Oppkalle baby etter far?

Tigerlilje

Forumet er livet
Himmelbarn
Aprillykke 2017
Oktoberlykke2020❤
Er det noen her som har kalt opp babyen sin etter pappaen (til babyen)? Jeg er selv oppkalt etter min far og vurderer smått å kalle jenta vår etter hennes. Mest sannsynlig som mellomnavn :) Vil gjerne høre fra noen som har gjort det og hva responsen var :D

Er det noen her som har kalt opp babyen sin etter pappaen (til babyen)? Jeg er selv oppkalt etter min far og vurderer smått å kalle jenta vår etter hennes. Mest sannsynlig som mellomnavn :) Vil gjerne høre fra noen som har gjort det og hva responsen var :D
Ikke gjort det selv, men det er sikkert mange kurrante navn der det går greit å kalle opp etter pappaen, f.eks Herman - Hermine, Kristian - Kristine/Kristiane/Kristin, Martin - Martine, osv. Hva heter pappaen da?

Nå har jeg en datter men hun har et navn fra meg og om hun hadde vært gutt så hadde han hatt navn fra far :) min samboer er svensk så da er trippelnavn tradisjon, da tar man et navn fra moren sin side, et fra far sin side og et man blir enige om sammen :)
Så min datter har fått Helen etter meg og Isabel etter tanter, farmor og oldemor på far sin side :)
Responsen på den norske siden var ikke helt på topp men i Sverige var det ingen som reagerte på det. Men nå har vi ingen av navnene som tiltalesnavn, det skal sies :)

Ville gjerne at vår datter skulle ha mitt mellomnavn, som jeg aldri bruker til fornavn med var helt uaktuelt for mannen :facepalm::arghh::meh:

Nå har jeg en datter men hun har et navn fra meg og om hun hadde vært gutt så hadde han hatt navn fra far :) min samboer er svensk så da er trippelnavn tradisjon, da tar man et navn fra moren sin side, et fra far sin side og et man blir enige om sammen :)
Så min datter har fått Helen etter meg og Isabel etter tanter, farmor og oldemor på far sin side :)
Responsen på den norske siden var ikke helt på topp men i Sverige var det ingen som reagerte på det. Men nå har vi ingen av navnene som tiltalesnavn, det skal sies :)
Synes svenskene har en søt og koselig navn tradisjon :)

Her vurderer vi faktisk å kalle opp etter mannen, men mest fordi vi ikke aner hva vi skal kalle gutten :p

Vi har gjort det, men nevnet til datteren min ligger likevel ganske langt unna navnet til pappaen, men det har samme opprinnelse, altså samme navnedag :) Pappaen heter Johan og datteren vår heter Iva. Både Iva og Johan er kortformer av Johannes. Vi kaller det oppkalling selv om det ikke er direkte, som Herman - Hermine eller Tom - Tomine. Den andre datteren vår heter Eline og hun er oppkalt etter Helene. Samme greia :) Synes det er utrolig koselig med oppkalling, men det var ingen navn i slekta vi ville bruke slik de var, så dette var en god løsning for oss. Go for it, sier jeg bare!

Last edited:
Back
Topp