andre siden kan det være greit å informere personen privat før det annonseres
 
Glemte å spesifisere at det er oppkalling etter en død person som var veldig viktig for flere i familien.
 
Ikke enig med at folk skriver det er greit og oppkalle døde personer uten å spørre. Jeg spurte både mor og far før vi offentliggjorde navnet til min datter siden hun er oppkalt etter sin døde tante.
 
Ikke enig med at folk skriver det er greit og oppkalle døde personer uten å spørre. Jeg spurte både mor og far før vi offentliggjorde navnet til min datter siden hun er oppkalt etter sin døde tante.
Det er jo situasjonsavhengig da. Hvis jeg vil oppkalle etter min (avdøde) oldemor, mener du da at jeg må spørre hennes fire barn om tillatelse først?
 
Syns det kommer ann på. En gammel bestefar/oldefar trenger man nødvendigvis ikke spørre om, men en yngre person så ville det vært greit å forhøre seg først
 
Kanskje man bør spørre i spesielle situasjoner, f.eks hvis det er navnet til en avdød slekning og oppkalling kan bli sårt for noen som fortsatt sørger. Vi har kalt opp barna etter både levende og døde slektninger uten å spørre, og skal også gjøre dette denne gangen. Det har blitt mottatt udelt positivt så langt:)
 
Vi spurte. Vår datter er oppkalt etter min manns søster som døde 17 mnd gammel i 1989.
 
Vi spurte ikke, gutten vår er oppkalt etter tip oldefar. Alle ble glade, stolt og rørt :)

Kjenner noen der dette ble ett stort problem. Ei ung jente gikk bort, ei med stort nettverk. Venninner kalte opp barna sine etter henne, og dette var vanskelig for hennes søster som følte hun var den rettmessige til å kalle opp etter sin avdøde søster.
 
Vist det er oppkalling etter en død person så vil alltid noen synes det er flott og andre fælt. Så viktigste er å gå for hva dere synes. Vi hadde tenkt å kalle opp etter samboers avdøde mor. Men pga reaksjoner fikk jeg kalde føtter og vi gikk for ett annet navn. Angrer nå veldig...
 
Vi har kalt opp datteren vår etter samboers mormor, som fortsatt er i live. Hun ble ikke informert på forhånd, men fikk en telefon når frøkna var født og da avslørte vi også navnet. Sviger-mormor vokste 10 cm, og skryter hemningsløst av å ha et oldebarn som er oppkalt. Svigerfar var ikke like imponert over å få barmebarn med samme navn som sin svigermor, men han har vent seg til det:hilarious:
 
Gutten min er kalt opp etter min avdøde bestefar. Hørte med min mor og bestemor om deres tanker rundt det. Før det ble endelig bestemt.
Før meg var det naturlig å spørre, det var tross alt bestemoren min sin mann og moren min sin far. Kanskje det ville være mest trist for de?
Men fikk bare positiv respons. Er allikevel glad for at vi snakka om det, og at jeg ikke bare "tok meg til rette".
 
Vi spurte. Vår datter er oppkalt etter min manns søster som døde 17 mnd gammel i 1989.

I sånne tilfeller er det en fin ting å spørre tenker jeg, men sånn om man kaller opp etter en grandtante som døde for en halv evighet siden, så synes jeg ikke det er så nøye.
 
I sånne tilfeller er det en fin ting å spørre tenker jeg, men sånn om man kaller opp etter en grandtante som døde for en halv evighet siden, så synes jeg ikke det er så nøye.
Spørs litt årsak og hvordan familien er. Noen er litt mer nøye på sånt enn andre. Å spørre min familie om navn bakover er omtrent håpløst, men på mannen sin side så er det aldri noe problem. Begge mine barn har fått navn etter mannens familie. Sliter litt med nr 3.
 
Vi har ett sterkt ønske om å kalle opp eventuelle barn

En gutt vil bli oppkalt etter begge våre bestefedre (begge avdøde)

Ei jente vil få samme mellomnavn som svigermor ettersom dette er ett navn som har gått igjen flere ganger i hans familie. Dette blir en overraskelse for svigermor.

Ikke noen av disse er noe jeg føler å spørre om, men jeg forstår at noen kan reagere i andre situasjoner, gjerne spesielt personer som har gått bort i ulykker/svært unge eller under spesielle omstendigheter. da hadde jeg følt ett behov for å informere de nærmeste pårørende
 
Spørs litt årsak og hvordan familien er. Noen er litt mer nøye på sånt enn andre. Å spørre min familie om navn bakover er omtrent håpløst, men på mannen sin side så er det aldri noe problem. Begge mine barn har fått navn etter mannens familie. Sliter litt med nr 3.

Min manns stesøster ble sur over andre fornavnet til nr2...fordi det var navnet til hennes manns stemor...jeg føler det var litt langt ute. Viste ikke engang hun het det (omgås ikke mye)
 
Back
Topp