Oppgitt over dyrebutikk

Frk. Tvert I. Mot

Forumet er livet
VIP
Vi har to marsvin. Det første vi fikk var ett hann marsvin, som vi kastrerte for og skaffe oss en hunn. Det var masse komplikasjoner etter kastreringen, han fikk infeksjon, måtte fjerne en verkebyll osv., og var hyppig og dyrlegen for og påse at han ble frisk.

Når han da endelig var frisk og rask, og det hadde gått nesten to måneder, så skaffet vi oss ett jentemarsvin.

Vi var veldig fornøyde, og slappet av med tanke på marsvinbarn, for nå hadde vi jo gjort alt for og unngå det!

Jada, akkurat som det hjelper...

I går løftet jeg hunnen ut av buret (lenge siden sist, jeg har vært på ferie), og kjente at hun var da blitt skikkelig svær! Hun var like brei som hun er lang, klumpete, og jammen kjente jeg ikke bevegelser inne i magen hennes også! Da var det bare og begynne og regne ut da, og joda, om ca. en uke er det 70 dager siden vi kjøpte henne fra dyrebutikken. (Og de går som regel drektig i ca. 70 dager.)

Fader altså! Dyrebutikken, som faktisk jobber med og selge dyr, burde ha bedre greie på dyrene sine enn og la kjønnsmodne hunner og hanner gå sammen slik!

Vi skal til østlandet, til familie i juleferien, i litt over en uke. Men det spørs jo om vi ikke må avlyse. Jeg har regnet meg frem til av de vil være leveringsklare mellom 22. og 28. desember en gang.

Der forsvinner 3500,- som vi har brukt på flybilletter og ikke får igjen! Og vi blir sittende alene julaften, 1. dagen, 2. dagen og alle andre dager.

Jeg er så frustrert!!

Du må ihvertfall ringe dyrebutikken med en gang og fortelle hva som har skjedd. Kjedelig situasjon :/

Det skjer ofte! Søsteren min kjøpte marsvin til sønnen sin, og den fikk to små bare noen uker senere. Jeg fikk hamster til jul da jeg var 13, den fikk ni bebiser bare tre dager senere. Flere venner har også opplevd det samme. Veldig frustrerende!

Tror du ikke mor og baby klarer seg selv da? Altså jeg regner med du skal ha noen som passer de uansett mens dere er borte, gir de mat og vann og sånn... Er det mye mer jobb med babyer? Tar ikke moren vare på de selv? Jeg ville krevd et større bur og eventuelt annet utstyr som trengs for å ha babyene i hus gratis av dyrebutikken!

Sent from my iPhone using BV Forum

Hva med å få dyrebutikken til å passe marsvinene mens dere er på ferie? De har jo uansett dyrene som er i butikken å ta seg av, så å finne plass til ett bur til burde de vel få til... I og med at dere har kjøpt drektig marsvin fra dem ser jeg på det som en selvfølge at de tar inn barna når de er leveringsklare, og at dere får en liten kompensasjon fra butikken. (mat og utstyr til de to du har igjen f.eks.)

Tror du ikke mor og baby klarer seg selv da? Altså jeg regner med du skal ha noen som passer de uansett mens dere er borte, gir de mat og vann og sånn... Er det mye mer jobb med babyer? Tar ikke moren vare på de selv? Jeg ville krevd et større bur og eventuelt annet utstyr som trengs for å ha babyene i hus gratis av dyrebutikken!

Det er en annen ting som kan være ett problem; marsvin skal ikke bli "gravid" før de er minst 6 måneder. Og hun var vel ca. 6-8 uker. Ett av problemene da kan være at hun ikke vil ta seg av barna sine. Så det må vi jo se. Men nå kan jo marsvin spise høy og mat allerede samme dag som de er født da. Men en del ekstra jobb blir det uansett hvis det blir mange små, da må buret skiftes på mye oftere f.eks.

Vi har bestilt plass til våre marsvin på ett marsvinpensjonat. Jeg ser for meg at det kan bli litt voldsomt for små marsvin og plasseres der. Og ikke minst kan det bli veldig dyrt, avhengig av om vi får ett eller 6 ekstra. :p

Ja, kanskje vi skulle forsøke og kreve større bur og det vi trenger av dyrebutikken. Men jeg tviler jo på at vi kommer noen vei med det. Vi skal i allefall snakke med de, og noe bør de bidra med her!

Hva med å få dyrebutikken til å passe marsvinene mens dere er på ferie? De har jo uansett dyrene som er i butikken å ta seg av, så å finne plass til ett bur til burde de vel få til... I og med at dere har kjøpt drektig marsvin fra dem ser jeg på det som en selvfølge at de tar inn barna når de er leveringsklare, og at dere får en liten kompensasjon fra butikken. (mat og utstyr til de to du har igjen f.eks.)
Vet ikke hvordan de gjør det med dyr i butikken i ferier (helligdager) jeg. Men jeg ønsker egentlig ikke og ha mine marsvin i dyrebutikken heller. (Ikke noe fornøyd med dyrenes velferd i butikken.) Og barna må jo være med mor. Vi må jo bare finne en løsning så godt vi kan, og i værste fall får vi bare bli hjemme. Men det er irriterende da!

Og ja, jeg mener også at de bør ta i mot barna når de er leveringsklare. Så det skal jeg selvfølgelig ta en prat med de om! :)

Vet ikke hvordan de gjør det med dyr i butikken i ferier (helligdager) jeg. Men jeg ønsker egentlig ikke og ha mine marsvin i dyrebutikken heller. (Ikke noe fornøyd med dyrenes velferd i butikken.) Og barna må jo være med mor. Vi må jo bare finne en løsning så godt vi kan, og i værste fall får vi bare bli hjemme. Men det er irriterende da!

Og ja, jeg mener også at de bør ta i mot barna når de er leveringsklare. Så det skal jeg selvfølgelig ta en prat med de om! :)

Jeg tenkte om de kunne hatt alle marsvinene (voksne og barn) deres på "ferie", det burde vel ikke by på så store problemer for dem. Men hvis du ikke er fornøyd med hvordan dyrene har det der så blir det jo noe annet...

Lykke til i hvert fall! Håper det løser seg for dere! :)

Den/de som skulle passe de to klarer vel å ta seg av noen unger også? :) når jeg fikk hamster når jeg var rundt 7 år fikk ho unger en ukes tid etterpå, forklarte hvorfor ho var så aggressiv kanskje.. Vi visste ingen ting om babyer og de kom seg ut av buret og stakk av så mamma satte opp musefeller.. Ene døde i løpehjulet mens søsknene spiste på den som hang der :( traumatisk opplevelse det der..

Håper du får løst dette :)

En av grunnene til at jeg ikke kjøper kaninen min i dyrebutikk er pga mangel på kunnskap hos de fleste dyrebutikker.. Desverre... Der anbefaler de ofte feil kost osv.. Blandt annet selger de yougurt drops,. Som er gift for kaniner.. De tåler ikke melk. Marsvin skal heller ikke ha dette..

Og vil du ikke ha ansvar for baby marsvinene tror jeg du har krav på å få de levert tilbake til dyrebutikken. Og tror marsvin er kjønnsmodning fra 3 uker..

Håpet også du har dine 2 små mye løs i hus/leilighet :) og at de ikke bare sitter i bur

Hilsen en som har frittgående kanin :)

Håper du får løst dette :)

En av grunnene til at jeg ikke kjøper kaninen min i dyrebutikk er pga mangel på kunnskap hos de fleste dyrebutikker.. Desverre... Der anbefaler de ofte feil kost osv.. Blandt annet selger de yougurt drops,. Som er gift for kaniner.. De tåler ikke melk. Marsvin skal heller ikke ha dette..

Og vil du ikke ha ansvar for baby marsvinene tror jeg du har krav på å få de levert tilbake til dyrebutikken. Og tror marsvin er kjønnsmodning fra 3 uker..

Håpet også du har dine 2 små mye løs i hus/leilighet :) og at de ikke bare sitter i bur

Hilsen en som har frittgående kanin :)
Ja, jeg forsøkte og finne marsvin oppdretter i nærheten, for jeg har hørt at folk ikke anbefaler og kjøpe fra dyrebutikk, men det finnes ingen her. Og siden vi denne gangen måtte ha en jente, så var det ikke så lett og få tak i på finn.no heller. Jentene går fort unna.

De er kjønnsmodne fra 4-5 uker. Det lærte jeg jo etter at vi hadde kjøpt henne. :p

Jeg har de aldre løs i huset nei, det hadde ikke vært trygt for de! De får derimot mye plass og bevege seg på og kos alikevel!

Ja, jeg forsøkte og finne marsvin oppdretter i nærheten, for jeg har hørt at folk ikke anbefaler og kjøpe fra dyrebutikk, men det finnes ingen her. Og siden vi denne gangen måtte ha en jente, så var det ikke så lett og få tak i på finn.no heller. Jentene går fort unna.

De er kjønnsmodne fra 4-5 uker. Det lærte jeg jo etter at vi hadde kjøpt henne. :p

Jeg har de aldre løs i huset nei, det hadde ikke vært trygt for de! De får derimot mye plass og bevege seg på og kos alikevel!

Kjøp kompostbinge.. Sett de rundt buret.. Så får de større plass 24/7 :)

Nei, når man kjøper hos dyrebutikk.. Så støtter man jo de,. Og ikke bra.. Noen dyrebutikker er flinke til å gi dyra stor plass.. Men de aller fleste setter feks kaniner i sånne "aquarium" :(

Skjønner at du kjøpte der da.. Siden det ikke fantes andre plasser

det er så synd at ikke det er dyrevellferd i dyrebutikkene.

kan du høre om du kan levere henne inn igjen? eller kanskje dere er blitt glad i henne.,

jeg har tatt de i feilinformering mange mange ganger..ang fiskehold og ang dyr. tragisk.

Kjøp kompostbinge.. Sett de rundt buret.. Så får de større plass 24/7 :)

Nei, når man kjøper hos dyrebutikk.. Så støtter man jo de,. Og ikke bra.. Noen dyrebutikker er flinke til å gi dyra stor plass.. Men de aller fleste setter feks kaniner i sånne "aquarium" :(

Skjønner at du kjøpte der da.. Siden det ikke fantes andre plasser

det var lurt. vi har marsvinet vårt i bur, slipper han løs i stuen med oss innimellom. men alt for lite =(

hadde to marsvinbrødre, men nå er det bare ene igjen (og har hørt at opperasjon(kastering) er så rissikofylt .tør ikke..

Du får høre på klubben om nokon kan vere marsvinvakt i juleferien :) Ellers har vi alltids plass til tre ekstra rundt bordet på julafta, viss det blir til at dokker ikkje kan reise! Berre så du veit det. Ingen skal sitte aleine :)

Having said that: Det er jo litt spennande med marsvinbabyar då! Får vi komme og sjå når dei er fødd?

Du får høre på klubben om nokon kan vere marsvinvakt i juleferien :) Ellers har vi alltids plass til tre ekstra rundt bordet på julafta, viss det blir til at dokker ikkje kan reise! Berre så du veit det. Ingen skal sitte aleine :)

Having said that: Det er jo litt spennande med marsvinbabyar då! Får vi komme og sjå når dei er fødd?
Jada, det er absolutt spennende! Hadde det ikke kunnet forkludre juleplanene, så hadde det bare vært gøy! Jeg syntes nemlig det var litt trist at vi hadde kastrert Per, for det hadde jo vært stas med ett kull. Men det kom litt overraskende på nå. :p
(Og ikke kan jeg skjønne hvordan vi skal klare og unngå og ende opp med tre i stedenfor to... :p )

Klart dere får komme og se på! :D Det er jo bare hyggelig! Kanskje jeg blir kvitt noen også?!? :p

det var lurt. vi har marsvinet vårt i bur, slipper han løs i stuen med oss innimellom. men alt for lite =(

hadde to marsvinbrødre, men nå er det bare ene igjen (og har hørt at opperasjon(kastering) er så rissikofylt .tør ikke..

Ja, om man ikke har mulighet for å ha de løse av en eller annen grunn, er kompostbinge lurt :)

Jeg har kaninen min løs.. Hun holder seg stort sett på teppene og i sofa :) biter ikke på ledninger.. Og tisse kun i kassa si :)

Ja, om man ikke har mulighet for å ha de løse av en eller annen grunn, er kompostbinge lurt :)

Jeg har kaninen min løs.. Hun holder seg stort sett på teppene og i sofa :) biter ikke på ledninger.. Og tisse kun i kassa si :)

ja, lurer på om mannen skal lage til noe. når han løper rundt her i stuen, så tisser han alle veier, under sofa ol..ikke så gøy.. også er det guttemarsvin, så han "markerer" eller hva det er, slipper ut noe gul gugge som lukter veldig sterkt.

Den/de som skulle passe de to klarer vel å ta seg av noen unger også? :) når jeg fikk hamster når jeg var rundt 7 år fikk ho unger en ukes tid etterpå, forklarte hvorfor ho var så aggressiv kanskje.. Vi visste ingen ting om babyer og de kom seg ut av buret og stakk av så mamma satte opp musefeller.. Ene døde i løpehjulet mens søsknene spiste på den som hang der :( traumatisk opplevelse det der..

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Huff hørtes grusomt ut :-(

ja, lurer på om mannen skal lage til noe. når han løper rundt her i stuen, så tisser han alle veier, under sofa ol..ikke så gøy.. også er det guttemarsvin, så han "markerer" eller hva det er, slipper ut noe gul gugge som lukter veldig sterkt.

Kastrer han? Var redd for det med min kanin jeg også.. Men gudskjelov (bank i bordet) tisser hun kun i kassa si :)

Back
Topp