Oppgitt over samboeren

Lille Hilde

Gift med forumet
Desemberskattene 2014
Høsthjerter 2017
Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Dette er noe som er veldig tungt for oss begge, og jeg føler at jeg ikke har noen å prate med om det. Er så redd for at jeg skal virke frekk og iskald mot han, så derfor er det vanskelig å prate om. Dette er noe som påvirker hverdagen vår i stor grad og uansett hva jeg sier eller gjør er det ingenting som nytter.

Samboeren min har bekhterev og har derfor kroniske smerter i ryggen og nedover mot lårene. Han har dager hvor han så vidt kommer seg opp av senga. Han er en veldig sta person og liker ikke å måtte be andre om hjelp. Jeg skjønner at det er tungt for han å ha denne sykdommen og jeg hater at han må leve med den. Men i det siste har sykdommen begynt å påvirke hverdagen vår i såpass stor grad at jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Han hjelper lite til med husarbeid og rydder sjelden opp etter seg. Han orker nesten aldri å bli med meg ut på butikken osv. Når jeg tar det opp med han blir han sur på meg fordi han har vondt og jeg ikke forstår hvordan det er. Han blir sint og kjefter fordi jeg maser, og jeg blir sint fordi det er utrolig slitsomt å føle at jeg er alene om alt ansvar. Er livredd for hvordan det skal bli når babyen kommer.
Han jobber veldig mye og har en tung jobb hvor han sliter ræva av seg. Han trives veldig godt der, men jeg tror rett og slett jobben begynner å bli litt for mye for han. Tror han vet det innerst inne selv også, men er for sta til å innrømme det.

Jeg har mast lenge nå om at han må ta kontakt me fastlegen å komme i gang med noe behandling og medisiner så smertene blir lettere å leve med. Sykdommen blir så klart heller ikke noe bedre når han velger å ikke få behandling. Han blir sint fordi jeg maser og vet ikke helt om han skjønner at jeg gjør det fordi jeg bryr meg. Jeg har kanskje dullet for lenge med han og syntes alt for synd i han. Jeg forstår at det er tungt for han å bli så plaget med smerter i så ung alder og jeg vet han hater hva det gjør med han. Men det er så slitsomt for meg når det påvirker humøret hans og det går utover meg. Jeg hater at han må leve med sykdommen, men jeg greier bare ikke å synes synd på han når han bare går rundt å syter og ikke gidder å gjøre noe for at det skal bli bedre.

Jeg må bare si at det overhode ikke finnes noe vondt i samboeren min, han er en helt utrolig snill og god person. Han fortjener ikke dette. Tror bare ikke han vet helt hvordan han skal takle det, og da er det kanskje lettest å reagere med sinne og la det gå utover den personen som står deg nærmest. Tror også han føler sykdommen som et stort nederlag og at han rett og slett bare er redd for å gå til legen.

Jeg vil så gjerne hjelpe han og gjøre hverdagen lettere for han, men ingenting nytter. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Dette ble kanskje litt mye, men håper noen tar seg tid til å lese og har noen gode råd å komme med. For dette er så utrolig slitsomt å gå gjennom nå når jeg er gravid og det går så klart utover forholdet vårt.

D e nok ikkje så lett for verken deg eller han kan eg tenke meg.. Har en mann som sliter med diverse og, han har det alltid mye værre enn meg ;) men nok om det..
Eneste forslaget eg kan tenke på e at du kansje kan spørre om du ska være med han til legen og be om forslag til behandling og sånt?

Sent from my iPad using BV Forum

Høres veldig tungt ut for dere begge. Det finnes jo medisin å få - hvorfor vil han ikke prøve dette? Tenk om livet hans blir snudd på hodet, til det bedre? Han må innse at han MÅ starte på medisiner og evnt annen behandling, for din og barnas skyld. Får du ikke bedt han på en fin og kjærlighetsfull måte om å være så snill og gjøre det for dere?

Forstår at dette sliter på dere begge. Vet han hvilke muligheter som finnes av medisiner? Jeg synes det hørtes ut som en god ide å tilby å være med til legen, hvis du tror dette kan gjøre det lettere for han. Det virker som noe å ta tak i nå iallefall, før dere står med en liten som tar all fokus i begynnelsen. Vet ikke om dere har barn fra før også, men i såfall blir det jo ekstra viktig at han er i best mulig form. Så er det lov for dere begge å ha dager som er dårlige også. Men han må jo forstå at det er tungt å gå gravid og til tider. Håper dere finner en løsning sammen. :)

Han fikk en medisin for noen år siden som ikke hjalp. Det eneste som skjedde var at han fikk vondt i magen. Men tenker det må jo finnes andre medisiner han kan prøve. Har søkt på nettet om hva slags behandling som finnes, og der sto det blant annet kiropraktor og at han kan få dekket sydentur med behandlingsopplegg der. Trening er også viktig. Han liker å sykle og sier det demper smertene litt. Jeg har prøvd å ta det opp med han så mange ganger, men han blir bare sint og sier at ingenting hjelper. Av og til så virker det som han har gitt opp fordi han vet han aldri kan bli frisk. Men jeg ønsker bare han kunne prøvd ut de behandlingene og medisinene som finnes. Det er så forferdelig å se hvor vondt han har de dagene smertene er verst. I tillegg blir jeg irritert på han når han bare sutrer og synes synd på seg selv når han ikke gjør noenting for at det skal bli bedre.

Føler bare at han ikke vil høre på meg når jeg tar det opp med meg. Vet ikke hvordan jeg skal sette meg ned å ta det opp med han uten at han begynner å kjefte fordi jeg ikke forstår og maser.

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Veldig kjedelig situasjon og jeg forstår dere begge så veldig godt.

For han vil det sikkert være et stort nederlag å måtte gi opp jobben for noe han kanskje ikke liker så bra, men dere skal ha barn sammen og du vil trenge litt hjelp du og.
Klart når helsa svikter så er det bare "så" mye man får gjort og det må nok begge parter bare akseptere. Men det betyr ikke at du skal akseptere at han bare sitter der og ikke gjør noe for å bedre situasjonen, dersom det er muligheter for det. :)

Hvis jeg får komme med et råd?

Hadde vært meg ville jeg satt meg ned og først snakket med samboeren om hvordan vi ønsket å ha det hjemme hos oss.
Si for eksempel at du er ikke villig til å gjøre alt husarbeidet alene og foreslå en fordeling og hør hva han synes om det.

Om så gå tilbake til ungdomskolestadiet med en oppgaveplan når hva skal gjøres for å jobbe inn rutiner i god tid før babyen kommer slik at dere begge kan komme i gode rutiner og er mer forberedt på tiden etter. Det kan kanskje høres banalt ut, men å ha forutsigbare rutiner er lettere å jobbe med/akseptere enn en beskjed om at "Nå må du støvsuge", "Nå, må du brette klær", osv.

Så hadde jeg tatt opp jobbsituasjonen. For at han skal fungere begge steder uten å gå i bakken og la alt bli en byrde for deg så bør han først som sist kontakte lege og arbeidsgiver og sette igang papirmølla.
Kan det tilrettelegges i jobben hans, kan han omplasseres til andre oppgaver etc.
Lege og Arbeidsgiver har garantert rutiner for å jobbe ut dette sammen med din kjære som her blir pasienten.

Grunnen til at jeg ikke nevner jobbsituasjonen først er at han bør få kjenne på hva du forventer av han som mann før han må gjøre seg opp en vurdering av hvorvidt jobben blir for mye.Kanskje han innser det på egenhånd etter en stund? :)
Leve skal man gjøre hele livet og jobben bør ikke komme i første rekke. Jeg tror de fleste innser det når de har møtt "nok" motgang.

Jeg håper det ordner seg for dere <3

Vet åssen du har d..Her har sambo fibromylagi og daglig vondt..Nå når han har ferie virker d som d bare blir verre i m han da er ner rolig..Jeg gjør stort sett alt her også..Ikke mye hjelp fra han..Ikke klarer han å stå opp til barna heller så jeg gjør d hele tiden..Skjelden han klarer..Jeg er nå vant til alt dette så d gjør meg ingenting, men jeg vet d sliter psykisk på han at han ikke får gjort som han vil..Tror mannfolk generelt er dårlige til å kontakte legen før d går helt på bunn desverre..Er sånn m han her i hvertfall..Heldigvis så snakker han om d og om han har vært sur og grinete eller kjefter så kommer han å ber om unnskyldning både til meg og barna..Jeg og barna vet hva som gjør d så vi har lært å leve m d og lukker øra om d blir mye..Da vet vi han kommer senere i løpet av dagen og ber alle om unnskyldning..Ikke helt den samme sykdommen som din, men dette går også på rygg, muskler og ledd i hele kroppen

Takk for gode råd og gode ord. Dere er virkelig gode alle sammen<3

Jeg fikk pratet litt med han om det nå og det gikk over all forventning. Vi ble enige om at vi skal sette oss ned i kveld å finne ny fastlege til han og så fort det er i orden skal jeg bli med han dit. Tror han satte veldig stor pris på at jeg foreslo det og han ville gjerne ha meg med. For første gang åpnet han seg også litt for meg om hva han tenker og føler når det kommer til sykdommen. Synes det er et veldig stort fremskritt. Var godt å høre han si at det ikke er meningen å la det gå utover meg når han blir sint. Han blir bare veldig frustrert og da er det lett at det blir sånn.
Tenkte jeg skal prøve å ta opp dette med arbeidsoppgaver her hjemme i kveld. Håper bare han holder det han har lovet nå og at han fortsetter slik.

Takk for gode råd og gode ord. Dere er virkelig gode alle sammen<3

Jeg fikk pratet litt med han om det nå og det gikk over all forventning. Vi ble enige om at vi skal sette oss ned i kveld å finne ny fastlege til han og så fort det er i orden skal jeg bli med han dit. Tror han satte veldig stor pris på at jeg foreslo det og han ville gjerne ha meg med. For første gang åpnet han seg også litt for meg om hva han tenker og føler når det kommer til sykdommen. Synes det er et veldig stort fremskritt. Var godt å høre han si at det ikke er meningen å la det gå utover meg når han blir sint. Han blir bare veldig frustrert og da er det lett at det blir sånn.
Tenkte jeg skal prøve å ta opp dette med arbeidsoppgaver her hjemme i kveld. Håper bare han holder det han har lovet nå og at han fortsetter slik.

Nå ble jeg veldig glad! Tårer i øynene her :) Masse lykke til <3

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Dette er noe som er veldig tungt for oss begge, og jeg føler at jeg ikke har noen å prate med om det. Er så redd for at jeg skal virke frekk og iskald mot han, så derfor er det vanskelig å prate om. Dette er noe som påvirker hverdagen vår i stor grad og uansett hva jeg sier eller gjør er det ingenting som nytter.

Samboeren min har bekhterev og har derfor kroniske smerter i ryggen og nedover mot lårene. Han har dager hvor han så vidt kommer seg opp av senga. Han er en veldig sta person og liker ikke å måtte be andre om hjelp. Jeg skjønner at det er tungt for han å ha denne sykdommen og jeg hater at han må leve med den. Men i det siste har sykdommen begynt å påvirke hverdagen vår i såpass stor grad at jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Han hjelper lite til med husarbeid og rydder sjelden opp etter seg. Han orker nesten aldri å bli med meg ut på butikken osv. Når jeg tar det opp med han blir han sur på meg fordi han har vondt og jeg ikke forstår hvordan det er. Han blir sint og kjefter fordi jeg maser, og jeg blir sint fordi det er utrolig slitsomt å føle at jeg er alene om alt ansvar. Er livredd for hvordan det skal bli når babyen kommer.
Han jobber veldig mye og har en tung jobb hvor han sliter ræva av seg. Han trives veldig godt der, men jeg tror rett og slett jobben begynner å bli litt for mye for han. Tror han vet det innerst inne selv også, men er for sta til å innrømme det.

Jeg har mast lenge nå om at han må ta kontakt me fastlegen å komme i gang med noe behandling og medisiner så smertene blir lettere å leve med. Sykdommen blir så klart heller ikke noe bedre når han velger å ikke få behandling. Han blir sint fordi jeg maser og vet ikke helt om han skjønner at jeg gjør det fordi jeg bryr meg. Jeg har kanskje dullet for lenge med han og syntes alt for synd i han. Jeg forstår at det er tungt for han å bli så plaget med smerter i så ung alder og jeg vet han hater hva det gjør med han. Men det er så slitsomt for meg når det påvirker humøret hans og det går utover meg. Jeg hater at han må leve med sykdommen, men jeg greier bare ikke å synes synd på han når han bare går rundt å syter og ikke gidder å gjøre noe for at det skal bli bedre.

Jeg må bare si at det overhode ikke finnes noe vondt i samboeren min, han er en helt utrolig snill og god person. Han fortjener ikke dette. Tror bare ikke han vet helt hvordan han skal takle det, og da er det kanskje lettest å reagere med sinne og la det gå utover den personen som står deg nærmest. Tror også han føler sykdommen som et stort nederlag og at han rett og slett bare er redd for å gå til legen.

Jeg vil så gjerne hjelpe han og gjøre hverdagen lettere for han, men ingenting nytter. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Dette ble kanskje litt mye, men håper noen tar seg tid til å lese og har noen gode råd å komme med. For dette er så utrolig slitsomt å gå gjennom nå når jeg er gravid og det går så klart utover forholdet vårt.
Samboeren min har også bektherev. Han begynte på medisiner for 2 år siden. Og har ikke hatt smerter siden. Han kjenner ikke noe til sykdommen lengre. Anbefaler at samboeren din begynner på medisiner. Embrel heter sprøytene samboeren min tar. Koster 20000 i mnd, men staten bet heldigvis ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Samboeren min har også bektherev. Han begynte på medisiner for 2 år siden. Og har ikke hatt smerter siden. Han kjenner ikke noe til sykdommen lengre. Anbefaler at samboeren din begynner på medisiner. Embrel heter sprøytene samboeren min tar. Koster 20000 i mnd, men staten bet heldigvis ;)

Nevnte dette for han nå og han sa seg villig til å gi det en sjanse :) Tror faktisk han fikk håpet litt opp nå også om at han faktisk kan bli bedre. Er nok mye på grunn av frykt og stahet han ikke har tatt kontakt med lege vil jeg tro.

Håper det ordner seg for han og at han får hjelp! Har god erfaring med bektherev, og en ting som ihvertfall er kjempeviktig er å holde kroppen i form! Få hjelp hos fysioterapeut til treningsopplegg og følg det! Det har han igjen for senere ;-) Lykke til!

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app

Klem, forstår det slitter og det er dessverre lettere å kjefte på de som er nærme....

Back
Topp