Oppkalle etter..

tuttleif

Andre møte med forumet
Forloveden min er besatt på at en dagen vi får barn skal vi oppkalle de etter familie men familien våres har såå gammeldagsenavn..

Er jo Rolf Eivind, Geir Atle, Trond og Håkon..
Eller Ingveig, Tora, Ragnhild Synnøve eller Marit..

Åssen få han bort i fra det..? Noen tips?

Du får finne navn du liker, så får dere evt komme til et kompromiss.

noen av navnene var da ikke ille synnes jeg da
Eneste er at du evt finner noen navn som er finnere som han også kanjse liker
Evt ha 2 navn og bruke det enne

Dere trenger jo ikke å oppkalle etter navn, men bruke f.eks. samme forbokstaver i stedet. 

Vi har ei Astrid Lovise som da er etter mormoren min og mormoren til sambo, fungerte heldigvis sammen!

Hvis jeg skulle satt sammen noen av 'dine' navn så kanskje Trond Eivind og Marit Synnøve? Tora er ett av favorittnavnene mine faktisk, og jeg liker i grunn moderne navn best

Hvordan få han bort fra det må jo være å si at du ikke vil bruke de navnene, det må han i grunn respektere synes jeg selv om det er litt sårt. det finnes garantert et annet navn i verden han liker i tilegg til de der

du får finne ett slektstre og gå laaangt tilbake, da finner du nok noe du liker. men Haakon er jo nydelig da. og Ragnhild er kjempe fint.

du får finne ett slektstre og gå laaangt tilbake, da finner du nok noe du liker. men Haakon er jo nydelig da. og Ragnhild er kjempe fint.

men jeg er på en måte litt i samme greie selv, da sønnen vår "må" ha Baard som mellomnavn siden alle menn med vårt etternavn har det mellomnavnet

Trenger jo ikke å være første fornavn, og man kan jo ha et navn som ligner uten at det er nøyaktig det samme.

At han vil kalle sin baby opp etter noen i familien er jo bare koselig, så syne ikke du bør få ham bort i fra det, men om du virkelig ikke kunne tenkt deg noen av navna så kan du jo ta opp problemstillingen med at om dere faktisk velger å kalle opp ungen etter noen i familien, så vil jo det være urettferdig mot de i familien som IKKE får ungen oppkalt etter seg!:p

Om dere leter litt lenger bak i slekten, så kanskje dere finner et kompromiss? Hos oss har det vært helt uaktuelt å oppkalle foreldre eller besteforeldre, men lenger bak i slekten fins det fine navn som kunne vært gode alternativer (uten at vi har benyttet oss av det så langt.)

Atle å Tora e jo fine navn då :o)
ka me dobbeltnavn? et av di å et nytt?

Si at dere kan ha et av de gamle navnene som mellomnavn, eventuelt forandre litt på de.
F.eks:
Ingveig = Ingrid/Ingvild
Marit = Mari/Maria/Marie
Tora = Nora

Nawroz skrev:
Si at dere kan ha et av de gamle navnene som mellomnavn, eventuelt forandre litt på de.
F.eks:
Ingveig = Ingrid/Ingvild
Marit = Mari/Maria/Marie
Tora = Nora

Eller let langt ut i slekten, evt første bokstaven.

Her er Odin etter oldemor Oddrun. Og Solvei etter farmor Sissel. Så enkelt kan det gjøres, når jeg nektet på Asbjørg og Arnjlot...
Litt kompromiss må man kunne gjøre, begge to ;)

finn et navn du liker å så tar dere et av de navnene du ikke liker, så blir det et dobbelt navn, ergo= alle blir fornøydeemoticon he he.. hadde nok bare stått på mitt jeg da. be han komme med fler forslag enn bare de navnene der. kanskje hadde han en tipp oldermor som har et helt nydelig navn.. man vet aldri

Back
Topp