Oppgitt og litt vanskelig for tiden

Lennil80

Forelsket i forumet
Hei
Dette svangerskapet har jeg vært konstant dårlig og er nå 19+5.

Jeg har et barn i født i seteleie og det var en god fødsel.

Andre barnet startet fødselen med vannavgang i uke 34. Ble innlagt pga nyrestein og kom ut igjen med barn i armene to døgn etter. Dette barnet viste seg å ha cp, cerebral parece. De kan ikke si om når dette oppstod, skaden i hjernen. Men de antar at barnet ikke tålte fødselen.

Er nå gravid igjen men har fått påvist flere anti stoffer som ikke er heldige for graviditeten. Kansje også litt av grunnen til den tidlige fødselen sist gang. I tillegg kan antistoffene gi hjertefeil, nedsatt vekst, vanlig med prematur fødsel etc. I tillegg ved sykdoms oppblussing er det stor sannynlighet at svangerskapet får uheldig utfall. Som overlegen sier. Som følge av alt dette må jeg måle hjertelyden en gang i uken hos fastlegen og ikke misforstå meg. Det er kjekt å høre at alt er bra. Men man må mentalt forberede seg på at det kan være noe gale også.

Dråpen nådde jeg på fredag da jeg var på ekstra ul. Da de ikke klarte å se hjerte sikkelig på oul. Da kom det fram at på to uker hadde det vokst fram en muskelknute på 3×3 cm på 2 uker med livmorhalsen. Den sperrer fødseøskanalen. I dagene før ul opplevde ved sterke kynner gjorde der ondt i det området. Og opplever det forsatt. Fikk beskjed at det var stor sannsynighet for ks, slik denne muskelknute lå. Og jeg måtte beregne kansje ks allerede i uke 34. Dette muskelknuten var begynt å vokse seint i svangerskapet og allerede presset på livmorhalsen. Dette da jeg ikke kan få rier slik den ligger til.

Da kom de gamle minnene fram fra sist fødsel og se første leveårene til yngste jenten fram og jeg ser hvordan hun stever i dag med enkelte ting. Og hvordan meg og fastlegen måtte kjempe mot barneklinikken i 6 mnd før de tok henne inn til en sjekk. Og i løpet av to timer fikk melding at mine antakelser var riktig, barnet hadde en hjerneskade.

Så var det alle de følsomme hormonene oppi dette. Det blir mange tanker og ingen har egentig god kompetanse på denne problemstillingen. Kk støtter seg til revamtologen som igjen fører deler av ansvaret til kk. Og når jeg er hos overlegen på kk snakker hun kun om. Uheldig svangerskapsutfall. Gang på Gang, har en følelse av at hun prøver å forberede meg på at dette ikke kommer til å gå bra. Da det ikke er en positivt ord i disse samtalene. Kun at jeg må være forberett på at dette ikke går bra.

I tillegg frister ikke ks pga forhistorie med at spinalbedøvelse ikke virker og de klarer ikke å stoppa smertene når jeg brakk foten. Og blir kjempe dårlig av narkose og blir ofte liggende på oppvåkningen minst 4 ganger lenger enn normalt. Noe som gjør at det vil ta lang tid før jeg kan ta meg av snuppa i magen.

Beklager et langt innlegg. Måtte bare få det ut, tårene triller hver dag. Tar en dag av gangen, er kjempe redd for å bli syk. Da anti stoffene gjør at sykdommen jeg har vil overføres til barnet i magen. Og det er begrenset med medisiner de kan gi. Og i tillegg er ikke formen på topp og sliter med begynnende sykdom. Men ikke nok til å begynne på medisiner.

Ingen har gitt meg denne informasjonen heller, fikk den i ansiktet nå som jeg ble gravid igjen. Helsevesnet antok vel at jeg hadde nok med to unger.

Min kjære vet ikke helt hva godt han kan gjøre for meg. Han ser jeg sliter og vi snakker om det. Men han er mann og forstår ikke alltid helt disse bekymringene som gjerne blir litt ekstra sterke med alle hormonene. De forsterker alle følelser.

Beklager føler jeg sitter her å bare klager. Det var ikke meningen. Måtte få ut litt tanker av hode. Takk for den som orker å lese alt.

Huff, det er ikke alt som er så greit... har liten peiling på noe av dette men jeg sender deg en klem. ❤️

Uff, føler med deg.. Håper dei blir flinkere på å gi deg god informasjon... og viss du klare det, prøv å ta dag for dag.. går du til jordmor i kommunen? Ho kan vere god å snakke med, evt hjelpe deg med andre ting du lurer på, få tak i informasjon til deg osv.. sender deg ein god klem og håper at det ordner seg for deg [emoji173]️

Så leit å høre. Du har all rett til å få det ut! Du må være utrolig sterk som har taklet så mye motgang, og jeg håper virkelig det går bedre for deg denne gangen :Heartred

Kanskje det kan være lurt å snakke ut om problemene med jordmor som ei nevner over her? Eller psykolog? Må være vanskelig for både deg og mannen din å gå gjennom dette, og gjerne det å snakke ut om det til andre kan hjelpe å gjøre livene deres bedre.

Krysser fingrene for at det ordner seg for deg. Sender deg en stor klem:Heartbigred

[emoji173]️ det her må være veldig sårt og utfordrende. Du er modig som deler, og håper du finner noen å snakke med om alle tankene og bekymringene du har. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si, annet enn at jeg håper det går bra med dere begge to[emoji177]

Huff, kjære deg. Ikke tenk at du klager. Viktig å få det ut. Vi er her for deg ❤️ For å støtte hverandre.

Det høres ut som du har vært gjennom og går gjennom mye. Det må føles vondt ❤️ Det er bra du får god oppfølging. Jeg krysser alt jeg har for at alt går bra og at babyen blir helt frisk. At alt går bra med dere begge ❤️

Kjempestor klem

Det høres virkelig ikke noe greit ut... Håper du snart får litt mer informasjon!
Stor klem!

Huff, skjønner godt at du er lei deg og frustrert og bekymra osv.. Alt vi ønsker oss er friske barn og en fødsel som går bra! Håper alt viser seg å være tipp topp med snuppa i magen din!

Det nytter ikke å snakke med jordmor da de ikke har peiling. Hvis det blir vanlig fødsel, blir den legestyrt.

Går kun til fastlegen som kjenner meg godt i dette svangerskapet og kjenner problemstillingen best og jobber med å trekke i de forskjellige trådene for meg. Uten ham hadde ting vært vanskeligere. Han søker informasjon, fått lov å snakke med sine kollega på universitetet og bruker sitt kontaktnettverk til å finne informasjon. Som han selv sier han må jo ha informasjon han også, så han vet hva han driver med. Og det er et godt tegn når fastlegen søker aktivt informasjon og deler dette på en god måte. Det hadde ikke skjedd hos jordmor. I tillegg er det kun lege som kan følge opp medisiner etc og derfor føler jeg meg tryggere å gå til ham enn til jordmor.

Vanlig fødsel gruer jeg meg ikke til. Det går kjapt. Men det er hvis jeg skal ha ks, når jeg blir så syk etter operasjonen. Men er det der beste for barnet tåler jeg å være skamdårlig noen døgn. Har bare lyst på en flott barsel tid, uten mye styr. Hvis vi kommer så langt.

Nå er det ny kontroll i morgen. Går alltid med ondt i magen før kontrollen en gang i uken.

Huff.. du har vært gjennom mye da[emoji173]️ hvordan går det med barnet med CP da, er det i alvorlig grad?
Lykke til med alt [emoji173]️[emoji173]️

Huff.. du har vært gjennom mye da[emoji173]️ hvordan går det med barnet med CP da, er det i alvorlig grad?
Lykke til med alt [emoji173]️[emoji173]️

Hun har en lett grad. Kan synge, danse, hoppe og leke som andre barn. Men hun har fått en del kognitive utfall som mangel på rom retning, tidsforståelse og andre skjulte utfordringer må gjerne ikke ser. Jobber hardt med Skolen for at dem skal forstå. Har utallige uttalelser fra sykehus og ppt. Men lærerne forstår ikke helt dessverre. Hun bruker rullestol over lengre avstander. Hun kommer til å klare seg bra her i verden til slutt. Hun er over gjennomsnittet sta, men det trenger hun:nailbiting: som går litt på tålmodigheten løs.. Frykten er vel størst å føde så tidlig at barnet får en hjerneskade som gir utfordringer seinere i livet. Da jeg ser kampen som må taes og fordommer man møter uansett hvor man går. Jobber innen kognitiv svikt med voksne og kjenner godt til problematikken til eget barn. Men barn som har behov for litt ekstra her i verden, åpner verden med nye øyne. Du ser verden på en litt annen måte, lærer deg at mange forhåndsdømme uten å vite hvorfor ting er som de er.

Hun har en lett grad. Kan synge, danse, hoppe og leke som andre barn. Men hun har fått en del kognitive utfall som mangel på rom retning, tidsforståelse og andre skjulte utfordringer må gjerne ikke ser. Jobber hardt med Skolen for at dem skal forstå. Har utallige uttalelser fra sykehus og ppt. Men lærerne forstår ikke helt dessverre. Hun bruker rullestol over lengre avstander. Hun kommer til å klare seg bra her i verden til slutt. Hun er over gjennomsnittet sta, men det trenger hun:nailbiting: som går litt på tålmodigheten løs.. Frykten er vel størst å føde så tidlig at barnet får en hjerneskade som gir utfordringer seinere i livet. Da jeg ser kampen som må taes og fordommer man møter uansett hvor man går. Jobber innen kognitiv svikt med voksne og kjenner godt til problematikken til eget barn. Men barn som har behov for litt ekstra her i verden, åpner verden med nye øyne. Du ser verden på en litt annen måte, lærer deg at mange forhåndsdømme uten å vite hvorfor ting er som de er.

Jobber selv med mennesker med CP og ulik kognitiv svikt. Så utrolig synd ikke lærerene ser det og kan jobbe med det i skoletiden og. Svigersøster har også CP i svak grad. Satt i rullestol som barn, men går nå som voksen. Hun og klarer seg fint, med god utdannelse etc. Men ja,hun og sier det er mange utfordringer som folk ikke ser og sliter henne ut. Håper dere får den hjelpen dere trenger til henne, og den hjelpen du trenger fremover [emoji173]️

Sender mange klemmer og omsorg din vei.. utrolig hva du har gått gjennom og må gjennom :Heartpink Krysser finger og tær for at dette skal gå bra til slutt:smiley-angelic001

Sender deg mange varme tanker. Forståelig at du tenker det ene og bekymrer deg over det andre. Jeg håper at utfaller blir bedre enn du frykter!
Veldig synd at du i tillegg må jobbe for en ting som virkelig skulle vært en selvfølge. At skolen lytter og forstår!

Høres ut som en fantastisk fastlege, hold deg til han ja. Du har jo født før og vet gangen i det både ene og andre gangen.

Men jeg tenker; hvis det blir planlagt KS, da må du vel ikke ha narkose? Er vel som oftest med hastesnitt at de bruker narkose fordi tiden ikke rekker til annet?

Krysser fingrene, for at svangerskap, og fødsel går over all forventning denne gang! Og at legens antagelser blir gjort til skamme!
Mange varme støtte klemmer fra meg:Heartred

Mange gode klemmer til deg. Håper og krysser fingra for at du for gå lengst mulig [emoji173]

Sender deg mange varme tanker. Forståelig at du tenker det ene og bekymrer deg over det andre. Jeg håper at utfaller blir bedre enn du frykter!
Veldig synd at du i tillegg må jobbe for en ting som virkelig skulle vært en selvfølge. At skolen lytter og forstår!

Høres ut som en fantastisk fastlege, hold deg til han ja. Du har jo født før og vet gangen i det både ene og andre gangen.

Men jeg tenker; hvis det blir planlagt KS, da må du vel ikke ha narkose? Er vel som oftest med hastesnitt at de bruker narkose fordi tiden ikke rekker til annet?

Problemet er at spinal bedøvelse ikke virker på meg, under tidligere operasjoner.

Back
Topp