oppgitt..

julina

Betatt av forumet
Ja, jeg blir det.
Jeg har en jobb som krever endel av meg. Det er en kontorjobb innenfor salg, og jeg har egne kunder jeg følger opp.
For 1år siden flyttet jeg og datteren min sammen med min nye kjæreste. Det har fungert supert!
Han har også en jobb som krever at han er mye tilstede. Kanskje hakket mer enn min jobb.

Hvis datteren min har vært syk, er det kun jeg som har tatt henne. Dette siden jeg har vært alenemamma siden hun var 4mnd, og at hun krever meg når hun er syk. Det har ikke vært et alternativ.
Foreldrene mine har også hjulpet til.

Det siste året har vi vært veldig mye syke.
Datteren min har nesten ikke vært syk før. Men i år har vi hatt ALT - begge to.
Det har resultert i mye fravær. Jeg har gjort mitt, alltid fått meg sykemelding - for å vise at jeg ikke lyver:
Har hun vært "grei" i formen har jeg brukt foreldrene mine som barnevakt men jeg har vært på jobb.
Men jeg har selv hatt alt fra lungebetennelse, ørebetennelse, bronkitt, infuensa etc. Sånn at jeg har ligget strekk ut. Jeg har gått på jobb så lenge jeg har hatt sjangsen.

Forstår godt at arbeidsgiver er oppgitt. Men...
Og i dag har jeg fått beskjed om at de forventer mindre fravær. Det er helt ok. Men og at de forventer at jeg ikke er syk pga graviditet - siden dette ikke er en sykdom - med mindre jeg føder for tidelig.
Så,
hvis datteren min skulle bli syk neste uke, så vet jeg faktisk ikke hva jeg skal gjøre.
Jeg er dritnærvøs.. Hva om jeg får like kraftig bekkenløsning som sist graviditet? Da gikk jeg på krykker og var helt ferdig i kroppen.
Bah. Jeg gruer meg virkelig!

Har dei egentlig lov til å gi deg beskjed om dette? Det tviler eg nemlig på!

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78194
http://gratisrettshjelp.no/blog/2-6-1-rettigheter-under-graviditeten/
http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/nouer/2010/nou-2010-13/12.html?id=628179

Har ikkje lest gjennom det over, men vil tru dei kjem fram til det same som meg, nemlig at du har rett på tilrettelegging under graviditet. Ta det også opp med legen din. Kanskje han kan gi deg sjukemelding når dattera di er sjuk?

Ja, jeg blir det.
Jeg har en jobb som krever endel av meg. Det er en kontorjobb innenfor salg, og jeg har egne kunder jeg følger opp.
For 1år siden flyttet jeg og datteren min sammen med min nye kjæreste. Det har fungert supert!
Han har også en jobb som krever at han er mye tilstede. Kanskje hakket mer enn min jobb.

Hvis datteren min har vært syk, er det kun jeg som har tatt henne. Dette siden jeg har vært alenemamma siden hun var 4mnd, og at hun krever meg når hun er syk. Det har ikke vært et alternativ.

Det har resultert i mye fravær. Jeg har gjort mitt, alltid fått meg sykemelding - for å vise at jeg ikke lyver:
Har hun vært "grei" i formen har jeg brukt foreldrene mine som barnevakt men jeg har vært på jobb.
Men jeg har selv hatt alt fra lungebetennelse, ørebetennelse, bronkitt, infuensa etc. Sånn at jeg har ligget strekk ut. Jeg har gått på jobb så lenge jeg har hatt sjangsen.

Og i dag har jeg fått beskjed om at de forventer mindre fravær. Det er helt ok. Men og at de forventer at jeg ikke er syk pga graviditet - siden dette ikke er en sykdom - med mindre jeg føder for tidelig.
Så,
hvis datteren min skulle bli syk neste uke, så vet jeg faktisk ikke hva jeg skal gjøre.
Jeg er dritnærvøs.. Hva om jeg får like kraftig bekkenløsning som sist graviditet? Da gikk jeg på krykker og var helt ferdig i kroppen.

Jobben din kan da for all del ikke si at du ikke kan være syk/ha symptomer når du er gravid! GENERELT at du ikke kan være syk. Dette ville jeg tatt opp med tillitsvalgte på jobb. Er du alenemor så er du det! Dette synes jeg var hårreisende. Hadde jeg fått en sånn beskjed, hadde jeg nesten vurdert å finne meg en annen jobb :p Men samtidig, ikke ta noen sorger på forskudd :) Kanskje du går en bedre periode i møte nå!

I alle dager...

Kan forstå at jobben er frustrert over mye fravær, men du kan da ingenting for at du og/eller datteren din blir syke.. Er man syk så er man hjemme...

Herlighet! Forstår veldig godt at du blir frustrert...ein VELGE jo ikkje å blir sjuk!
Syns da va direkte ufint og frekt av arbeidgiver å lira av seg nåke sånt, totalt upassande!

Ærlig talt, sånn går det da virkelig ikke an å si.. Dette er jo ikke noe du velger selv. Er du organisert, ville jeg tatt kontakt med forbundet altså!

Jeg vurderer å organiserer meg. Skal lese litt på det og sånt. Er bare helt målløs.
Det skjønner jeg godt du er. De har ikke lov å behandle deg slik!!!

Har dei egentlig lov til å gi deg beskjed om dette? Det tviler eg nemlig på!

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78194
http://gratisrettshjelp.no/blog/2-6-1-rettigheter-under-graviditeten/
http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/nouer/2010/nou-2010-13/12.html?id=628179

Har ikkje lest gjennom det over, men vil tru dei kjem fram til det same som meg, nemlig at du har rett på tilrettelegging under graviditet. Ta det også opp med legen din. Kanskje han kan gi deg sjukemelding når dattera di er sjuk?

Tusen takk! Snill du er, skal lese gjennom de linkene etter jobb :)

Dette skaper jo et hyggelig arbeidsmiljø. Skjønner at de synes det er kjipt at du er borte, men så lenge du gir beskjed og holder deg innenfor egenmeldingsdagene dine og barnets sykedager, så har de ingenting de skulle ha sagt!!!! Blir så irritert over sjefer som tror de har større makt enn de faktisk har!

Ja, jeg blir det.

Så,
6fikk samme beskjed fra min arbeidsgiver i dag at det å gå gravidbikke er noe sykdom, smelte tilbake at det hva jeg fullt klar øve, men ein kan få sykdommer av å gå gravid, som kvalme, bekkenløsning, ryggsmerter osv. Ga klar beskjed om at vis de ikke kunne legge til rette sykemelde jeg meg fram til sommerferien. (Jobber på skole) fikk kortete dager da. Hadde min første arbeidsdag i dag etter 4 uker sykemelding pga kvalme og svimmelhet. Merket i dag at det blir mye gåing og det går ut øve bekken og ikke minst ryggen min.(har ryggskade fra før)

6fikk samme beskjed fra min arbeidsgiver i dag at det å gå gravidbikke er noe sykdom, smelte tilbake at det hva jeg fullt klar øve, men ein kan få sykdommer av å gå gravid, som kvalme, bekkenløsning, ryggsmerter osv. Ga klar beskjed om at vis de ikke kunne legge til rette sykemelde jeg meg fram til sommerferien. (Jobber på skole) fikk kortete dager da. Hadde min første arbeidsdag i dag etter 4 uker sykemelding pga kvalme og svimmelhet. Merket i dag at det blir mye gåing og det går ut øve bekken og ikke minst ryggen min.(har ryggskade fra før)

Jeg ble bare paff jeg. Bra du klarer å si ifra!! :) Håper du får en hverdag som kan fungere for deg frem til permisjonsstart.

Back
Topp