Oppgitt over turnuslege

Hermansinmamma

Glad i forumet
Min fastlege hadde ikke mulighet, så jeg måtte en tur til turnuslege for å få henvisning til TUL for å sjekke hvor langt jeg er på vei.

Ble helt sjokkert da hun var så uviten om svangerskap og prosedyrer. Første kontroll ble normalt ikke gjennomført før mellom uke 14-16. Og det var ikke normalt å ha ultralyd så tidlig siden det ikke var noe å se.

Ikke ble det tatt blodprøver heller. For det gjorde man på første kontroll.

Gikk rett til legesekretær og ba fastlege ringe meg senere i dag!

Oj!det var ikke bra!! Riktignok kommer de rett fra utdanning, men de skal jo va kunnskap om såpass banale ting som det! Bra du fikk endret. Du bør også si fra til fastlegen slik at turnuslegens veileder får fikse "skaden"

Jeg har gått til turnuslege i det siste for å få sykemelding.
På første kontroll kunne hun fortelle at gravide kun var kvalm på morgenen........... Jeg var litt usikker på om jeg skulle le eller gråte da.. men jeg måtte fortelle henne at det er nok like normalt å ha det slik hele døgnet, og at slik har jeg vært i de 3 tidligere svangerskapene og at det blir likedan i nr 4...

Ånei, jeg har en legetime med turnuslege nå på onsdag. Og er veldig spent på hvordan det går. Håper jeg ikke får behandlingen dere har fått, det kan tære på alle nå fortiden....

Så frustrerende. Håper du får sagt ifra til legen din så de får tatt det med denne turnuslegen.

Jeg har vært hos to-tre turnusleger de siste årene og de har uten unntak vært kjempeflinke og lydhøre og hyggelige og alt. Hun ene hadde jeg glatt byttet til om hun fikk stilling som fastlege i kommunen selv så fornøyd jeg er med min egen lege.

Hun har bittelitt "rett" også... Det er flere steder hvor man ikke har den første kontrollen før uke 16 og nye prosedyrer, som ikke har kommet frem alle steder, er at man skal vente minst til uke 12 med å ta blodprøvene... Tror egentlig at dette skal bli den nye normalen. Man "kaster bort" mye ressurser på mange tidlige gravide som bare ender opp med å miste....:rolleyes:

Håper du føler du blir bedre møtt hos fastlegen din!

Hun har bittelitt "rett" også... Det er flere steder hvor man ikke har den første kontrollen før uke 16 og nye prosedyrer, som ikke har kommet frem alle steder, er at man skal vente minst til uke 12 med å ta blodprøvene... Tror egentlig at dette skal bli den nye normalen. Man "kaster bort" mye ressurser på mange tidlige gravide som bare ender opp med å miste....:rolleyes:

Håper du føler du blir bedre møtt hos fastlegen din!
Det er dette jeg har lest meg frem til også. Så tenker hun ikke er helt bak mål, men at hun trenger å bli flinkere til selve konsultasjonsbiten?

Kommer det ikke litt an på hvor i landet man bor også?
I oslo anbefaler man at man drar på første kontroll allerede fra uke 8 for å være sikker på at man får fødeplass der man ønsker, og at man får jordmor. Er vistnok lang venteliste...

Også har jeg hørt at det ikke er alle leger som henviser til TUL for å finne ut hvor langt noen er på vei. Noe kan ha med at mange lyver for å få flest mulig ul også. Bortkastede ressurser med mere. Og som noen andre over skriver, at mange ender med å miste. Derfor man venter med å ta de prøvene man skal.

Hva med å bestille din egen time til TUL? De forholder seg jo uansett kun til fastsatt termin på den ordinære :)

Kommer det ikke litt an på hvor i landet man bor også?
I oslo anbefaler man at man drar på første kontroll allerede fra uke 8 for å være sikker på at man får fødeplass der man ønsker, og at man får jordmor. Er vistnok lang venteliste...

Legen min mente det bare gjaldt om man ville på Riket eller hadde termin juli /august. Men han søkte for meg likevel sa jeg var der i uke 7.

Legen min mente det bare gjaldt om man ville på Riket eller hadde termin juli /august. Men han søkte for meg likevel sa jeg var der i uke 7.
Enkelte leger virker som at de tar lett på ting....
Min termin er slutten av juni/starten av juli. Så jeg stresser litt merker jeg. Skal heldigvis ikke føde på riksen. Dit vil jeg ikke siden de ikke har enkeltrom hvor far kan sove over..

Samme svar fikk jeg av fastlegen min Er nye rettningslinjer nå i forhold til det har vært før. Jeg må tilbake for å ta blodprøver mellom uke 12-16. Tok de for tidlig fikk de bare beskjed om å ta nye. Skal tilbake på kontroll i uke 15. Jeg skulle få henvisning til tul. Blir spennende å se når jeg får den. Var på torsdag hos legen og har ikke fått noe i posten enda. Vet ikke hvor langt jeg er på vei.

Enkelte leger virker som at de tar lett på ting....
Min termin er slutten av juni/starten av juli. Så jeg stresser litt merker jeg. Skal heldigvis ikke føde på riksen. Dit vil jeg ikke siden de ikke har enkeltrom hvor far kan sove over..

Syntes ikke han tar lett på ting. Han virker for meg som den mest opplyste legen jeg har hatt på lenge. Og mye av det han sa er det samme jeg finner på nett. Og man er jo uansett ikke sikret å få føde der man har fått plass. Kjenner flere som har måttet føde på et annet sykehus enn der de skulle. Og det uavhengig av tid på året.

Det er dette jeg har lest meg frem til også. Så tenker hun ikke er helt bak mål, men at hun trenger å bli flinkere til selve konsultasjonsbiten?

Helt enig! Det høres det ut som hun virkelig kan bli flinkere på hvordan møte pasientene sine!

Grunnen til at blodprøver utsettes nå, er fordi de har fått nye metoder for å analysere prøvene. Mange som har tatt prøver før uke 12 har fått feilaktig utslag på antistoffer og derfor har praksisen blitt endret her.

Syntes ikke han tar lett på ting. Han virker for meg som den mest opplyste legen jeg har hatt på lenge. Og mye av det han sa er det samme jeg finner på nett. Og man er jo uansett ikke sikret å få føde der man har fått plass. Kjenner flere som har måttet føde på et annet sykehus enn der de skulle. Og det uavhengig av tid på året.
Å søke fødeplass i Oslo har med at det er tettere befolket. Man må søke tidlig uansett når på året man har termin, men alle må være forberedt på å bli sendt annet sted om det er fullt når fødselen starter. Men det er jo sånn at noen MÅ føde på Riksen eller Ullevål pga sykdom hos seg eller barnet.

Det er jo bra om analysene er blitt bedre nå og det er derfor prosedyrene har blitt endret.

Å søke fødeplass i Oslo har med at det er tettere befolket. Man må søke tidlig uansett når på året man har termin, men alle må være forberedt på å bli sendt annet sted om det er fullt når fødselen starter. Men det er jo sånn at noen MÅ føde på Riksen eller Ullevål pga sykdom hos seg eller barnet.

Det er jo bra om analysene er blitt bedre nå og det er derfor prosedyrene har blitt endret.

Jeg vet alt du skriver der. For de fleste er det fortsatt sånn at det ikke egentlig er behov for å søke så tidlig som mange av oss gjør. Hadde for de fleste tilfelle holdt med å vente til slutten av første trimester, men siden det er så mange som søker tidlig gir det en følelse av at man må søke tidligere enn man egentlig må. Søknadsakontoret vil helst ikke ha søknader såpass tidlig at det fortsatt er såpass stor sjans for at man mister.

Det var ikke ment til deg, men som supplement til det du skrev, Hoppetau.
Så lenge jeg kan huske har det vært sånn at man må søke tidlig i Oslo pga pågangen og begrenset antall fødeplasser.

Det var ikke ment til deg, men som supplement til det du skrev, Hoppetau.
Så lenge jeg kan huske har det vært sånn at man må søke tidlig i Oslo pga pågangen og begrenset antall fødeplasser.
Beklager, jeg tolket det som en korreksjon av meg :)

Det beklager jeg, Hoppetau. Burde sitert TJ sitt innlegg også siden det var en videreføring av ditt svar til henne.

Back
Topp